Guia didàtica

EL SISTEMA SOLAR

Aquest bloc és el seguiment d’un tema interessant i alhora abstracte en el dia a dia, adreçat als nostres alumnes de 4t de primària. Per això és convenient plantejar un seguiment d’informacions, activitats i treballs on al final ells acabin trobant respostes i argumentacions a aquelles possibles incògnites del nostre trosset d’Univers.

TEMPORALITZACIÓ

Aquesta programació té una duració de quatre setmanes, amb 3 sessions d’una hora cada.

CONTINGUTS

 – El Sistema Solar.

– El Sol i els moviments de la Terra.

– Els planetes del sistema solar.

– La Lluna i les seves fases.

– El moviment del Sol.

– L’orientació, els punts cardinals.

– Les estacions.

– Les constel·lacions.

 

OBJECTIUS DIDÀCTICS

– Saber quins elements composen el Sistema Solar.

– Caracteritzar el Sol i entendre la seva relació amb la Terra.

– Anomenar els planetes del Sistema Solar.

– Explicar què és la Lluna i anomenar les seves fases.

– Ser conscient que el moviment del Sol.

– Entendre i conèixer la funció dels punts cardinals.

– Saber què origina les estacions.

– Conèixer algunes constel·lacions.

 

COMPETÈNCIES BÀSIQUES

Competència comunicativa lingüística i audiovisual

– Expressió d’observacions, explicacions, opinions sobre diferents argumentacions.

– Domini del vocabulari adquirit i ja conegut sobre el tema treballat.

Tractament de la informació i competència digital

– Cerca i selecció de la informació proporcionada.

– Observar i analitzar la información per mtjà de diferents suports utilitzats: imatges, videos, oral…

– Aplicació en distintes situacions i contextos del coneixement dels diferents tipus d’informació per mitjà de diferents recursos digitals: activitats amb la PDI, jocs, aplicacions web…

Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic

– Es dona lloc al llarg dels diversos continguts treballats sobre el tema amb l’aplicació d’algunes nocions, conceptes científics i observacions.

Competència social i ciutadana.

-Valorar i respectar les opinions i punts de vista dels altres.

Competència per aprendre a aprendre.

– Confeccionar diferents definicions sobre el vocabulari treballat.

– Creació d’una exposició oral i d’un mapa conceptual.

– Autoavaluació sobre el grau d’assimilació dels continguts emprats a través de diferents activitats didàctiques proposades.

 

CRITERIS D’AVALUACIÓ

– Identificar els principals elements que composen el Sistma Solar.

– Caracteritza el Sol i entén la seva relació amb la Terra.

– Anomena els planetes del sistema solar.

– Explica què és la Lluna i anomena les seves fases.

– És conscient que el moviment del Sol.

– Entén la funció i anomena els punts cardinals.

– Anomena algunes constel·lacions.

 

EDUCACIÓ INCLUSIVA

A les nostres aules hi trobem una gran diversitat d’alumnat, cadascun amb necessitats educatives diferents els uns dels altres. Per aquest motiu al llar de la nostra programació per mitjà de les diferents activitats i metodologies emprades proposades s’hi troba present.

Per veure com parteixen el nostre alumnat davant d’aquest tema, en primer lloc és recomanable realitzar una activitat inicial sobre un col·loqui grupal en veu alta amb diferents aportacions sobre el què sabem del Sistema Solar. Amb aquesta pluja d’idees podrem obtenir  un plantejament global dels coneixements previs amb els quals es troben els nostres alumnes.

Hi ha diferents organitzacions de treballs, com és el cas d’activitats individuals, parelles o petit grups. D’aquesta manera el que caldrà tenir en compte és realitzar uns grups de treballs heterogenis, per tal d’ intentant aconseguir el sentit de cooperació i bon treball en equip entre tots els components del grup.

L’activitat grupal amb Power Point sobre la sortida didàctica realitzada, s’haurà de tenir present aquests aspectes. Igualment amb la de creació d’un mapa conceptual per parelles.

També proporcionem un seguit d’activitats que es realitzen a través d’aspectes multimèdia, com és el cas de: textos, imatges, vídeos, jocs, activitats interactives amb la PDI…

Posant en pràctica d’aquesta manera la competència digital. La qual ens permet documentar, visualitzar, contrastar de manera immediata tota la informació que puguem necessitar i vulguem tenir al nostre abast, per informar o donar respostes als dubtes ocasionats.

En un principi les activitats plantejades en aquest bloc les podrien realitzar l’alumnat sense gaire dificultats seguint els procediments indicats de manera que no caldria adaptar-les. Però si que és necessari ser conscients de com és el nostre alumnat i a partir d’aquí a cadascun pot variar el ritme, l’exigència o el temps exigit a cadaun.

En canvi hi tenim activitats proposades com és el cas del Jclic “viaje por el sistema solar” o el “sistema solar”, on cada alumne el pot realitzar al seu ritme i si el mestre creu necessari alguna reducció de continguts ho podria fer deixant passar algunes pantalles.

