Autoria: Albert Capdevila Estadella i Levon Kesoyan Galstyan

El treball de recerca és un dels reptes més importants als quals s’enfronten cada any els alumnes de Batxillerat. Donada la seva rellevància, és crucial l’elecció d’un tema que, com a estudiants, ens motivi per a realitzar-ne un bon estudi.
En el nostre cas, vam elegir la Levitació acústica com a objecte de treball perquè és un tema que tracta les ones des del marc de la física, fet que ens va ser d’utilitat de cara a l’assignatura i al nostre aprenentatge. El levitador acústic ens va cridar molt l’atenció, ja que ens va semblar una opció accessible i, a la vegada, prou interessant i desconeguda. La levitació acústica és un concepte que ens va fascinar des que en vam sentir a parlar, perquè visualment impressiona molt i
això ens motivava a entendre el seu funcionament.
A partir d’aquest interès, ens vam proposar fer la recerca i la corresponent explicació teòrica de tots aquells conceptes que intervenen en aquest fenomen físic. Ara bé, no només ens vam voler limitar a un estudi teòric, sinó que també ens vam proposar construir un levitador acústic nosaltres mateixos. Ens vam poder informar degudament de com realitzar aquesta última tasca gràcies a l’entrevista que ens vam atrevir a fer a un dels dissenyadors del kit que vam utilitzar: el Doctor Asier Marzo.
Per tant, teníem l’objectiu d’entendre teòricament les ones de so i el fenomen de la levitació acústica, i també experimentar pel nostre compte amb el levitador construït. Aleshores, vam plantejar diverses hipòtesis a l’inici del treball, les quals, posteriorment, van ser corroborades o posposades.
L’experimentació es va centrar en la naturalesa de les partícules a levitar i el funcionament d’un levitador acústic com a dispositiu. Vam detallar els resultats de la nostra experimentació en una taula que relacionava les densitats de diverses partícules amb els voltatges que podíem subministrar al levitador per tal que aquestes es mantinguessin en suspensió.
En finalitzar el treball, vam quedar satisfets amb els resultats, ja que ens van permetre entendre la relació entre propietats de les ones utilitzades i les partícules que ens proposàvem levitar, i a més a més, també ens van permetre observar fenòmens com la implosió o la caiguda de partícules mentre levitaven.
En conclusió, personalment ens va fer molta il·lusió la realització de tot el treball. Vam interioritzar molt bé els conceptes teòrics i ens vam divertir molt construint i experimentant amb el levitador, ja que és un dispositiu del qual mai havíem sentit a parlar i el seu funcionament ens va fascinar.

Tutoria: Mireia Blanch Codó