La veu dels alumnes: Voyage-Voyage!

Què pensen els nostres alumnes sobre els intercanvis realitzats?

Després d’haver fet els intercanvis, vam preguntar-los si n’estaven satisfets.  Fem un breu resum de les seves impressions.

La gran majoria tenia una mica de por pel fet de no dominar gaire la llengua francesa, però aquesta por va desaparèixer de seguida vist l’amabilitat de les famílies en acollir els nostres alumnes.  Cal dir també que tant les famílies franceses com catalanes van dedicar el seu temps per estar amb els nens.

A més a més, sense voler, els alumnes catalans han après a espavilar-se, a comunicar-se, a superar la vergonya, a adaptar-se als diferents horaris i costums i a fer noves amistats.  Tota una proesa!

Molts d’ells van afirmar que els hi hagués agradat haver estat més temps a Montbazon i a Estrasburg.

Tots han valorat positivament l’experiència i tenen moltes ganes de repetir-la.

Per tant, aquest any l’Institut Lluís de Peguera s’ha estrenat en dos intercanvis escolars i continuarà fent-los, ja que els beneficis en són molts.

Us presentem unes quantes fotografies de l’intercanvi de Montbazon:

IMG_1794IMG_1907IMG_1995IMG_1999IMG_2093IMG_2082IMG_1790

 

Producte final: Voyage-Voyage!

A Voyage-Voyage! podem dir que hi ha diversos productes finals. El primer de tot és la realització de l’intercanvi que ha sigut tot un èxit a tots els nivells educatius. El segon ha sigut l’elaboració d’un diari de viatge i d’un dossier. L’últim és la creació de reportatges fotogràfics com a record de la bonica experiència viscuda.

Vet aquí els nostres reportatges fotogràfics! Esperem que us agradin!

https://animoto.com/play/qN9bnDOwkO0LWz4NquOCvA

https://animoto.com/play/zleJ6ScDhHxGd0LWvXPDGQ

 

 

Metodologia: Voyage-Voyage!

Primera activitat

Per tal de preparar bé els intercanvis escolars a l’ESO, es va decidir d’incloure dins la programació escolar un vocabulari de supervivència. Cada setmana s’estudiava doncs un vocabulari específic per tal d’espavilar-se un cop arribarien a França: vocabulari sobre les salutacions, l’alimentació, anar de compres, etc. Era un petit guia per a ells. Els alumnes s’ho anotaven tot en una llibreta petita que durien al llarg del seu viatge.

Segona activitat

Per Nadal, els alumnes van fer unes targetes de Nadal.

Tercera activitat

Un cop fet això, es van fer vídeos de presentació. Havien de parlar del que estudiaven, de l’institut, de la seva família i de les seves aficions. Aquests vídeos es van penjar al Twinspace i es comentaven a classe. Era una altra manera de què es coneguessin entre ells. Els alumnes catalans feien les presentacions en francès i els alumnes francesos en castellà.

Quarta activitat

Els alumnes de 2n d’ESO van fer un vídeo i explicaven com era l’Institut Lluís de Peguera.

Intercanvi escolar

Un cop fet aquestes tres activitats, es va anar a Montbazon del 13 al 20 de març i els alumnes francesos venien del 31 de març al 7 d’abril de 2017.

A Estrasburg es va anar del 21 de març al 28 de març i els francesos van venir del 6 al 13 de maig de 2017.

Després de l’intercanvi, calia fer uns vídeos sobre la seva estada allà, un diari de viatge i un dossier.

 

 

 

Planificació: Voyage-Voyage!

Durant el curs 2015-2016, els alumnes de 1r i de 2n d’ESO van escriure’s amb els estudiants de Montbazon. D’aquesta manera, facilitaria tant l’estada a França com la de Catalunya. Era doncs un primer contacte.

A partir del mes de maig de 2016, es va explicar l’intercanvi als alumnes i es va donar una fitxa per tal de fer les parelles entre els francesos i els catalans. Un cop es va saber qui participava a l’intercanvi es va elaborar el programa Manresa- Montbazon durant l’estiu 2016.

Al mes d’octubre de 2016, es va fer una reunió amb els pares i es va explicar l’intercanvi escolar: les visites i les activitats que farien a Montbazon i alhora un cop finalitzat el viatge, l’elaboració d’un diari de viatge. Es va donar els noms dels nens francesos per tal de posar-se en contacte amb ells.

Pel que fa el d’Estrasburg, va ser a partir del mes de setembre que es va elaborar el programa. També es va fer una fitxa per tal de fer les parelles adients. En ser pocs alumnes de 4rt d’ESO, es va haver de demanar a l’Institut de Moià si volia participar a l’intercanvi escolar i van acceptar. Va haver una reunió informativa per als pares de 4rt d’ESO i una altra per als pares de 1r de Batxibac. Un cop haver fet les parelles, tant els alumnes catalans com francesos es van posar en contacte per tal de parlar entre ells i de trencar una mica el gel.

Vet aquí dos powerpoints on es descriu el programa de l’intercanvi escolar:

Voyage à Montbazon

Presentació pares 21-10

Avaluació: Voyage-Voyage!

