L’Experiment de TORRICELLI

0

Un dels experiments més famosos de la ciència és l’experiment de Torricelli. L’any 1643 el físic italià Evangelista Torricelli  va demostrar, amb el seu experiment, l’existència de la pressió atmosfèrica. Vivim en el fons d’un mar d’aire, i el pes de l’aire exerceix la pressió atmosfèrica.

Torricelli va omplir de mercuri un tub d’1 metre de llarg, (tancat per un dels extrems) i ho va invertir sobre una cubeta plena de mercuri, immediatament la columna de mercuri va baixar diversos centímetres, i es va quedar a uns 76 cm (760 mm) d’alçada respecte de la superfície del líquid de la cubeta. Va concloure que el pes de l’aire, és a dir la pressió atmosfèrica, era la responsable de mantenir la columna de 760 mm de Hg.

Vídeo:

Aterratge del Perseverance Rover a Mart

0

Aterratge del  Perseverance Rover a la superfície marciana amb l’objectiu de recollir mostres de la superfície del planeta vermell per explorar indicis de vida passada. Dijous 18 de febrer.

Més informació a:

https://www.xataka.com/espacio/este-primer-espectacular-video-que-tenemos-aterrizaje-marte-perseverance-grabo-hazana-video

Els 7 minuts de terror.

0

“Els 7 minuts de terror”. Retransmissió comentada de l’aterratge del “Perseverance” a Mart

Aquesta nit de dijous 18 de febrer, a les 21:30 hores aproximadament es podrà veure en directe “Els 7 minuts de terror” , aquest trepidant esdeveniment, el CCCB comença el seu viatge a Mart, retransmetent en directe un dels moments històrics de la missió de la NASA Mars 2020 (NASA): l’aterratge del Rover Perseverance a la superfície marciana amb l’objectiu de recollir mostres de la superfície del planeta vermell per explorar indicis de vida passada.

Al canal del CCCB ( Centre de Cultura Contemporània de Barcelona) :

https://www.youtube.com/watch?v=uHLO6jLuNQM

Hi trobarà marcians de color verd?

Escuma de mascarpone amb pols de cacau. Nyaaamm !

31

Aquests dies estem parlant de mescles, solucions, concentració, dispersions, líquids immiscibles, etc.

Les dispersions són mescles que a cop d’ull semblen homogènies, però quan les observem de més a prop amb un microscopi es veu que són heterogènies. A la cuina hi ha un munt de substàncies que són dispersions. De fet, la cuina moderna d’alguns cuiners es basa en crear dispersions de diferents tipus, gustos i textures.

Les escumes són  dispersions d’un gas en un líquid, per exemple quan aboquem cervesa en un got. L’escuma es pot fer amb una batedora incorporant aire al líquid, o amb un sifó que porta un gas especial. En el vídeo següent es veu com crear unes postres d’escuma de mascarpone amb pols de cacau.  L’escuma s’ha fet amb un sifó que conté el gas  monòxid de dinitrogen [ N2O ] mesclat amb llet líquida.  Aquest sifó l’utilitza el cuiner Ferran Adrià, i el  gas s’anomena  també gas de la risa.

Tasca a fer: Cercar un vídeo de curta durada (màxim 5 minuts) on aparegui un plat singular o unes postres fetes amb escuma. Pot ser utilitzant un sifó de monòxid de dinitrogen, o una batedora per fer nata muntada, clara batuda a punt de neu, etc. Recorda que una escuma és una dispersió d’un gas dins un líquid. I si vols gravar un vídeo teu fent l’escuma, serà BRUTAL ! 🙂

Deixa el teu comentari en aquest article del bloc ( clicar a la part superior dreta) . Escriu el teu  nom i el grup (el cognom no cal ). Ho podeu fer per parelles telemàticament !!

posaré + + + + + + + + + +     🙂

Concurs monòlegs de ciència 2020

0

Enguany, la 25a Setmana de la Ciència tanca amb un toc d’humor.
Et convidem a seguir en directe el 27 de novembre, a partir de les 17.00 h, la final virtual de la 2a edició del concurs “Els Monòlegs del Club de la Ciència”.

8 monologuistes et demostraran en viu que la ciència sí que pot ser divertida.

