SETMANA DE LA LLENGUA MATERNA

Durant la setmana del 20 al 25 de febrer, s’hi ha commemorat el Dia Internacional de les Llengües Maternes, i els padrins i fillols han fet algunes activitats relacionades amb això:

Per una banda, els alumnes de 4t d’ESO que parlen un idioma diferent del català i castellà a casa, han llegit un poema, un conte o una narració als alumnes de 1r d’ESO. D’altra banda, els alumnes de 1r d’ESO que també parlen una altra llengua a casa han anat a les tutories de 4t d’ESO a llegir els seus escrits.

A la biblioteca també s’han exposat diferents escrits d’alumnes de parla i família estrangera.

Ludmila Fernández i Ainhoa Montes

FIGURES A ESCALA

Els alumnes de 1r de batxillerat durant les dues últimes setmanes de gener varen fer un treball relacionat amb l’escultura.

Aquest consistia a fer grups d’entre tres i quatre persones i el motlle del cos d’un company en film a escala real. Els alumnes ho van fer de la següent manera:

Primer amb el film embolicaven cada part del model: els braços, les cames, el tors, etc. Després amb les tisores tallaven l’embolcall amb cura i l’emplenaven amb boles de paper de diari i després tornem a tancar amb cinta adhesiva.

Van unir les diferents seccions del cos amb més cinta d’embalar i el resultat van ser unes espectaculars figures a mida real.

img_20170203_112425Alumnes: Helena Esquirol, Luz Bustos, Guillem Sánchez.

Mides: 1,65m d’altura.

Peça: Ninot fet amb paper film agafant de motlle les cames de l’Helena, el cap i el tors de la Luz, i els braços d’en Guillem. Amb aquesta peça volem representar la igualtat entre tots nosaltres, els humans, no importa el físic, el sexe, la raça o els gustos. Tots tenim els mateixos drets, i hem de respectar i ser respectats.

 

img_20170203_111709

Alumnes: Dani, Geralda, Jordi i Esther

Mides: Escala 1:1

Peça: Hem triat aquest tema perquè volíem representar la joventut d’avui en dia quan surt de festa. La figura està lleugerament deformada a propòsit, perquè volíem mostrar el mal que fa tanta festa, tant d’alcohol i altres substàncies en el cos. També volem destacar el detall de la boca tapada, per denunciar la incapacitat de l’adolescent per donar la seva pròpia opinió, i pensar per ell mateix. Vol fer el que fa la majoria fa tan sols per ser popular.

img_20170203_112743

Alumnes: Paula Xapelli Port, Paula Cardona Sánchez i Andrea López Ribera.

Mides: Escala 1:1

Peça: Amb aquestes dos formes humanes el que volem expressar són els complexos que sentim habitualment. El que es troba assegut representa la por i la vergonya, i el que està agenollat representa l’intent de superació d’un mateix. El missatge que volem transmetre és que després d’una caiguda hi ha el procés de superació i creixement interior.

 

img_20170203_111154Alumnes: Julia Juanes, Laia Lacuesta, Eva Luis i Natalia Fauria.

Mides: Escala 1:1

Peça: És una escultura tan gran com la meitat superior del cos humà feta de paper film, paper de periòdic, fix i una base de fusta. Representa una persona amb els braços creuats, significant la por.

 

 

Altres peces:

img_20170203_112135 img_20170203_110305 img_20170203_110751

Iulia Maria Bora, Aroa Puertas i Azul Zwilling

 

