El diari de treball

Si volem que l’alumne sigui protagonista del seu propi aprenentatge i és mostri actiu en la construcció dels coneixements, ens cal una metodologia i eines que ho facilitin. Així doncs, aprofitant l’equipament informàtic (netbooks educat 1×1) i l’entorn Google del centre (DRIVE), cada alumne va crear un document compartit amb els dos professors anomenat “diari de treball“.

El propòsit era prendre consciència i reflexionar de les tasques portades a terme en cada sessió i quin sentit tenien en el conjunt de fases de la seqüència didàctica. El primer dia es presenta la proposta i els alumnes prenen apunts per tenir clar com ho farem, decideixen els grups de treball (3 persones) i acaben amb una pluja d’idees de possibles temàtiques que ajudaran a construir un producte final. Un cop arribats aquí, es comenta que l’estructura del diari de treball de cada classe sempre respondrà dues preguntes: “Què hem fet durant la sessió?” i “Opinió personal” fent referència a la metodologia i aprenentatges de cada alumne (què he après?).

Valorant la metodologia un cop acabat el projecte, creiem que es tracta d’una eina molt àgil que permet documentar i valorar el grau d’aprofitament de cada alumne individualment i a la vegada, facilita un seguiment instantani del projecte per part del professorat. No obstant això, cal que el professorat sigui sistemàtic i prevegi un temps al final de la classe per omplir el diari de treball, donat que serà una activitat d’avaluació formativa.