OHH, HAN SORTIT CUCS!!!

Un matí, quan vam arribar a l’escola ens vam trobar una gran sorpresa.

Què ha sortit de “l’ou”? SÓN CUCS!!!!!!!

Vam explicar als nens i nenes que aquests cucs tenien el nom de “CUCS DE PI ” o més coneguts com “LA PROCESSIONÀRIA”. Els hi vam dir que eren perillosos i que no els podíem tocar. Vam considerar que era important que els nens/es coneguessin aquesta informació degut a la perillositat d’aquest animal.

Vam observar detalladament els cucs de pi: com són?, com es mouen?, què passa quan tenen fred?, què passa quan estan en un ambient més càlid?,… Vam fer moltes fotos per tenir el record, ja que els cucs de pi havien de tornar al seu hàbitat.

Gaudí ens il·lumina el camí

Després de conèixer la vida de l’arquitecte, vam veure que el primer encàrrec que li van fer a Gaudí va ser el disseny dels primers fanals elèctrics de la ciutat de Barcelona, en un moment de canvi d’enllumenat de gas a electricitat.

Això va ser el punt de partida per unir el projecte interdisciplinar de l’escola amb altres continguts curriculars de cicle superior, com són: les diferents fonts d’energia i l’electricitat.

Si voleu conèixer amb més detalls com va ser l’encàrrec del Gaudí cliqueu la imatge on trobareu l’article que vam treballar amb els alumnes i ens va ajudar a contextualitzar aquest fet.

SOM ARQUITECTES

El nostre projecte va començar amb la invitació a un event sorpresa al gimnàs de l’escola. Quan va arribar el moment els alumnes van visionar un petit vídeo ambientat en l’època de principis de segle XX a on la Pepeta i en Gaudí eren els protagonistes. Van aparèixer els personatges i van interactuar amb l’alumnat tot acabant amb aquesta pregunta:

  • Voleu aprendre a ser arquitectes?

Tenim un problema!

Som un grup de mestres de Cicle Superior de l’escola Antoni Gaudí, aquest curs a nivell d’escola com a projecte interdisciplinar de centre s’ha decidit treballa el conegut arquitecte que dóna nom a la nostra escola: L’Antoni Gaudí.

Els mestres de cicle superior, partint de diferents situacions que ens trobem al nostre dia a dia procurem dissenyar les activitats que treballem a l’aula. El títol del projecte va sortir dels nens quan es van trobar amb la problemàtica de que de tant en tant saltava la llum, i ens quedàvem a les fosques. Vam aprofitar aquesta problemàtica per poder treballar l’electricitat i les diferents fonts d’energia relacionant-les amb el senyor Gaudí.

Us convidem a seguir l’evolució del bloc perquè en tingueu coneixença.

En equip!

Pel que fa a la metodologia del nostre projecte respon a la necessitat de saber i a l’interès per aprendre, per això la metodologia emprada s’ha centrat en respondre els interessos dels propis infants convertint-se ens els guies de tot el procés.

S’ha realitzat un treball globalitzador que engloba continguts i objectius de les tres àrees d’educació infantil.

Els alumnes de P4 i P5 s’han agrupat de diverses maneres, sempre depenent del treball a realitzar en cada moment. S’han agrupat per parelles, per grups de treball cooperatiu, grups intercicle i també hi ha hagut moments de treball individual, tot i que la majoria de treball ha sigut en gran grup (compartint informació, cercant informació, fent observacions,…).

L’avi Antonio ens visita a l’escola

La planificació del nostre projecte va començar el dia que l’avi Antonio ens va ensenyar la seva incubadora amb ous i quin era el seu ús, per acabar preguntant-nos si volíem ser els encarregats de tenir-los fins al naixement dels pollets. No vam dubtar ni un moment: SIIIII!!! A partir d’aquell dia, els infants van ser els encarregats de tenir cura de la incubadora i que els ous estiguessin en les condicions òptimes per al naixement dels pollets. Després d’esperar 21 dies, van néixer els pollets i amb ells també van néixer més ganes d’aprendre. Així, va començar un projecte que ha crescut tant o més que els pollets, que ja són galls i gallines!

Ous, pollets, galls i gallines!!

Som tres mestres d’Educació Infantil (l’Eva, l’Anna i l’Íngrid) que sempre hem considerat molt important el treball globalitzat. A mesura que han passat els cursos, hem canviat la nostra manera de treballar amb l’objectiu de fer que els alumnes siguin els autèntics protagonistes del seu aprenentatge.

Aquest curs, en ser una escola petita, els alumnes de P4 i P5 ens hem agrupat per, a partir de la incubació d’ous de gallina perica, aprendre i descobrir moltes coses relacionades amb els ous, els pollets, els galls i les gallines. Ha sigut un projecte molt vivencial i d’observació directa ja que han viscut el procés en primera persona.

QUÈ HI HA DINS?

Quan teníem “l’ou” a l’aula i  dins d’una urna, vam iniciar una CONVERSA:

    • És un ou d’ocell
    • És un ou d’ Spiderman perquè està fet de teranyines.
    • El meu papa diu que pica!
    • Dins de l’ou hi ha bitxos.
    • La meva iaia diu que no és un ou, és un capoll.
    • Ha de nèixer un drac,
    • Sortirà una gallina.
    • Un ós.
    • Una aranya.
    • La meva mama diu que això no es pot tocar.

Després de la conversa proposem als infants que dibuixin allò que creuen que pot haver-hi dins “l’ou”.

Mitjançant  les activitats de conversa ( és una de les activitats que fem molt a cada sessió)  volem afavorir LA CREATIVITAT en els nostres infants, perquè ells, per naturalesa, són creatius.

Entenem per creativitat la capacitat de generar noves idees o solucions innovadores i aquesta,contribueix al desenvolupament positiu de la personalitat i el pensament abstracte. I a més a més, ajuda a adquirir habilitats necessàries per resoldre situacions i reptes que l’infant s’anirà trobant al llarg de la seva vida.

Per tant, el nostre rol com a mestres ha d’afavorir els pensaments divergents, tenint una mirada oberta, acceptant i escoltant  totes les possibles solucions que donen els infants. Així aconseguim que els nens i nenes se sentin segurs, confiats i capaços de trobar solucions creatives.

Vols saber com m’ho he muntat?

El primer que vaig pensar: Qui son la Ladybug i el Cat Noir?

Ens vam reunir tots en assemblea per exposar els nostres coneixements previs i em vaig adonar que els meus alumnes sabien molt més que jo… així que em tocava posar-me al dia!

Aquell cap de setmana vaig fer un intensiu i vaig veure les dues temporades de la sèrie de televisió.

Per sorpresa, vaig descobrir que és una sèrie plena de valors i bons missatges per transmetre als infants! Aquest va ser el meu leit motiv.