El parxís es un joc de taula molt similar al Ludo. Es juga amb 1 dau i 4 fitxes per a cada un del jugadors de 2 a 4, tot i que també hi ha taulers per a 6 o 8. L’objectiu del joc és que els jugadors portin totes les peces des de la sortida fins a cada casa. El primer que ho aconsegueixi serà guanyador.
TERMINOLOGIA DEL PARXÍS
Les quatre caselles de color groc verd blau vermell s’anomenen cases. Les caselles rectangulars de color groc, verd, blau i vermell i enumerades que hi ha al costat de cada casa s’anomenen sortides. No hi pot haver més de dues fitxes en una casella on ja hi ha una altre fitxa enemiga, la mata i aquesta retorna a casa. Hi ha caselles segures on no es poden matar les fitxes. Hi ha una excepció: en la casella de sortida d’un jugador si hi ha dues fitxes de casa amb un 5 mata l’ultima fitxa enemiga en arribar. Quan es mata una fitxa enemiga s’avancen 20 caselles i quan una de les pròpies completa el recorregut entra a casa se’n mouen 10. Si dues fitxes del mateix color estan a la mateixa casella formen una barrera i no se les pot matar. Una barrera no es pot travessar. Les barreres s’han de trencar obligatòriament.
ALGUNES REGLES
Per comença a jugar cal tenir cinc al dau. Desprès caldrà un altre cinc per treure les fitxes de casa. No es pot moure tenint fitxes a casa quan es treu un cinc ni moure les fitxes de casa sense treure un cinc. Existeix una variant on tots els jugador comencen amb una fitxa a la sortida per accelerar l’inici. Els jugadors per torns van tirant el dau i mouen la fitxa que prefereixin, es torna a tirar però als 3 sisos l’ultima fitxa moguda està morta, excepte si aquesta es troba en una casella del camí. Quan no es tenen fitxes a casa es mouen 7 caselles. Quan el dau marca un sis una altra regal estableix que es poden moure 12 caselles en cas que el dau marqui un sis. Les caselles rectangulars grises o marcades amb un altre color s’anomenen caselles segures i les fitxes que hi hagi a dins no poden ser capturades. Les caselles triangulars de color del centre del taules s’anomenen metes. Dues fitxes del mateix color a la mateixa casella formen barrera. Es captura o mata una fitxa quan una fitxa d’un altre color va a la mateixa casella que una altra. La fitxa que captura ha d’avançar 20 caselles. La fitxa capturada va a casa.
Redactat per l’Ansatou Diao (3rESO).