LA IMPORTÀNCIA DE L’ENTORN.

Fa un parell de cursos vam tenir l’oportunitat de participar en un projecte de personalització de l’aprenentatge. Una de les bases que vam extreure’n i que hem traslladat al treball per projectes ha estat la importància de permeabilitzar escola i entorn. Aprendre de la vida i per a la vida. Junts hem pensat activitats que ens permetessin aprofitar aspectes de l’entorn mitjançant sortides o convidant experts sobre determinats temes a l’escola.

 

LA IMPORTÀNCIA DEL PRODUCTE FINAL.

Un dels debats que hem mantingut dins l’equip impulsor ha estat la necessitat de definir de manera prèvia quin ha de ser el producte final del projecte. Val a dir que definir-lo no ha estat una prioritat en les nostres planificacions  fins que des de la Xarxa n’hem vist la importància, com a element que dóna sentit a l’aprenentatge. A l’escola tenim per costum fer la presentació a les famílies d’un dels projectes del curs i en aquest sí que contemplàvem la necessitat de fer un producte final que era la pròpia exposició, que acompanyàvem de diferents suports,  però en la resta, la pròpia dinàmica –ara ja superada- amb la que començàvem els projectes –què vull saber? -,  ens portava a no definir un producte  . Tot i que hem avançat, encara hem de treballar més en aquest sentit, diversificar les possibilitats i tornar a la societat un producte amb el qual podem retre comptes de la nostra tasca com a educadors/es.

Val a dir que el treball sobre competència informacional que fem a l’inici de cicle ens ajuda a tenir més idees i realment en els darrers anys hem avançat en la diversificació de productes finals.

 

COM AVALUEM?

Els intercanvis i les explicacions entre classe, així com el corresponent retorn dels companys, permeten valorar competències comunicatives (adaptat a l’auditori, al contingut i a la forma).

Diferents maneres de comunicar els aprenentatges:

Ens imaginem l’erosió de les roques. La sorra.

“L’aigua, les roques, el fang…”

Amb  material- els alumnes exposen el producte final de la seva indagació  amb la intenció que els que els observen  puguin comprendre part de la seva investigació.

Altres fòrmules…

Rebem a les famílies per explicar els diferents recorreguts on s’exposen els projectes de cloenda de Descobrim Bordils.

Exposició in situ, per part dels alumnes, a les famílies d’una peça documental sobre les pomeres.


Les xarxes de coneixements que produeixen els alumnes mostren la selecció de conceptes i quines relacions estableixen entre aquests i altres sabers. Complementar la pròpia xarxa a través del treball en equip, i interpretar i explicar xarxes diverses son propostes d’aprenentatge i alhora eines d’avaluació.

La llibreta d’aula mostra i recull el procés que ha seguit l’alumne i representa una eina d’autoavaluació pel nen/a però també un instrument d’avaluació pel docent.  L’avaluació es materialitza a través de textos escrits i orals, representacions, dibuixos, gràfics i fotografies.

EL PATI, ESPAI D’APRENENTATGE

Entenem el pati com un espai -continuo a l’aula-  de descoberta, d’investigació, d’experimentació, de creació i  de joc. Un entorn en canvi permanent en funció de les propostes que van apareixent i condicionades pels canvis estacionals i meteorològics. El fet que sigui un projecte iniciat fa vuit anys,  ens situa en un moment on les vivències i els projectes  – vinculats a aquest espai-  creixen, s’enriqueixen i són cada vegada més presents en el dia a dia.  Per gestionar la complexitat, cerquem dinàmiques que facilitin la reciprocitat aula/pati d’aquells projectes estretament relacionats i iniciem la comissió de pati, responsable d’organitzar allò que s’esdevé en aquest espai.  Projectes permanents, però en constant transformació, i projectes temporals i/o efímers conviuen i es retroalimenten dins i fora de l’aula.

PROJECTES PERMANENTS:

Les cabanes van evolucionant amb el pas del temps:

Cabanes efímeres amb canyes d’hort i canyes de blat de moro.