SAMOSA

La samosa és un aperitiu comú en el país de Índia. Consisteix en una massa triangular farcida de verdures com: patates, cebes, coriandre i pèsols. Ingredients:
Per a la massa:
 2 tasses de farina
 1 culleradeta de sal
 2 cullerades d’oli o mantega clarificada
 1 tassa d’aigua
 Oli vegetal de fregir
Per al farciment:
 1 tassa de patata bullida, tallada a daus
 ½ tassa de pèsols,
 1/2 tassa de ceba, tallats en glaçons
 2 culleradetes de gingebre fresc picat
 2 cullerades d’all picat verd
 1 culleradeta de llavors de coriandre
 ½ culleradeta de cúrcuma
 2 cullerades d’oli o mantega clarificada
 Sal al gust
Com es prepara?
En primer lloc, preparem el farciment de les crestes. Per a això, pelem, rentem i tallem la patata. I ho reservem en un bol. Seguidament, Incorporem al bol els pèsols, la sal, la cúrcuma, el pimentó vermell i el pebre blanc. Barregem bé fins que
els ingredients s’integrin, i ho reservem.
A continuació, preparem la massa barrejant en un bol la farina de blat, una miqueta d’oli de Girasol, l’aigua, i un polsím de sal. Quan obtinguem una textura de massa, formem una bola i deixem reposar durant uns 15 minuts en un bol cobert amb un drap de cuina.
Passats els 15 minuts, retirem la bola de massa del bol, l’estirem amb ajuda d’un corró i dividim en quadrats d’uns 10 cm. aproximadament. Una vegada tallats, els estirem amb ajuda d’un corró fins que obtinguem un grossor de 0,5 cm aproximadament.
Disposem els quadrats de massa sobre la nostra superfície de treball i afegim al centre de cadascun d’ells, una mica de farciment de patata i pèsols que teníem reservat. Tanquem la massa formant un triangle. Segellem les vores pressionant lleugerament perquè el farciment no sobresurti ni la cresta se’ns trenqui en la paella.
Finalment, posem la paella al foc amb abundant oli d’oliva o oli de Girasol i quan estigui molt calent, fregim les crestes fins que quedin daurades i cruixents.
Acabem acompanyant amb una salsa si volem.
images
Goldy Nankany

XERRADA SOBRE LA PUBLICITAT SEXISTA

El dia 3 de febrer als alumnes de 2n ESO els hi van venir a fer una xerrada sobre la publicitat sexista, en la qual els van explicar com i perquè la publicitat d’avui en dia atreu molt al públic i a que comprin el producte. La xerrada consta de dues sessions que es fan en dos dies diferents a l’hora de tutoria.

En la primera sessió expliquen com fan la publicitat i com aconsegueixen atreure al públic, donen exemples d’anuncis i fotos sexistes de marques importants i famoses que són reconegudes mundialment.

A la segona exposició se’ls hi demana als alumnes que portin anuncis on ells creguin que hi ha publicitat per comentar-los a la classe i fer-la més dinámica.

img_3837 5

Marislenia Díaz i Júlia Prat

SORTIDA COSMOCAIXA

El dimarts 21 de febrer, els alumnes de 4t d’ESO que cursen l’optativa de física i química, els de 1r BATX. científic i els de 2n BATX. de biologia van realitzar una sortida al Cosmo Caixa.

Cada grup va visitar els experiments exposats relacionats amb la matèria que estan cursant, com per exemple, els alumnes de la Samy de física i química van veure experiments òptics, i els alumnes d’en Marc de biologia van veure experiments de roques i terra.

Després, els van deixar una estona lliure per gaudir de tots els experiments del museu.

img-20170222-wa0029 img-20170222-wa0028 img-20170222-wa0023

Ludmila Fernández i Ainhoa Montes

SEGUIMENT DE L’HORT

Fa unes setmanes vam poder entrevistar els alumnes que s’encarreguen de l’hort de l’institut. Aquests són l’Àngel, la Mara, el Jordi Pop, el Ferran i el Bryan.
Ens van comentar que en aquest moment tenien plantades maduixes, pastanagues, enciams i menta, i que per mantindre l’hort han de dedicar-li dues hores a la setmana.
Finalment els preguntàrem què feien amb la collita i ens van respondre que amb la primera collita van realitzar un àpat per a tots ells.
20170118_093452
20170217_115903
Adrian Anguita, Eduard Martínez i Raúl Martín