DIVENDRES 27 DE NOVEMBRE A LES 17:00 h EN DIRECTE AL YOUTUBE

 

 

Preparar l’examen Temes 2 i 3

0

Per a preparar l’examen:

  1. Tenir tots els apunts i activitats a la llibreta ben ordenats. Si hem faltat algun dia, cal demanar-ho a algun company i/o mirar-ho en el llibre.
  2. Fer una primera lectura dels apunts. Buscar al diccionari les paraules que no entenem.
  3. Tornar a realitzar la major part de les activitats. Si hem faltat algun dia, cal demanar la correcció de les activitats a algun company i/o mirar la correcció de les activitats de cada tema aquí al bloc, a la part dreta —->
  4. Finalment, si ens sobra temps per a repassar, podem fer les activitats següents del tema 2 i 3: preparació-examen-temes-2-3

 

És bàsic realitzar i interpretar correctament les gràfiques Temperatura-temps, i entendre el model cineticocorpuscular aplicat als sòlids, líquids i gasos. Els dibuixos ajuden 🙂

Bona feina !

 

Per què es dilata l’aire quan s’escalfa?

0

Hem experimentat que quan escalfem un Erlenmeyer tapat amb un globus, observem que s’infla. Això vol dir que el volum d’aire ha augmentat, s’ha dilatat. I quan el deixem refredar es desinfla, es contrau.

Hi ha més aire a l’escalfar? Les partícules de l’aire es fan més grosses?

L’explicació ens la dona la teoria cineticomolecular.

Segons aquesta teoria, quan augmenta la temperatura de l’aire, les seves partícules es mouen més depresa. Això fa que xoquin amb més força i amb més velocitat contra les parets del recipient que conté el gas. En conseqüència augmenta la pressió, i si  les parets del recipient són elàstiques com les del globus, fa que augmenti el seu volum.

Aquí tenim les fotografies de l’experiment.

Juguem amb la densitat dels líquids

0

Enguany, no podrem fer moltes pràctiques al laboratori del centre a causa de la pandèmia, però algunes les podrem fer a casa. Una de les més engrescadores i boniques és jugar amb la densitat de diferents líquids acolorits.

La Nicole de 2n B i l’ Stefana de 2n C ens han enviat aquestes fabuloses fotografies de l’experiment en diferents líquids. La mel més densa ( 1,4 g/cm3 ) es queda enfonsada a la part inferior i l’alcohol menys dens ( 0,78 g/cm3 )  flota a la part de dalt.

A veure qui més s’anima 🙂

Benvinguts i Benvingudes.

2

sitges

– Aquest bloc ha estat creat per a complementar les classes lectives dels estudiants de 2n d’ESO de Física i Química de l’IES Vinyet de Sitges.

– A la part dreta del bloc, hi ha els temes que tractarem a 2n ESO.

– Cada tema comença amb una petita introducció i un enllaç al document que conté els apunts de classe amb els continguts bàsics de la unitat.

– A continuació hi ha les activitats del tema (A1, A2, etc) i les tasques . Les activitats marcades amb (*) són bàsiques per aprovar la matèria i podran sortir com a qüestions en els exàmens. Algunes activitats s’han  de fer a Internet i apuntar els resultats a la llibreta.

– També hi ha enllaços i vídeos per a complementar o ampliar els continguts.

– Clicant a la pestanya “Inici” del menú superior, podreu accedir a articles situats a la part central del bloc amb propostes que aniran canviant i tasques que caldrà  fer.

NOTA 1: per a visualitzar alguns elements cal tenir instal·lat el programari gratuït Adobe Flash Player .

NOTA 2: per a llegir alguns documents en format PDF cal tenir instal·lat el programari gratuït Adobe Acrobat Reader.

NOTA 3: si tot i tenir instal·lats els programes anteriors, no pots visualitzar algun element de la pàgina, prova de canviar de navegador: Mozilla Firefox (recomanat), Google Chrome, Internet Explorer, Opera, Edge…

 

I ara, dos suggeriments:

1- Voleu saber quin és el secret per aprendre?  Descarregat el document en pdf “TOP  SECRET”
2-  Si us agrada la ciència i els còmics heu de veure el vídeo: Tintín i l’aventura de la ciència

————————————————————————————————————————————————–

Qui o què és l’ Aram?

33

Hola em dic Aram i us guiaré en algunes de les tasques del bloc.

Alguns nois també és diuen Aram com jo. Aquest nom propi és sinònim d’un element químic metàl·lic de la taula periòdica. Aquest metall  té moltes aplicacions i els últims anys ha pujat molt el seu preu de mercat.

Tasca a fer: Quin és el nom i el símbol d’aquest element químic de la taula periòdica que té el mateix significat que l’Aram ? Quines aplicacions té aquest metall ?

Deixa el teu comentari en aquest article del bloc. Escriu el teu  nom i el grup (el cognom no cal ). Per escriure el comentari has de clicar a la bafarada de la dreta del títol d’aquest article.

Els alumnes  que ho endevinin tindran un  positiu, i els vuit primers dos positius 🙂

 

 

Go to Top