Autoria: Mar Sabatés Lineares i Eva Sabatés Linares

El nostre treball el vam iniciar partint de l’interès que ens generen els nens prematurs. Des de sempre, el camp de la medicina ens ha atret, i a l’hora de plantejar la temàtica del treball va ser la millor alternativa.
A més, sentim certa fascinació per conèixer amb profunditat aspectes sobre els nens prematurs, ja que vam viure en primera pell la prematuritat extrema, raó per la qual presentàvem un elevat risc
de morir.
D’altra banda, tal com informa la National Premmie Foundation cada cop la taxa de naixements prematurs augmenta mundialment, aquest és un altre factor que ens va incentivar a la tria d’aquest tema.
L’objectiu principal del treball era descobrir la veritable resposta a com afecta la prematuritat en el desenvolupament tant cognitiu com motriu de l’infant. Amb el treball preteníem establir una possible relació entre la prematuritat i els problemes d’aprenentatge.
Realitzar el treball ens va permetre conèixer que la prematuritat afecta principalment aquells nadons que neixen abans de la setmana 32. Aquests infants presenten un pronòstic més desfavorable i, com a resultat, un desenvolupament més problemàtic i dificultats d’aprenentatge respecte als seus iguals nascuts a terme.
L’impacte del desenvolupament dels nens prematurs no només està influït per factors biològics com l’estat de salut de l’infant, sinó que altres factors, com la falta de recursos socioeconòmics o el lloc de naixement, també juguen un paper determinant.
A més, els nadons prematurs poden presentar certes dificultats d’aprenentatge, no obstant això, amb el pas del temps, molts d’aquests infants aconsegueixen posar-se al dia amb els seus companys i, per tant, les diferències inicials respecte als nens nascuts a terme desapareixen.
Cal destacar que, contra major sigui el grau de prematuritat, més assistència sanitària i recursos econòmics requereixen.Per tant, tenir accés a suport i recursos adequats facilitarà a l’infant en l’àmbit de l’aprenentatge i contribuirà a una millor conducta.

Tutoria: Guadalupe García Ortiz

Font: alumnat de 2n Batxillerat del Centre Educatiu Jaume Viladoms