Després d’haver fet els intercanvis de Montbazon i d’Estrasburg, els alumnes de 2n i de 3r d’ESO havien de crear un diari de viatge en què havien de parlar de la seva estada a França. Calia recollir les seves impressions del viatge, descriure la família d’acollida, conservar les entrades o els tiquets dels llocs més interessants que veien, explicar una recepta de cuina, fer fotografies, etc.

Què es valorava amb l’elaboració del diari de viatge? La creativitat, l’originalitat i l’expressió escrita.

Els alumnes de 4rt d’ESO i de 1r de Batxibac havien de completar un dossier sobre Estrasburg, on calia explicar les diferents ciutats i pobles que visitaven. Alhora havien de parlar de les diferències entre el sistema escolar francès i català. Calia també descriure un plat típic d’allà i fer un petit diccionari amb les paraules noves que anaven aprenent al llarg del viatge.

Com es puntuava aquest dossier de viatge? La recerca de la informació, la descripció del viatge i el petit diccionari francès-català.

D’altra banda, els alumnes de 2n i de 3r d’ESO van participar en una emissió de ràdio local la RAJ i van explicar als francesos les danses i les tradicions populars, la llengua i la cuina catalana, la música pop del país i finalment, la vida quotidiana d’un adolescent català, molt diferent de la d’un francès, sobretot, pel que fa els horaris.

Vet aquí l’emissió de ràdio en què es valorava el nivell d’expressió oral dels joves catalans: http://radio.la-raj.fr/2017/03/16/de-jeunes-catalans-parlent-deux-raj/

IMG_3657[1]IMG_3658[1]IMG_3659[1]IMG_3664[1]IMG_3667[1]

 

Implementació: Voyage, voyage!

Durant el curs 2016-2017, s’ha programat  intercanvis escolars a 2n, a 3r, a 4rt i a 1r de Batxibac per tal de conèixer la cultura i les tradicions franceses i millorar els coneixements de llengua francesa.

Es decideix d’anar a Montbazon, un poblet situat al departament de l’Indre i de la Loire i a Estrasburg situat a l’Alsàcia. L’intercanvi es va fer amb el collège Albert Camus de Montbazon per als alumnes de 2n i 3r d’ESO i amb el collège Grégoire de Tours de Marlenheim  amb els alumnes de 4rt d’ESO i de 3r d’ESO de l’Institut de Moià. Els alumnes de 1r de Batxibac van anar al lycée Couffignal d’Estrasburg.

L’intercanvi consisteix en anar a viure durant una setmana amb una família francesa i després acollir-los a casa nostra. D’aquesta manera, els alumnes catalans veuen com viuen les famílies franceses i quins són els seus costums.

Resultat d'imatges de Montbazon Montbazon

Resultat d'imatges de Strasbourg

Estrasburg

La meva Manresa

skyline 2

El producte final del nostre projecte ha estat molt visual. Es va elaborar un skyline en el qual cada alumne va dissenyar l’edifici i/o llocs més emblemàtics que van descobrir de la seva ciutat.

Cada espai tenia associat un codi QR que enllaçava a totes les activitats dutes a terme: My Maps (mapa amb el recorregut de la “Manresada” i mapa de la Manresa que coneixen els alumnes abans del projecte), Pirate Pad (textos descriptius), vídeo en llengua anglesa parlant de la descoberta, fotografia del lloc d’interès a partir de la qual es va dissenyar l’Skyline (quadriculant a escala la fotografia).

skyline

El fet d’exposar el producte final a un lloc molt visible ha fet que els alumnes s’identifiquessin encara més amb el resultat final i el fet d’exposar els codis QR ha obert el projecte al centre: el fet de consultar els treballs mitjançant un codi és atractiu tant pels alumnes que han realitzat el treball com per la resta.

Escoles verdes i Solidàries (Producte final)

Els resultats són difícils d’avaluar amb ítems concrets però si que són visible en diferents propostes i actuacions que es detallen a continuació:

Parlament Verd:

  • Formació del parlament i informar i debatre les seves funcions
  • Elaboració del document de les funcions dels delegats/des
  • Document de com ha d’actuar el delegat, la delegada davant de possibles casos de bullying a l’aula
  • Realització de l’enquesta per valorar els aprenentatges rebuts
  • A partir dels debats realitzats durant diferents dies es van fer propostes a «Escola Nova 21»
  • Preparació de diferents actes en dies concrets:

Jornada Verda

Dia abans de Nadal

Sant Jordi

Festa de les Famílies

Graduacions

Participació Peguera’s Night

QUÈ HEM APRÈS?

Aquest final de curs, després de fer un repàs al mapa conceptual del projecte, vam demanar als alumnes… de tot això que hem après, què és el que més us ha agradat?

Aquí teniu algunes de les produccions d’EI3:


I aquí les d’EI4:


Analitzant els dibuixos i escoltant-ne l’explicació individual per part de cadascun dels nens i nenes, ens vam adonar realment de fins a quin punt havien pres consciència dels continguts treballats. Es tracta d’una altra manera de fer-los partícips del procés d’avaluació.