Ens estrenem!

Finalment arriba el dia de passar a l’acció. Després de les sessions de formació del grup impulsor i de cercar informació, planifiquem com desenvolupar el nostre primer projecte.

L’esclau del Mercadal” és una lectura triada per l’alumnat de 2n d’ESO dins la matèria de llengua catalana, que pel context històric, ofereix l’oportunitat de vincular-la amb el projecte juntament amb la matèria de ciències socials, ja que el contingut principal se situa a l’edat mitjana.

Abans de planificar el projecte, partim d’una prèvia i és que l’alumnat dedica 4 sessions de lectura del llibre, de manera que cada setmana es llegeixen 3 capítols. S’aconsella acabar la lectura a casa i a classe debatre les situacions sorgides. De la mateixa manera, els dos professors de la matèria omplim la “Guia per fer la programació d’un projecte globalitzat“, la qual ens ajuda a situar-nos i a seleccionar els continguts del currículum que volem desenvolupar.

No obstant això, en el moment de descriure la seqüència didàctica, ens desorientem una mica i creem un document que ens ajuda a situar-nos de nou, definint 4 apartats molt clars amb la temporització de sessions prevista per a cada un d’aquests. Un cop posat en pràctica, aquesta estructura ens va ajudar molt als professors i a l’alumnat a saber que tocava en cada moment i quin era el termini per acabar les tasques proposades en cada fase.

Els 4 moments clau van ser: l’inici del projecte, on es comparteix objectius i propòsits, construcció del coneixement recollint informació de fragments del llibre, cerca a internet i llibres en format paper, desenvolupament d’un producte final, que cada grup podia triar a partir dels seus interessos, per acabar amb una presentació (exposició oral) que reculli tot el procés valorant l’aprofitament del projecte.