Consum de cultura de proximitat

Els alumnes de l’aula d’acollida del nostre centre, INS Joan Oró,  han compartit  un matí de ruta cultural i literària per la ciutat de Lleida amb els alumnes de l’aula d’acollida de l’INS Gili i Gaya duran el matí del 13 de juny.

Aquesta ha estat una sortida  per cloure  tot un any de relació i d’intercanvi d’activitats  amb els seus coetanis del Gili i Gaya.  I han  volgut tancar l’any  amb una intensa i profitosa passejada per la nostra estimada ciutat, Lleida,  tot i fent consum cultural i un sentit homenatge a una petita part de la nostra tradició literària.

Entre les activitats cal destacar la visita al pati de l’IEI, a la catedral nova, al museu de gegants i capgrossos de la regidoria de cultura, a la Paeria, a la façana de la Diputació, a la Seu vella i als dipòsits de l’aigua. Tot això amanit amb intervencions literàries, com la lectura d’alguns poemes de Màrius Torres,  feta  pels nostres alumnes en diferents llengües; relat i interpretació  d’algunes tradicions  de la ciutat, com la història del Marraco, i d’algunes llegendes, com la de la Mare de Déu del Blau o la del Balcó del Serraller. Totes aquestes intervencions han anat a  càrrec dels  nostres alumnes, que les havien preparades, prèviament, a l’aula.

De fet, un matí ben profitós que ens ha permès reforçar els vincles d’amistat i convivència forjats al llarg del curs entre els alumnes d’ambdues aules i, alhora, consumir cultura de proximitat. Una amalgama d’allò més interessant i recomanable.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=dMhROEQEsnY[/youtube]

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Juguem amb la poesia

Poema de la tardor (Mariam i Leslie)

Poema de tardor (Cristofer i Junior)

Poema de tardor (Leslie i Noura)

Poema de tardor Xiu i Maryam

Publicat dins de General | Deixa un comentari

L’UNIVERS ADOLESCENT: imatge @ paraula

És un projecte  interdisciplinari ambiciós  de dues disciplines: visual i plàstica i llengua catalana, i ,que a la vegada, s’impregna d’aquest esperit lector que regna en el nostre centre i que s’apodera, a poc a poc, de l’ànima del nostre alumnat. Quan el llenguatge de la paraula i de la imatge s’uneixen tenen un poder absolut  en la construcció del pensament.

Els nostres alumnes de l’aula d’acollida  han fet una nova mirada de la seva experiència lectora i han cedit un immens espai a la seva voluntat creativa,  atorgant, així,  un lloc privilegiat a la imatge (llenguatge universal) com a font d’expressió i comunicació. D’aquí n’ha sorgit el disseny de la coberta i contracoberta d’un llibre. I seguint el joc imaginatiu, han continuat el traç, però aquesta vegada fent ús de la paraula que els ha permès presentar-se i ubicar-se en el món dels grans escriptors de les nostres lletres. Han redactat la seva pròpia biografia i han descrit, enginyosament, el contingut del seu llibre.

Llegir i mirar ens fa replantejar la nostra actitud com a lectors, perquè el missatge atreu l’atenció sobre ell mateix.

Bangally

1 Va néixer a Gàmbia l’any 1998, concretament al municipi de Banjun, i va viure allí els seus tretze primers anys de vida. L’any 2013 es va traslladar a Lleida amb el seu  pare i el seu germà. L’objectiu era millorar les condicions laborals del pare i poder oferir als fills una educació completa i sòlida. Instal·lat a la ciutat de Lleida, en una barri obrer i de gent humil, en Bangalli inicià els seus estudis a l’INS Joan Oró de Lleida. Molts foren els seus esforços per poder accedir a uns estudis que li permetessin progressar i forjar el seu futur. Esforços que han obtingut la seva recompensa amb la publicació de la seva darrera novel·la Caixer automàtic, que ha estat considerada una de les millors obres narratives juvenils  d’aquesta darrera dècada. Aquest reconeixement és una mostra més  de l’esperit de superació de l’ésser humà. Caixer automàtic (2013) ens narra una història sorprenent de terror i misteri. En Quim, el protagonista, una negra i fosca nit d’hivern, va anar al caixer automàtic de la cantonada del seu carrer  a buscar diners. Tenia un sopar de la feina i tots l’ estaven esperant, però ell no va arribar mai a aquell sopar, de fet, ningú va saber res més d’ell. La terra se l’havia empassat.