Cabana octogonal definitiva.

Destacar la importància de tenir la col·laboració de la comunitat educativa, els expert que ens enriqueix tant als alumnes com a nosaltres: un pare assessorar-nos i portant-nos fusta de castanyer;  o ensenyant-nos com podem treure el pilar central de la cabana fent un teulat recíproc, una família  portant-nos branques de tots tipus dels seus vivers…. També explicar-vos que hi ha una comissió de pati, que neix de les ganes que siguin els mateixos nanos que poc a poc vagin gestionant l’espai de cabanes a través de la reunió que fem setmanalment amb tres representants de cada classe.

A la zona de cabanes, una roca té massa valor fer llançar-la. Passa a ser  una senyal per marcar un límit, una joia per intercanviar, una decoració del pastís que ha fet amb fang i altres usos que hi van trobant.

La bassa: L’aigua és un element indispensable en el joc de l’infant i any rere any apareixen propostes en el pati relacionades amb aquest element: la pluja, el fang, jocs d’aigua, canalitzacions, el sorral,… Un pou construït amb toves per un grup intercicle ( nens i nenes de 1r i 2n). va esdevenir el punt de partida d’una bassa al pati de l’escola.

Fem arribar el reg automàtic de la vimetera per a garantir que la bassa tingui aigua tot l’estiu.

Hi ha continguts que  apareixen en diferents projectes i per tant en diferents moments en el grup. Mentre uns estan experimentant amb la circumferència per construir un pou, uns altres  estan descobrint la relació entre el radi i el perímetre a partir dels diferents cercles.

 

 

Maqueta pou

 

 

 

 

Construcció del pou

 

 

 

 

 

El perímetre

 

PUNT DE PARTIDA DELS NOSTRES PROJECTES

Una inquietud personal, un interès del grup, una pregunta concreta, una notícia d’actualitat, una vivència personal, una experiència col.lectiva, un repte, la continuïtat d’un projecte arrelat al centre, i/o del grup, la interacció amb l’entorn i les persones, de demandes externes,… Diversitat de punts de partida que sorgeixen fruit  de la manera d’entendre l’escola oberta i en constant interacció amb l’entorn.

Com es fan el colors? Volem reconstruir  l’hort. Com  ho podem fer perquè a la bassa hi hagi vida? Millorem els usos de l’aula de música: parquet, mobiliari,… Anem de colònies (com dormirem a les tendes? on anem, què podem anar a visitar?) Construïm les figures del pessebre de fusta a tamany real. Cuinem tota l’escola. Què hi fan uns refugis de la guerra civil al poble? Per què les gallines del galliner només ponen ous blancs? Per què migren les persones a Bordils i a Girona? Ens afecte el temps atmosfèric als éssers vius?… o la proposta d’un artista que  fa cabanes efímeres (aquest curs  ens ha ofert la seva maqueta a l’escola).

De la pilota a la maqueta  fins a la cabana. Els pentàgons i els hexàgons. Forma i funció: els hexàgons entapissen i els pentàgons tanquen.

 

 

 

Hem d’ afegir les columnes al Geodè.

 

 

 

I fer els forats que el fixaran al terra.

 

 

 

 

Per encarregar les mesures de les columnes ens trobem amb la necessitat de mesurar el radi. La Circumferència.

LA INTERDISCIPLINARIETAT DEL PROJECTE.

A tos els projectes que enguany hem dut a terme a l’escola i tenint present el full d’autoavaluació que emplenem en acabar, hem proposat activitats de diferents àrees. Les llengües hi tenen cabuda sempre, però en altres àrees no és tan natural. De vegades ens trobem que realment proposem activitats interdisciplinàries, però aquestes potser no ens serveixen per alliberar contingut d’aquella àrea en concret. La interdisciplinarietat forçada potser tampoc és l’objectiu, no cal trencar-nos les banyes per proposar activitats des de diferents àrees. La cosa tindrà sentit si realment els continguts treballats des de diferents àrees troben en els projectes el lloc per a la seva aplicació pràctica i serveixen a l’objectiu final del projecte.

