Autors: Irene Moreno Lucena i Oriol Vergés Vico

Ja que actualment els dos cursem estudis musicals, des d’un principi vam tenir clar que volíem enfocar el nostre TR relacionant l’àmbit científic amb l’artístic.

Així que, després de donar-hi moltes voltes i buscar possibles temes dels quals parlar, vam concloure que volíem endinsar-nos en la neurobiologia, per investigar sobre com els estudis musicals poden influenciar en el desenvolupament del cervell.

Per tant, vam començar a cercar experts en el tema per tal que ens ajudessin a
desenvolupar aquesta idea inicial i a confeccionar una part pràctica. Vam aconseguir contactar amb el director del Departament de Neurociències de l’Institut Hospital del Mar de Recerques Mèdiques (IMIM), el Dr. Rafael de la Torre, qui ens va recomanar parlar amb la Dra. Mara Dierssen, ja que tenia més experiència en aquest tema.

Un cop vam contactar amb ella, però, ens va explicar les dificultats que hi havia per a poder realitzar una part pràctica pel tema que havíem triat, així que ens va proposar dues idees: les il·lusions perceptives i la sinestèsia. Aquesta última ens va cridar molt l’atenció, ja que tot i que n’havíem sentit a parlar, no en sabíem gaire del tema. A part, ens va suggerir la possibilitat de relacionar-la amb la creativitat i ens va ajudar a buscar un punt de vista des del qual tractar el treball, tant de manera científica com artística.

Per tant, ens vam proposar explicar de manera científica els fenòmens de la sinestèsia i la creativitat, buscant descobrir si existeix alguna possible relació entre aquestes dues capacitats.

Per a fer-ho vam realitzar un primer enfocament neurobiològic d’aquestes dues capacitats, mitjançant una introducció prèvia al sistema nerviós. Després, vam voler tractar la creativitat des d’una perspectiva psicològica que ajudés a comprendre aquest fenomen tan abstracte.
A més, vam intentat relacionar aquests dos fenòmens amb el camp artístic.

Al ser fenòmens neurològics complexos i poc estudiats, però, a l’hora de confeccionar la part pràctica vam haver de basar-nos en estudis fets amb anterioritat, utilitzant enquestes ja creades per determinar: si una persona era o no potencialment sinestèsica, si tenia o no grans hablitats creatives, si hi havia alguna relació entre ambdues capacitats, si la presència d’aquestes capacitats variava amb l’edat o si es veien influenciades per les activitats del
nostre dia a dia.

Tot i les dificultats que vam tenir a l’hora de difondre les enquestes i d’obtenir mostres significatives, vam poder realitzar un anàlisi complet de les respostes que havíem obtingut, encara que a vegades no podíem comprovar a partir d’aquestes la informació recollida en el marc teòric del treball. En alguns casos, però, sí que es podia deduir una correspondència entre les respostes obtingudes i els estudis consultats.

Gràcies a aquests últims fets, vam veure com encara es podia realitzar una extensa tasca d’investigació relacionada amb el tema tractat, podent aprofundir-hi molt més, tant en la sinestèsia com en la creativitat.

Finalment, un cop ja acabat el treball, i tot i les dificultats que van anar sorgint, podem dir que estem molt orgullosos del resultat obtingut, ja que al tractar aspectes curiosos i relativament poc estudiats dins l’àmbit científic ens ha permès veure la dificultat i la importància de realitzar una tasca de divulgació científica en el nostre entorn social.

Tutora: Mireia Panadés Vico