COMPETÈNCIES BÀSIQUES DE 4t D’ESO

Les competències bàsiques de 4t d’ESO es fan els dies 14 i 15 de febrer. Aquestes proves són les mateixes per a tot Catalunya.
La Generalitat prepara una sèrie d’exàmens que són competencials per tots els instituts de Catalunya, al mateix dia i a la mateixa hora, per tal de què cap alumne pugui copiar ni pugui enviar els resultats de la prova a cap altre centre. Aquestes proves volen comprovar que els alumnes que acaben l’ESO són capaços  d’aplicar allò que han anat
aprenen durant el període de l’ESO per resoldre una sèrie de qüestions.
Aquests exàmens els corregeixen professsors externs a l’institut on es fan i en cap lloc surt el nom de l’alumne, van identificats amb un codi de barres, i així cap professor sap a quin alumne esta corregint l’examen.
Els resultats de les proves arriben a les famílies. També hi ha un sistema que compara als centres de manera directe, i llavors amb els resultats podem comprovar si el
nostre institut va millor, pitjor o igual que els altres.
20170215_101507 20170215_101342 20170215_101335
Goldy Nankani

TROBADA DE DELEGATS

El passat dia 3 de febrer tots els delegats de cada classe de segon, van fer una trobada a Santa Coloma de Farners.

Un cop van arribar allà, els professors els van barrejar amb els diferents delegats de tota la comarca. Per dur a terme aquests grups, el hi van fer escollir un paper amb diferents gorres dels sentiments.

Van fer diverses activitats per saber com ser un bon delegat, entre elles , saber quin és el caràcter corresponen per fer bé el seu càrrec. Una altra activitat va ser la dels rumors, començaven amb un rumor i havia d’anar passant entre tots els delegats fins arribar a l’últim;el rumor que havien dit al principi havia de ser igual quan arribava al final, però mai era igual.

Hi havia 3 mediadors, que ajudaven a 2 grups, per posar-se d’acord per veure qui vol fer una festa dins o fora.

Els delegats d’aquest institut afirmen que va ser una bona experiència i que els va ajudar molt per saber com portar el seu càrrec.

Judit Bermúdez i Romina Martínez.

CONFERÈNCIA SOBRE JOAN VINYOLI

El passat 30 de gener els alumnes de 1r del Batxillerat Humanístic van assistir a una conferència sobre un llibre de poesia anomenat Vent d’Aram de Joan Vinyoli, relacionat amb la tardor, la tardor de la vida .

El poemari està dividit en tres parts: Naturalesa (com sent la vida i la naturalesa), Amor (amb poemes eròtics pel mig) i Mort.

Va venir Núria Anglada, especialista en poesia simbòlica. Això va ser un servei de la Universitat de Girona per aprofundir en temes concrets . Va parlar sobre el llibre i va explicar poemes en concret, per exemple, hi ha un poema (Tour les jours) que té relació amb un quadre d’un pintor francès (Magritte). El poema explica records de quan era jove i passava els seus estius en Santa Coloma.

img-20170213-wa0000

Ludmila Fernández i Ainhoa Montes

XERRADA DE LES DEPENDÈNCIES MUNICIALS DE LLORET

Els alumnes de 2n ESO van anar a les dependències municipals de Lloret en dies i hores diferents de tutoria. Quan van arribar, els hi van ensenyar les oficines i seguidament, dos policies van preparar una xerrada del bullying i cyberbullying, ja que són casos molt greus que afecten els nens i nenes, tant físicament com psicològicament, des del principi de la seva adolescència fins al final. Els conscienciaren dels problemes que sorgeixen a l’institut i de l’assetjament escolar.

Després, van anar a veure les cel·les i els hi van explicar que allà hi posaven a algú que hagués comès un delicte, ja sigui per drogues o per alcohol, i que pot romandre fins a 3 dies abans de portar-lo al jutjat o amb els mossos d’esquadra.

Finalment, els hi estaven esperant dos policies de la brigada canina amb tres gossos: un gossa que estava encara aprenent i dos gossos més grans. Van dur a terme una activitat la qual consistia a donar-li una bossa amb droga a un alumne perquè un dels gossos l’olorés i detectara quin dels alumnes tenia la droga.

Una vegada acabada l’activitat, tornaren tots junts a l’Institut.

img_20170215_133732

Marislenia Díaz i Júlia Prat