QUI SOM

L’escola Les Roques Blaves d’Esparreguera al Baix Llobregat és una escola de doble línia que porta més de 10 anys formant part de la xarxa de CB. El membres del grup impulsor han anat variant cada curs en funció de les necessitats del centre. El reptes més destacats del grup han passat per canviar l’avaluació i les metodologies de treball a l’aula per tal d’aconseguir una millora en el treball per competències. En aquest sentit els nostres informes d’avaluació, l’organització i el treball diari a l’aula han canviat considerablement des de que formem part de la xarxa.

Per tal de donar resposta als nous reptes, durant el curs 2016-2017 vam posar en marxa una nova organització horària per treballar les àrees i els projectes de manera integrada. Només les especialitats d’educació física, música i anglès tenen una franja determinada a l’horari de classe tot i que també treballen per la integració dels seus continguts en els diferents projectes que s’impulsen des de les tutories. La resta d’hores es distribueixen per treballar Unitats Didàctiques Integrades (UDI) i Projectes d’Investigació (PI) bàsicament.

Aquest curs les nostres publicacions pretenen compartir amb totes les escoles que formen part de la xarxa aquesta metodologia global de treball.

EXPOSICIÓ ESCOLA SANTA BÀRBARA

Cadascun dels alumnes de l’escola van crear dos invents (un per a l’escola i un útil per a ells) amb la seva fitxa tècnica i explicant els passos que anaven fent individualment.

Els invents es van exposar a la sala de l’ajuntament i es van presentar en una jornada oberta al poble.

Gràcies a totes les famílies que heu visitat les exposicions.

EXPOSICIÓ ESCOLA LA BAUMETA

Com a producte final del projecte els alumnes van fer d’inventors. Van crear un invent de manera individual, el van presentar als companys i van crear QR per a l’exposició.

En aquesta exposició s’hi podia trobar la cronologia dels invents que es van considerar importants  des de la prehistòria fins als nostres dies.

També QR sobre invents i inventors treballats a educació física, a l’àrea de llengua castellana i anglesa, còmics basat amb en Doraemon i invents inspirats en el TBO. Així com jocs creats pels alumnes de 6è amb l’scratch i objectes de diferents èpoques .

 

Aquí us deixem l’enllaç al vídeo de l’exposició

https://photos.app.goo.gl/tBopiLXNECGqCArG6

EXPOSICIÓ ESCOLA EL ROCAL

Tens un problema? Inventa una solució!

Així de fàcil ho han vist els nens i nenes de l’escola treballant el projecte dels invents:

-Si no t’agrada la verdura… inventa’t unes ulleres que només vegin gelats i hamburgueses.

-Si et costa tallar la carn… inventa’t un ganivet que tingui més d’una fulla i aniràs més ràpid!

-Si no t’agrada seure a la cadireta del cotxe… inventa’t un cinturó ben bonic i guarneix-la perquè sigui ben bonica!

…I així, fins a 93 invents diferents!

La setmana del 23 al 27 d’abril, es va poder  visitar l’exposició d’invents a l’escola i comprovar que la imaginació dels nens i nenes és infinita. Cada invent portava un QR. Així , els familiars podien sentir i veure com explicaven el seu invent els nens i nenes, com l’havien fabricat i per què servia.

A l’exposició, s’hi podia veure també una cronologia d’invents que els nens i nenes han considerat importants , des de la prehistòria fins als nostres dies.

També hi havia gràfics de formularis elaborats pels alumnes que s’havien passat a les famílies, treballs sobre invents i inventors en llengua anglesa i un joc que varen inventar a l’aula d’informàtica /robòtica els alumnes de 6è amb l’scratch, entre moltes altres curiositats.

En el vídeo que trobareu a continuació hi ha una petita mostra de l’exposició.

https://www.youtube.com/user/RocalMontesquiu/videos?shelf_id=0&view=0&sort=dd