Autora: Adriana Vila Campos

La necessitat d’apropar i posar a l’abast de tothom la cultura és fonamental per l’avenç de la nostra societat. Per aquest motiu, en els últims anys, alguns museus i altres entitats culturals d’arreu del món, han creat interfícies gràfiques i grans bases de dades (entre d’altres) per emmagatzemar digitalment tot el contingut del museu. A través d’aquestes interfícies gràfiques l’usuari pot gaudir del contingut que s’exposa en els seus centres.

L’aparició d’aquestes interfícies gràfiques (més conegudes com a “museus virtuals”) és deguda per diversos factors que radiquen en la impossibilitat d’assistir al museu físicament. Aquest fet pot estar relacionat des de raons econòmiques o de desplaçament, fins a problemes de mobilitat. A més a més, els museus virtuals són una excel·lent eina per ajuntar totes les obres d’un mateix artista en el cas que s’exposin a diferents museus arreu del món, per capturar exposicions itinerants o bé, de temps limitat.

D’aquesta manera, en aquest projecte es té com a principal objectiu fer arribar i posar a l’abast de tothom la cultura i coneixements artístics mostrats en els museus. A més, en plena era digital, els museus virtuals són un canal de difusió vital per a promocionar aquesta branca de coneixement, ja que actualment internet s’ha convertit en el principal mitjà de difusió en la nostra societat.

Després de comparar i analitzar les característiques dels diferents museus virtuals que estan en el mercat en l’actualitat, en aquest projecte s’ha decidit crear un museu virtual que refusi tots els defectes dels cercats anteriorment, i que reuneixi tots els avantatges per a crear un museu virtual òptim.

En considerar diversos softwares per a la creació d’un museu virtual, després de comparar i analitzar els avantatges i inconvenients de cada un, Cupix ha resultat el més indicat. Aquest fet es deu al seu ampli ventall d’opcions de disseny i creació d’una interfície gràfica, que permetrà crear a l’usuari un museu virtual el més proper a la realitat i que ofereixi al visitant una experiència millorada gràcies a la comoditat i l’efecte immersiu que ofereix. A més, per tal que l’experiència sigui el més real possible per a l’usuari, s’ha decidit incorporar la realitat virtual en el recorregut. D’aquesta manera, l’usuari es podrà sentir immers en el museu virtual. Aquesta novetat en el sector ve acompanyada de la incorporació de punts d’interès en el recorregut, amb l’objectiu de compartir informació, imatges i vídeos de les obres exhibides. Amb aquesta incorporació, el visitant podrà aprendre mentre realitza el recorregut per l’exposició.

Després de cercar diferents exposicions de diversos museus i analitzar quina podria ser la indicada per aquest projecte, Un segle breu: col·lecció MACBA va ser la triada. Aquest fet és a causa de la varietat de mostres que s’exposen i, a més a més, l’espai que l’acull també és favorable (molt bona il·luminació, espais molt amplis, etc.) per aquesta tipologia de recorreguts virtuals.

El resultat final del museu virtual es pot veure en el següent enllaç:

https://players.cupix.com/p/DwtTVMsE

A més a més, en el següent enllaç es pot consultar el canal de Youtube que recull totes les mostres de vídeo de l’exposició Un segle breu: col·lecció MACBA: https://www.youtube.com/channel/UCB2U6RiLKD90c2_x85lJQAQ/featured

Tutora: Elisabet Rusiñol Pérez