També hi trobem l’activitat de coneixença i identificació de diferents constel·lacions on cada alumnat adoptarà més o menys coneixements o noms de d’elements segons les capacitats de l’alumnat, en els casos que es requereixen una atenció individualitzada. De manera que l’objectiu és al menys reconèixer o saber de l’existència d’alguns d’elles.

D’aquesta manera al llarg de la unitat fem un ús divers de les TIC, com a mitjà més interactiu visual i directe cap a les generacions d’alumnat que tenim avui dia a les nostres aules. Ja que el contingut a treballar són els mateixos que realitzaríem a l’àrea, però ens el proporciona de manera molt més engrescadora i motivadora. Però alhora adaptant tot tipus d’aprenentatges necessaris i tenint en compte que consisteix en una programació on l’avaluació serà de manera continua

 

ACTIVITATS

A la guia didàctica anirem afegint activitats que anem proposant per treballar els diferents aspectes i temaris a treballar sobre el Sistema Solar i aspectes en relació amb aquest.Tot i així hi podreu trobar més activitats porposades per practicar en l’apartat del bloc de “Practica!“.

Tipus d’activitats didàctiques per treballar amb la PDI que ens trobarem:

  • Documentació sobre tot el tema a través d’imatges , text o vídeo.
  • Explicació visual i activitat de continguts a través de preguntes i relacionar.
  • Jocs interactius.

 

Les activitats són les següents:

Moviment del Sol

En aquest enllaç ens permet treballar un aspecte nou fins ara no esmentat. Al llarg de tot els Sistema Solar s’acaben produint diversos moviments ocasionats per diferents elements que formen part d’aquest.

Un d’ells és el que realitza el Sol, de manera que l’enllaç que us proposem  ens aporta informació tant en text com visualment i interactiu per coneixe’l millor i veure com ens que ens afecta a nosaltres des del planeta Terra.

Enllaç: moviments del sol

Enllaç: sol

Amb aquesta activitat  l’alumne disposa d’informació, molta d’ella a través d’animacions  on es pot treballar projectat a la PDI i visualitzant-lo col:lectivament.

Al final de les explicacions hi ha per resoldre alguns dubtes, els alumnes distribuïts  en petits grups intentaran pensar les solucions dels dubtes plantejats i per tandes aniran sortint interactuant directament amb la pissarra digital.

 

Les estacions

Us presentem una activitat creada expressament per treballar un nou apartat d’interès sobre el Sistema Solar, les estacions.


Activitat realitzada amb el programa gratuït per pissarres digitals, Open Sankoré. Composta per un seguit de diverses activitats interactives sobre el tema de les estacions.Iniciem amb un vídeo explicatiu sobre el moviment que realitza la Terra, el qual dóna lloc a les estacions. I a continuació podràs posa-ho en pràctica a través de les activitats interactives proposades; col·locar cada estació de l’any amb el moviment que realitza la Terra encarada cap al Sol, en quin punt es troba cadascuna. Identificar un so amb una de les estacions. Saber quin és el moviment que ocasiona aquest fenomen.

En aquest enllaç us oferim el fitxer per poder treballar.

portada

 

JClic El Sistema Solar

Jclic per repassar diferents conceptes sobre el Sistema Solar.

sistemasolar
zonaClic – actividades – El sistema solar

  • Autor: Francisco Sancho Bautista y José Gallardo Vigil
  • Llicència: Creative Commons

 

Les constel·lacions

Activitat relacionada amb les constel·lacions, per tenir algunes nocions bàsiques sobre aquestes. Abans de reaitzar-la és aconsellable veure l’enllaç sobre el qual tracta d’aquest tema en l’apartat de Documentació.

constelacones bo

 

Mapa Conceptual

Ara que ja has après molt sobre el Sistema Solar has d’intentar recaptar tota aquesta informació i col·locar-la de manera endreçada en la confecció del teu propi mapa conceptual. On també podràs afegir imatges per poder enriquir el treball de manera més visual. L’activitat es pot realitzar per parelles.

Cmap Tools

 

ACTIVITATS D’AVALUACIÓ

Power Point

Arran de la sortida realitzada al Planetari de Barcelona, anem a fer una mica de resum sobre el que vas veure i la informació que rebruda. Per això us plantegem l’activitat a realitzar en petits grups, sobre la posada en comú de les idees principals i algunes de les curiositats que vas trobar.

I per fer-ho de manera més dinàmica ho realitzaràs a través del programa Powe Point.

En aquest haurà d’haver-hi:

  • Una primera diapositiva de portada amb el títol Sortida al Planetari el Sistema Solar.
  • A continuació un màxim de 10 diapositives amb informació que considereu rellevant sobre el tema i també hi podeu afegir alguna curiositat.
  • Incorporació d’algunes imatges a les diapositives fent relació al que s’explica.
  • Diapositiva final amb els noms de tots el component del grup.


L’activitat s’exposarà de manera oral a la resta de la classe. i entre tots farem un col·loqui final valorant les diferents exposicions i debatent la informació plasmada als diferents treballs.

 

 Test sobre elements del Sistema Solar

Aquí teniu una activitat on l’alumne es pot autoavaluar amb un seguit de preguntes sobre diferents elements que componen el Sistema Solar.

Test 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *