Autores: Sandra Nicolás Cobos i Alicia García-Pulgar Rielves
El nostre treball de recerca científic anomenat Caenorhabditis elegans (C.elegans) del laboratori de recerca a l’aula té com a objectiu principal apropar la ciència que ocupa els laboratoris de recerca en l’actualitat del nostre entorn al coneixement dels joves que tenen interès a estudiar un itinerari científic a l’institut. L’objecte d’estudi d’aquest treball ha estat un nematode (C. elegans) que s’utilitza com a model animal en recerca. El nostre procés es va iniciar amb la investigació profunda de la biologia i la genètica d’aquest nematode, va continuar amb visites a dos centres de recerca de Barcelona i a més, vam cultivar i realitzar experiments amb C. elegans al nostre institut gràcies a la disponibilitat d’aquest material al CESIRE i finalment, vam acabar amb una proposta didàctica per apropar la ciència real a les aules.
Amb el nostre treball, hem après que la utilització d’organismes vius a la recerca biomèdica representa un element fonamental en el desenvolupament d’importants avenços en la prevenció i tractament de malalties humanes. La biologia estudia models animals per entendre fenòmens biològics particulars i conèixer com funcionen aquests processos en altres organismes. Aquesta estratègia és possible, ja que els organismes vius comparteixen diversos mecanismes conservats en l’evolució. Aquests mecanismes biològics compartits són de tipus bioquímic, genètic i del desenvolupament biològic. Per tant, troballes d’aquests àmbits en organismes senzills com un simple cuc microscòpic, les podem traslladar i trobar homologia en organismes superiors, com per exemple els éssers humans.
Per poder conèixer la primera línia de recerca en C.elegans a la ciutat de Barcelona, vam visitar les instal·lacions i vam fer entrevistes a dos científics rellevants en aquest camp: la Dra. Cristina Hidalgo del Centre de Regulació Genòmica (CRG) i el Dr. Julian Ceron de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL). Aquestes entrevistes van ser molt enriquidores perquè vam conèixer en primera persona com és la vida dels investigadors, les seves recerques actuals i a més ens van ajudar i proporcionar material per dur a terme un treball de camp de cultiu de C.elegansal laboratori de l’institut.
Un cop processada tota aquesta informació vam generar quatre activitats competencials actualitzades per ser aplicades al currículum de 4t d’ESO a l’apartat de continguts curriculars “La vida, conservació i canvi” i “El treball dels científics. Els procediments científics. El treball al laboratori. Projecte d’investigació”. Per dissenyar les activitats ens vam basar en publicacions científiques (Disease Models & Mechanisms, 2018) i de divulgació (El Nacional.cat, Opinió de Dra. Gemma Marfany), i vam dissenyar pràctiques on fer servir C.elegans en l’àmbit escolar. Creiem que el coneixement de la ciència actual hauria de ser una prioritat en el currículum d’educació per tal de conèixer l’aplicabilitat del coneixement científic i adquirir una actitud crítica en la informació que es publica constantment i ens arriba pels mitjans de comunicació.
Amb aquest treball hem aconseguit sortir dels continguts habituals del llibre de text i creiem que amb aquestes tasques contextualitzades es poden adquirir els coneixements requerits d’una manera més significativa, dinàmica i real.
Tutores: Amparo Benito Vallès i Cristina Royo
Deixa un comentari