Autors: Mario Acera Pedrosa, Pau Berndó Rojas i Carlota Cantero Santacreu
L’objectiu d’aquest treball es basa en la demostració experimental de si el nostre centre podria ser autosostenible energèticament per mitjà de la producció de biogàs a partir de les deixalles orgàniques que el menjador de l’escola genera dia a dia.
Per fer aquest estudi es va establir un pla treball estructurat en tres parts:
Primera part: Estat de l’art del procés de digestió anaeròbia
Els alumnes van fer una recerca bibliogràfica sobre el procés escollit per produir biogàs: la digestió anaeròbia de residus sòlids orgànics. Dintre d’aquesta fase van haver de definir i comprendre conceptes com la biometanització o producció de biogàs, quines variables fisico-quíques que afecten a les diferents reaccions que intervenen, aspectes relacionats amb oxidació i reducció de residus i com obtenir energia a partir d’aquests. Gràcies a això els alumnes van veure complementats i, en la majoria de casos, expandits alguns dels continguts claus del currículum de batxillerat.
Segona part: Marc pràctic – Estudi a escala laboratori
A partir de la informació obtinguda en el pas anterior, es van plantejar una sèrie d’experiments per estudiar les bases del procés de biometanització i quins paràmetres afectaven més. Per exemple, es va avaluar l’efecte en la producció de biogàs en funció del tipus de residu utilitzat, el pH, la temperatura i la presència d’oxigen. Amb els resultats, els autors del treball van poder fixar quines són les millors condicions per optimitzar la producció de biogàs.
Tercera part: Marc pràctic – Escalat i aplicació real
Gràcies a l’estudi a escala laboratori, es van poder plantejar les millors condicions per obtenir biogàs a partir dels residus orgànics generats al laboratori. Per comprovar que les hipòtesis plantejades eren certes, es van fer una nova sèrie d’experiments amb els residus del menjador, per tal d’estimar el biogàs que es generaria. Finalment, a partir d’aquests darrers resultats es va estimar quin impacte tindria pel que fa a la sostenibilitat enèrgica l’aprofitament d’aquest biogàs i, per tant, contribuir a l’autoeficiència energètica del centre. Cal dir que aquesta part quedava fora del plantejament inicial i que es va fer per expressa voluntat dels autors (cosa que cal tenir molt en compte), motiu pel qual queda inclosa en l’annex de la memòria presentada.
El context en el qual s’emmarca aquest treball, cal destacar que es tracta d’una línia d’investigació d’un alt interès actual i sobre el qual encara hi ha molts interrogants. Universitats com la Universitat Autònoma de Barcelona (la qual ha cedit una part del material que actualment s’utilitza per fer recerca en aquest àmbit) o la planta de BIOMETANITZACIÓ DE CAN BARBA (que va proporcionar els primers bacteris per iniciar l’estudi) tenen importants línies de recerca en aquest àmbit. Aquest fet posa d’evidència la vàlua dels alumnes en fer aquest treball, ja que la cerca d’informació és complexa i que requereix de l’adquisició de coneixements que els alumnes no tenien inicialment. D’altra banda, cal destacar que durant el plantejament del treball els alumnes van proposar una sèrie d’objectius reals que donen lloc a un estudi amb una aplicabilitat real al centre i la seva implicació-rigor en l’aplicació del mètode científic (redacció d’objectius i hipòtesis, plantejament d’un mètode experimental per donar resposta a aquests i elaboració de conclusions).
Tutor: Joan Roldán Mañosa


Deixa un comentari