Super size me

Com hem explicat, varem fer una reflexió inicial proposant com a base de discusió el documental Super Size Me

Super size me és un documental del 2004, escrit, produït, dirigit i protagonitzar per Morgan Spurlock, un cienasta independent americà. La pel·lícula mostra l’evolució de Spurlock durant 30 dies (febrer 2003), durant el quals subsisteix en la seva totalitat amb l’alimentació i la compra d’articles exclusivament de McDonald’s. L’espectador pot comprobar els efectes que té aquest estil de vida en la salut física i psicològica. En el film també s’explora la influència de les industries del menjar ràpid, incloent-hi la forma en què s’alimenta a la mala nutrició pel seu propi benefici. Durant el rodatge, Spurlock menjava en els restaurants McDonald’s tres vegades al dia, arribant a consumir un promig de 5.000 kcal diàries (l’equivalent de 9,26 Big Macs)

Abans de començar aquest experiment, Spurlock tenia una dieta variada. Era sa i prim, i mesurava 188 cm d’estatura amb un pes de 84,1 kg. Després de trenta dies, va guanyar 11,1 kg, un 13% d’augment de massa corporal això va provocar que el seu índex de massa corporal passés de 23,2 (dins de la franja sa 19-25) a 26 (sobrepes). També va experimentar canvis d’humor, disfunció sexual i problemes al fetge.

El factor que va impulsar a Spurlock a fer la investigació va ser la creixent propagació de l’obesitat als EUA, el Cirugía General va declarar que era com una epidèmia, i la corresponent demanda judicial contra MacDonald’s en nom de dos nenes amb sobrepés, que va al·legar que es van convertir en obeses com a resultat de menjar aliments de Mc Donald’s. Supurlock va argumentar que el judici contra MacDonald’s era en gran part per la mateixa crítica que contra les companyies de tabac i que, per tant, servia per les franquícies de menjar ràpid. Es va sentenciar que encara que el menjar ràpid, podría ser adictiu, no és tan adictiu com la nicotina.

El documental va ser nominat a un Premi de l’Academia en la categoría del millor documental llarg.Imatge de previsualització de YouTube

Dificultats a l’hora de la pràctica

Després de preparar-nos molt conscientment el projecte, hem decidit posar-lo a la pràctica a mitjans d’abril. A partir d’aquí ens hem trobat alguns inconvenients; ens ha sigut difícil coordinar-nos amb algunes persones que participaven en el projecte (per saber quines activitats feien, el timing que necessitaven,…) ja que no ho havíem  previst anteriorment. D’altra banda se’ns ha tirat a damunt el final de curs, ens hem adonat que aquest projecte l’haviem programat massa tard dins del curs escolar i no tenim temps per veure si tot allò que hem estat treballant, els nostres alumnes ho posen en pràctica.

A més a més, la composició del nostre institut és molt variada pel que fa a l’alumnat ja que es força dispers, i tot i que poden començar interessats en el tema presentat sovint és dificil en alguns alumnes mantenir l’interés sobre un mateix tema. Això ha donat alguns problemes per poder tirar endavant projecte, i no sempre s’han portat a terme com s’havia programat les activitats.

Un projecte interdisciplinari

Vam decidir que aquest projecte seria interdisciplinari perquè hi ha vàries àrees on es podia treballar. En un primer moment vam parlar del contingut del projecte, i evidentment vam veure que era un tema per treballar a tutoria. Les tutores preguntarien als alumnes que tipus de dieta feien, i els farien conscients que alguns dels hàbits alimentaris que tenen són millorables. A partir d’aquest primer contacte, des de l’assignatura de socials es treballaria tot el que l’alimentació saludable, quins són els tipus d’aliments que més necessita una persona al dia (concretament els adolescents), quins són els aliments menys recomanables, quines funcions tenen cada tipus d’aliments,… D’altra banda, des de l’assignatura d’anglès es visualitzaria la pel·licula “Supersize me” on ens fa conscients de la importància d’una alimentació saludable, a més hi hauria un treball de vocabulari i revisar el contingut ja treballat en les altres àrees, donant molta importància a allò que es menja. En l’assignatura de matemàtiques es treballaria la lectura de gràfics i elaboració de gràfics, repassant continguts de proporcionalitat i percentatge.

Mans a la feina

Des del mes de setembre ens estem reunint setmanalment per tal de poder tirar endavant aquest projecte. En una primera instància vam deliberar sobre quin havia de ser el contingut del mateix; bastantes idees ens van venir al cap però la que més ens va atreure fou el tema de l’alimentació. Creiem que es de vital importància en la societat que vivim i especialment en el barri on estem parlar sobre els hàbits de nutrició. Constatem que molts alumnes vénen a l’institut sense haver esmorzat res, alguns d’ells a la pausa de mig matí mengen una bossa de patates i molts altres pastisseria industrial acompanyada de sucs i altres tipus de begudes amb molt de sucre o energètiques.

Ens vam començar a animar en totes les activitats que podiem fer referent a aquest tema i també li vam veure que es podia enfocar des d’una vessant molt pràctica i amb un aprenentatge molt significatiu per part dels nostres alumnes.