AutoriaMartina Aguilar Frias i Anna Sánchez Ulloa

Ens vam decantar per aquest tema gràcies a la inspiració donada al saló de l’ensenyament del 2023.
Allí vam observar moltes maquetes de cotxes i avions i també altres de reals. El què més ens va cridar l’atenció van ser les diferents formes existents que van fer-nos plantejar el perquè d’aquestes.
Tot encuriosides vam demanar informació sobre aquest succés i ens van explicar que el disseny de molts vehicles es basava en l’aerodinàmica. Una paraula poc escoltada fins llavors, però que va despertar el nostre interès des d’un principi sense gairebé conèixer de què es tractava. Vam adonar-nos que era el tema d’interès que necessitàvem per a fer el Treball de Recerca.

La hipòtesi plantejada ha estat que, la forma existent més aerodinàmica és la d’una gota. Hem aplicat aquesta idea en diferents àmbits, però sobretot ens hem centrat en els cotxes, ja que ho tenim de primera mà, pel fet que avui dia, és molt usual tenir un cotxe propi. Podríem afirmar que s’ha convertit en una necessitat per a molts, ja que el transport públic no cobreix les necessitats
d’hom.

No obstant això, som conscients que el nostre planeta no ens demana això, puix que cada cop es deteriora més, fins al punt on aquest mal es pot considerar irreversible i ens queda poc per arribar a un punt de no-retorn. Molts científics consideren que es produirà en el 2035. Per això hem de cercar solucions factibles i properes com la que hem plantejat. Una d’aquestes solucions són els
cotxes elèctrics, en els quals hem vist que l’aerodinàmica hi té molt pes.

En el cos teòric del treball, mitjançant efectes i lleis relacionades amb l’aerodinàmica i l’evolució d’aquesta en els automòbils, hem pogut confirmar que la forma de gota és realment la més eficient en l’àmbit aerodinàmic. Tanmateix, hem pogut determinar que factors com l’ergonomia, l’espai i el
disseny impedeixen la producció de vehicles amb la forma estrictament d’una gota. Hem pogut descobrir que clarament hi ha una relació estreta entre l’aerodinàmica d’un automòbil, la seva eficiència i la seva forma.

A més, hem tingut l’oportunitat de realitzar dues entrevistes amb experts de l’aerodinàmica en el món de l’automoció: Jose Gabarro i Ángel Suárez. Concloent el nostre treball, tenint en compte els consells dels experts, en la part pràctica hem optat per demostrar d’una manera gràfica algunes lleis de la física i la hipòtesi aerodinàmica

TutoriaMarta Carbonell Seroles

Font: alumnat de 2n de batxillerat del Col·legi Sagrada Família