EL NOSTRE HORT

METODOLOGIA

Com a projecte d’Hort, vam tenir sempre molt present que la nostra programació seria només una base que ens guiaria en la pràctica diària però que l’aplicaríem de forma flexible,mantenint una ment oberta a canvis i adaptacions. Escoltar i respectar les iniciatives i les necessitats  de l’alumnat que anaven sorgint en les nostres dinàmiques diàries…

Sí vam considerar que mantindriem fixe unes certes rutines que ajudarien a crear uns hàbits de treball i que afavoririen la convivència i  la confiança en el projecte . També el nostre propòsit prioritàri i fonamental  era aconseguir una  cohesió del grup, convertir-lo poc a poc en una petita comunitat, que l’alumnat es sentís bé, estimat, confiat i en harmonia. Crear un clima distès, relaxat i de cooperació.

Al final de l’article hi posarem l’enllaç de tots aquells registres que metodològicament hem utilitzat amb l’alumnat perquè  anessin interioritzant hàbits, ordre i normes de convivència.

Les assemblees que es feien cada dilluns han estat una part fonamental perquè l’alumnat s’impliqués a  planificar i distribuir les tasques de la setmana, poder fer front als contratemps,  crear uns espais de reflexió, respondre a qüestions, resoldre conflictes i aprendre a gestionar emocions. També ens ajudava a lligar la pràctica de l’hort amb els continguts conceptuals que teníem previstos en  la programació i que els anaven adaptant segons els interessos del l’alumnat . Els alumnes mostraven dubtes, atres responien el que sabien, el professorat feiem preguntes  per pensar i buscar-ne solucions,etc. i desprès materialitzaven en un dossier el tema.

Hem treballat l’àmbit científic- tecnològic, àmbit lingüistic, àmbit matemàtic, àmbit personal i social i àmbit de cultura i valors.

S’han treballant temes com: La planificació de l’hort, com es fa un hort, eines i material, què és un hort ecològic, què cultivarem, per què aquestes plantes i no altres, quines propietats nutritives tenen, com hem de tenir cura d’una alimentació equilibrada, hàbit, hàbits alimentaris, salut i higiene, receptes de cuina, salut laboral, la importància de l’aigua i del sòl.

Tot i l’espai lliure no va ser cap impediment per portar a terme el que hem comentat. Vam habilitar una taula en un racó de l’hort, amb les seves cadires i ens va permetre poder fer les assemblees i la gestió  de l’hort:  prendre acta de les assemblees, omplir la graella de distribució de tasques, omplir el registre del temps i de l’hort, signar les assistències i fer les autoavalaucions diàries i compatir unes pipes o patates fregides que cada setmana li tocava a un de portar-ne. També hem tingut un bagul per poder guardar les eines i un espai per mantenir un cert ordre de treball. Vam disposar també d’una aula a l’escola de Sant Ignasi a la vora del nostre hort pels dies de pluja per poder treballar els dossiers temàtics.

Els professors de forma natural i discreta hem estat sempre a sobre utilitzant estratègies i tècniques de reforç, estratègies motivacionals, afavorint la interrelació i la cohesió, prevenint, mediant i gestionant conflictes  i de vegades amb ajut del propi grup.

En general el mètode s’anava instaurant poc a poc, els alumnes no es tallaven d’exposar els seus dubtes, de dir les seves idees prèvies, d’intentar respondre a  qüesitons, complementant, modificant i millorant, intentar resoldre els problemes entre tots, etc  i  sense adonar-nos  poc a poc  anaven  aprenent.. Per exemple, un preguntava com es podia saber on és el Nord sense bruixola, quin recorregut farà el sol per saber on tindrem l’ombra i poder posar la taula, quant costa un manat de cebes com els seus en el mercat i per què?, quant hem gastat per cultivar-los, i per què són més sanes? compartíem receptes, etc.

Crítica. Tot el que hem explicat ha estat una realitat que acabes veient al final del curs, quan fas l’anàlisi, la reflexió . Nosaltres creiem que es podia haver aconseguit més cohesió de grup, més motivació i entusiasme per part de l’alumnat.  El fet de tenir dos grups: 3r de l’ESO dilluns i divendres i els de 4t dimecres només, no ha facilitat que amb els de 4t es pogués assolir el mateix que amb els de 3r. Faltaven dies i fins i tot també amb els de 3r.  No s’ha arribat a la cohesió de grup desitjada però si acceptada com a favorable. Han hagut conductes d’alguns molt disruptives que ens ha costat molt gestionar-les i que ha calgut gairebé dos trimestres per poder anar veient els resultats positius de les intervencions. Seria convenient que el grup sempre fos heterogeni, que el propi grup pogués gestionar les conductes disuptives d’algun alumne, no que més de la meitat del grup donessin problemes conductuals. Cal treballar molt la paciència doncs la recompensa important que és la collita tarda uns mesos, i no acavaben de veure la gratificació de l’hort. Poc a poc ho han anat experimentant i finalment tots volen repetir l’hort el curs vinent.. Pensem que el  balanç ha estat  molt positiu. MAR I VISI