Dayana Huaman Vargas

2Nascuda a Perú l’any 2000 , on va viure amb el seu pare i la seva actual muller fins als nou anys. La seva mare s’havia trasllat a Barcelona per qüestions laborals  quan la Dayana només tenia set anys. Va viure una infantesa feliç, però marcada per un sentiment d’enyorança per la mare. L’any 2009 la mare  va decidir portar la Dayana a viure amb ella; l’objectiu era donar-li una millor qualitat de vida i uns bons estudis que li permetessin tenir un futur digne al seu costat. La seva vida, però, ha estat un anar i venir. Primer van viure juntes a Lleida i després es van traslladar a Conca (Castella la Manxa). S’hi instal·laren durant dos anys, però, la Dayana i la seva mare no s’hi van sentir mai còmodes; per la qual cosa van decidir retornar a la ciutat de Lleida, on la Dayana viu actualment i on es troba molt a gust. Va estudiar a l’INS Joan Oró  i va ser una alumna brillant, especialment perquè era una molt bona lectora. Es passà hores i hores llegint pels passadissos de l’institut. D’aquesta passió per la lectura en va  néixer el seu instint literari com a escriptora. L’any 2013 publica la seva primera novel·la La porta fosca. La porta fosca és una novel·la inspirada en la pròpia vida de l’autora. Ens narra la història d’una jove adolescent que portava una vida perfecta: estudiosa, educada, simpàtica, amable… però, un dia, de sobte,  la seva vida va canviar. Va conèixer un noi de qui es va enamorar bojament  i que va influenciar-la negativament; la va dur al món més marginal i fosc: drogues, alcohol, sectes, màgia negra…, una mala vida. Per a ella s’havia obert una porta negra i fosca, de la qual sortir en resultava difícil, algú havia d’ensenyar-li altra vegada el camí correcte.

Lauren Mejía Mejía4

Nascuda a Cali, Colòmbia, l’any 2000. Va viure allí amb la seva mare i el seu germà fins als vuit anys; després els pares es van traslladar a Catalunya  a la recerca d’unes millors condicions laborals, i ella i el seu germà es van quedar amb l’àvia paterna. L’absència de la figura del pare i de la mare va marcar tota la seva trajectòria de vida. L’enyorança i la tristesa es van apoderar d’ella durant  quatre anys; moment en què els seus pares van decidir portar els seus fills amb ells perquè ja  havien aconseguit una certa estabilitat econòmica.

Amb l’arribada a la ciutat de Lleida, la Lauren va viure l’inici d’una nova vida; una vida d’adolescent al costat dels qui ella tant estima, tota la família al complet. Va estudiar a l’INS Joan Oró i es va prendre molt seriosament els seus estudis, tenia molt clar quin havia de ser el seu futur: l’arquitectura. Tanmateix, de ben petita, ja mostrava molt d’interès per la lectura. Li agradava viure mons imaginaris i vides alternatives. Tot això la va dur a convertir-se, actualment, en una gran escriptora de la literatura catalana.

Ara ens presenta la seva darrera obra literària, El crim perfecte (2013). L’obra ens narra una història de misteri i d’intriga en la qual s’ha comès un crim. La senyora  Krouquet ha estat assassinada mentre dormia per un dels seus criats que, misteriosament, havia enfollit. La policia intenta descobrir quins són els motius que han provocat la bogeria del servent, un home humil i maltractat sovint per la mestressa,  i  com s’ha produït l’execució tan acurada i perfecta de l’assassinat.

Mariyam Jabar3

Va néixer al Marroc, concretament a la ciutat de Tifelt, l’any 1997.Quan tenia un any i vuit mesos va perdre el pare, aleshores es van traslladar a viure a Rabat amb la mare, la germana i el seu germà a casa dels avis materns. Als nou anys, la seva mare va venir a viure a Catalunya i ella es va quedar amb l’àvia i els germans. No va tornar a veure la mare fins que va complir 13 anys, només rebia trucades de telèfon  i correus. Fa un any (el 2012) la mare va decidir que havia d’estar amb les seves dues filles i les va portar  a Lleida amb ella. La Maryam va estudiar a l’INS Joan Oró i va voler aprofitar aquesta nova situació i  totes les possibilitats que se li oferien. Al costat de la mare que tant havia enyorat i veient els esforços que ella feia per tirar la família endavant, va decidir estudiar i preparar-se bé per poder ajudar la mare i els seus germans.  Aquest any 2013 ha publicat la seva primera novel·la Suggeriments.

Suggeriments  és una novel·la adreçada als adolescents   de 16 anys que relata la història autobiográfica d’una  noia que ha d’abandonar el seu país, després d’unes circumstàncies familiars molt tràgiques. Arriba a un nou país d’acollida i res és senzill: una llengua nova, uns amics diferents, uns costums desconeguts … i un institut nou  on viurà unes misterioses i horribles aventures  que faran que la seva vida faci un gir de 360 graus.

