PROJECTE D’HORT

PLANIFICACIÓ DEL PROJECTE.

PUNT DE PARTIDA:

1ºEl professorat proposa que l’alumnat que hi participi  sigui de necessitats educatives especials i/o específiques, tot i que com a Institut verd ho fem extensiu a tota la Comunitat Educativa perquè hi col·labori. L’HORT ÉS DE TOTS!! També ve donat l’horari de dedicació i lloc. Dilluns, dimecres i divendres de 12.30h-14.30h aprop del barri amion.

2º Es fa una Assemblea de tot l’alumnat seleccionat i se’ls hi proposa la idea de participar en la creació d’un hort. Se’l hi comunica que és totalment voluntari  participar en aquest viatge. Donem informació de que es tractaria d’un hort ecològic, què vol dir ecològic i per què, també informem de l’horari i el lloc. Tot seguit passem a fer col·loqui, uns presenten més dubtes, formulen més preguntes, d’altres ja comencen a donar idees i es mostren més entusiasmats, observem els interessos i motivació en general. Molt elevat!!. Cap vol marxar del projecte.

3º Compartim el què farem, com ho farem, de quins recursos disposarem, què aprendrem i com avaluarem. En aquest últim punt, els alumnes es mostraven molt interessats, que  si això era institut…. i si també hi havia nota,…. etc.PUNT DE PARTIDA.

DEFINICIÓ DEL REPTE:

El nostre objectiu inicial com a professorat era  incrementar la motivació de l’alumnat vers els aprenentatges i poder treballar les competències bàsiques de forma global partint dels seus propis interessos. Però la realitat ha superat les expectatives, el projecte de l’hort ha anat més enllà, la implicació, la dinàmica que s’ha anat creant per si mateixa, l’armonia amb el medi, el contacte amb la terra, el sol, l’aire , la relaxació dels rols, etc. ha anat creant  una vinculació afectiva de grup i de pertinença que ens ha fet créixer a tots i  del que hem après moltes coses que no es poden progamar ni preveure i per la qual cosa  ens sentim molt orgullosos de ser la colla de l’hort.

Col·laboradors: L’AMPA ens dóna molta energia i il·lusió, sempre han cregut amb nosaltres i es senten orgullosos de  nosaltres i ens han facilitat DSC_0025 recursos materials imprescindibles per formar un hort, el seu representant Ermengol. També ens ajuda l’Associació d’Amics d’en Lluís de Peguera i l’ERA amb el seu representant,  Manel i la propietària Magda que gratuitament ens ha cedit les terres.

El repte  s’ha anat formulant sempre a curt plaç. Ells alumnes mateixos l’anaven marcant. La motivació inicial  de tots era plantar i regalar les hortalises a les seves mares. Desprès van anar sorgint d’altres.

EL REPTE PRIMER : com volem fer l’hort, una part col·lectiva i una individual? o tot col·lectitu, com el fem? bancals grans, petits, quadrats…? Com treballem, en parelles, o més persones..?  quines tasques hem de fer cadascun? Sorgien molts dubtes, els alumnes esperaven ser dirigits com és costum. Nosaltres els professors vam intentar donar confiança perquè sortissin iniciatives d’organització per part d’ells . SEGON: Van decidir que cadascú volia un bancal però que s’ajudarien amb els veïns el costat, i que serien estrets i llargs com es va veure en un video de l’horta ecològica mostrat pel Manel, que va agradar molt. També es va decidir que els professors tindrien uns bancals col·lectius per a formació. TERCER, Busquem informació, ens assessorem, com seria més treballable l’hort. Com cal que estigui la terra, quin tipus de terra tenim,què podem plantar millor,  com regarem, si podem alternar cultius, què fem amb els ocells, amb els cargols, etc. . Ens va portar força temps.

Mentre passava el tractor i abonava la terra, els alumnes exploraven les eines i les provaven. Nosaltres professors i col·laborador els hi mostraven, allà mateix, a la terra, en el nostre hort, l’hort de tots.  Visi i Marina.

DSC_0015DSC_0009DSC_0058