No hi ha paraules que puguin descriure el que el grup de 4t va sentir, l’emoció va abraçar la plaça del poble i tota la comunitat es va deixar impregnar de la nostra il·lusió…
A l’escola l’avaluació dels projectes de treball compten amb unes eines que entre tots hem compartit i analitzat.
Partint del que feiem i del desig d’ incorporar la llibreta d’aprenentatges hem compartit i reescrit què és per a nosaltres l’avaluació dels projectes i amb quines eines comptem.
L’avaluació dels projectes
L’avaluació dels projectes de treball pretenem que sigui competencial com la mateixa metodologia. Ens fixem en l’ús d’eines tant per a l’avaluació formadora ( les decisions les pren fonamentalment la persona que après) com per a la formativa (les decisions les pren fonamentalment el professorat).
No ens mirem l’avaluació com el procés per arribar a una nota que posa el mestre sinó com a camí que té anades i vingudes i que sempre està al servei de millorar els resultats acadèmics de cada nen i nena i la seva consciència sobre el que sap i el que no i com ho pot anar millorant.
La llibreta:
Serà l’eina que documenta individualment el procés que fa cadascú. És on es fa evident el que se sap i s’ha après així com les eines que s’ha fet servir per aprendre-ho. El nen se l’emportarà cada dia a casa i pot ampliar-la amb el que cregui oportú tot i que garantirem l’èxit i la rendibilitat d’aquesta eina amb el que es fa a l’escola i el que passi a casa serà importantíssim però no imprescindible per arribar als objectius. Farem una mirada conscient a l’hora de mirar i valorar la diversitat de llibretes que segur tindrem. Ja sabem que sempre hi haurà nens que no prestaran el mínim interès en emportar-se-la a casa, la mestra generarà activitats col·lectives per provocar la necessitat de fer-ho i anar generant models que despertin nous interessos.
La incorporem amb la intenció que sigui una eina que aporta evidències d’aprenentatge útils per a l’avaluació.
La rúbrica:
Eina d’autoavaluació i coavaluació.
Assenyalem el valor de treballar al voltant dels criteris d’èxit i les pautes d’orientació a tots els cursos de primària i a partir de 4t l’ús de la rúbrica.
Informe personal:
Narració individual que plantegem als nens i nenes quan donem per acabat el projecte i que pretén recollir en forma de text expositiu el que hem après. Normalment es fa a la mateixa llibreta d’ aprenentatge
Activitat d’avaluació:
En diem així de la proposta de preguntes competencials que podem fer als alumnes per escrit perquè respongui de manera individual i per fer-ho caldrà que desplegui tot el que ha après però en un context diferent.
Exposicions per a les famílies o per a altres infants de l’escola:
Un cop s’ha acabat un projecte pot ser útil i rendible explicar-ho a altres. Segons la intenció d’aquesta exposició tindrem una activitat d’avaluació extraordinària.
La principal eina d’avauació d’aquest projecte ha estat la llibreta d’aprenentatge, sobre la qual faré un article posteriorment. De totes maneres, vaig creure convenient passar una prova individual per a poder avaluar la transferència d’aquests coneixements en uns altres supòsits que podrien ser també reals.
M’agrada pensar que l’emoció ajuda a fixar els continguts i tal i com diu Francisco Mora en el seu llibre “Neuroeducación”: “No hay razón sin emoción”. Us deixo en imatge la prova que van fer els infants del grup de 4t sobre el seu projecte: Com s’organitza una cursa?
Hem gaudit llegint un article sobre “The London Marathon” on es responien preguntes sobre aquesta marató…així que ens engresquem i fem el nostre propi article…in English!!!
Treballem en parelles i després ens ajudem en petits equips…ja que és una feina més difícil de la que ens pensàvem…això de fer publicitat “in English” no és tan fàcil!
El nostre projecte ha tingut una vida llarga…de fet, segueix tenint-la… i intento que sempre a l’aula tinguin presents continguts, idees, paraules, preguntes, que ens han acompanyat i que ens acompanyen i intento també que tinguin vida…que no siguin estàtics i que a mesura que anem descobrint, unint, comprovant, anem retirant i incorporant què està passant…
Aquí teniu tres fotos: la primera és el suro dels projectes, la segona, no és més que la nostra finestra, que moltes vegades ens ajuda a recollir informació rellevant i la tercera és el terra de la nostra aula…la circumferència ha estat un descobriment inèdit!
Per a nosaltres és important que el grup de grans ens ajudi, ja sigui per apuntar-se a còrrer la cursa o bé com a voluntaris. Així que preparem una presentació power point amb informació sobre la cursa.
Pensem que també és un bon moment per donar-los el nostre tríptic…i mireu…aquí ens teniu doblegant!
Com passa altres vegades, quan a l’escola volem comunicar alguna cosa, les mestres elaboran un tríptic o un díptic informatiu que fan arribar a totes les famílies. Així que nosaltres demanem permís a l’equip directiu per elaborar-ne un de la cursa de les vinyes i poder-lo imprimir a l’escola.
Com fins ara hem fet, ens dividim en equips de tres per treballar en el tríptic. Parlem del que ha de sortir, quina informació volem fer arribar, quines imatges volem posar, què és realment important i què no…
Cada grup elabora primer el tríptic en brut i en altres sessions elabora el tríptic a l’ordinador. Després de tots els tríptics, n’elaborem el definitiu.
Realment reflecteix tota la feina que hem estat fent durant aquests mesos…és un resum en dos fulls de tot el que hem treballat i del que ha suposat per nosaltres aquesta cursa.
Tot comença amb una conversa de gran grup. Fem una pluja d’idees sobre què ha de sortir en el nostre cartell… i sí que tenim clar que han de sortir “runners” i vinyes…per què és l’essència de la nostra cursa.
També pensem que és important que apareguin els patrocinadors, els organitzadors i sobretot la pàgina web on es podran inscriure els corredors.
Ens agradaria que els dibuixos de tots nosaltres tinguessin presència, per què tots els nens i nenes de 4t som protagonistes i som els creadors d’aquesta cursa.
Aquí us deixem el cartell!
Això ja no és un feina fàcil… ens hem de dirigir a la directora d’un banc. Comencem treballant per parelles en l’escriptura d’un mail destinat a la directora del banc BBVA del poble. Li volem demanar que ens deixi l’inflable per la meta pel dia de la cursa. Decidim que ho farem en parelles i que després escollirem una frase de cada carta i entre tots escriurem el mail.
Aquest és el mail definitiu:
Encara esperem resposta…però confiem en què serà una resposta positiva i que finalment aquest inflable estigui el dia 16 a la plaça del poble!
Com tot nou producte, necessitem una imatge que ens identifiqui, un logo. La sort, és que paral·lelament, en l’espai artístic ja estem treballant al voltant d’aquesta idea, ja que amb l’ajuda d’un artista urbà, en Werens, farem una intervenció ben especial…però aquest és un altre projecte…
Comencem a idear, crear, dibuixar, pensar i imaginar…
Aquestes són les nostres creacions…i finalment, entre tots i totes decdim que el nostre logo sigui…