Raysa5

Raysa Balbuena Zabala, nascuda el dia  u de maig de 1999 a la República dominicana. Va viure  a Haina els seus primers 11 anys de vida, en companyia de la seva germana i la seva àvia. La seva mare els va deixar allí, quan ella tenia només 5 anys, perquè va marxar cap a Madrid a la recerca de feina i d’unes millors condicions de vida. Quan acabava de complir onze anys,  la seva mare havia refet la seva vida i  va emportar-se la Raysa i la seva germana cap a Madrid, on van viure durant un any i sis mesos.

Després per qüestions familiars va haver de traslladar-se  cap a Catalunya . A la ciutat de Lleida, de la qual ella es declara fortament enamorada, va iniciar el seu primer contacte amb la llengua  catalana i, a poc a poc, va anar consolidant la seva competència comunicativa en aquesta llengua fins avui, que s’ha convertit en una de les més preuades escriptores de les nostre terres amb la seva primera obra Punt de partid, que va ja per la seva 4a edició.

Punt de partida (2013) ens narra la història d’una jove de setze anys, adolescent rebel, que ha estat ingressada en un internat, on ha descobert la seva veritable identitat: fou adoptada quan tenia cinc anys. La mort misteriosa de la seva mare biològica, la nova família d’acollida que viu immersa en un ambient de bruixeria i  màgia negra… Tot un conjunt de circumstàncies que marcaran el seu trajecte de vida.

Diallo6

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Dia de les llengües maternes 2013

El dia 21 de febrer de 2013 ens reunim els alumnes d’ESO i el claustre de professors de l’Institut Joan Oró per fer un homenatge a la diversitat lingüística del nostre centre. Si voleu conèixer com va anar consulteu aquest enllaç:

http://blocs.xtec.cat/licoro/?p=27

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Vols que parlem una estona? Iniciem l’intercanvi amb l’Institut Canigó d’Almacelles

Ara que ja ens coneixem una mica, gràcies a les cartes que ens hem enviat, us proposem compartir les nostres aficions… fomentem el debat a partir dels comentaris que podeu fer a la part inferior:

Publicat dins de General | 29 comentaris

Passegem per Catalunya

Us presentem unes diapositives d’un treball de Ciències Socials a l’entorn de Catalunya que han realitzat els alumnes. Esperem que us agradi:

http://www.calameo.com/read/001222691de6b08656e6e

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Jocs tradicionals i populars

“… Són, aquests jocs, una herència del nostre poble que, perquè havia après a jugar comunitàriament, han estat capaços de crear belles i extraordinàries formes de cultura…”

Gabriel Janer Manila

Us presentem el projecte de l’aula d’acollida de l’Institut Joan Oró del curs 2009-2010 sobre els jocs tradicionals i populars. L’alumnat s’ha centrat en un joc compartit per diferents cultures i que té diferents interpretacions i representacions depenent de l’àrea geogràfica: la xarranca.

La xarranca

View more documents from jtalarn.
Publicat dins de General | Deixa un comentari

Cal·ligrames animals

La poesia arriba a l’aula.

https://picasaweb.google.com/110702052314603140871/ElsAnimals#slideshow/5213894256709470002

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Intercanvi amb Almacelles

El proppassat dia 14 de maig els alumnes de l’aula d’acollida de l’IES Joan Oró van rebre la visita dels alumnes de l’aula d’acollida de l’IES Canigó d’Almacelles. Aquesta visita tanca un cicle de cartes i d’intercanvi de correspondència que han mantingut els alumnes dels respectius centres al llarg de tot aquest curs escolar. L’estada d’un dia dels alumnes d’Almacelles a Lleida  va consistir en un passeig per les diferents instal·lacions de l’IES Joan Oró,  que es va cloure amb un esmorzar i,  tot seguit,  van fer  una visita guiada per la Universitat del Lleida (edifici del recorat): biblioteca, sala d’actes, claustres, estudis de gravació, taller d’antropologia, etc. Va ser, doncs, un dia de convivència amb activitats lúdiques i formatives, que ens va deixar molt satisfets a tots.I que esperem, doncs,  repetir en anys propers, com ja venim fent des de fa tres cursos.

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Les parts del dia i les accions quotidianes

https://picasaweb.google.com/110702052314603140871/LesPartsDelDiaILesAccionsQuotidianes#slideshow/5329029261181679922

Publicat dins de General | Deixa un comentari