Els objectius d’aprenentatge que ens havíem proposat en aquest projecte són els següents:
- Conèixer la Pesta Negra i la seva afectació.
- Definir què és una malaltia infecciosa.
- Investigar una malaltia infecciosa actual.
- Establir connexions entre les diferents malalties.
- Treballar la demografia amb dades estadístiques sobre la Pesta Negra.
- Realitzar un producte final de caire científic.
Al finalitzar el projecte tots aquests objectius s’han treballat, menys el que fa referència a l’estadística.
En un principi, la nostra idea era investigar com va afectar la Pesta Negra a Vilobí i fer un treball més demogràfic (masos rònecs, índexs de mortalitat …) però el projecte va anar avançant cap a aspectes més relacionats amb la salut. Per tant, aquest objectiu no el vam desenvolupar. Els interessos dels alumnes no anaven cap a aquesta línia i nosaltres ens vam adonar que no ho podíem assumir-ho tot.
En quan a l’avaluació vam establir els següents criteris:
- Verificar hipòtesis plantejades.
- Extreure informació de fonts visuals (vídeos i mapa) a partir de preguntes literals, deductives i reflexives.
- Transmetre oralment el que saben (exposició oral i debats entre els grups cooperatius).
- Dur a terme autoavaluacions (de les tasques individuals dins del grup cooperatiu, de la carpeta d’aprenentatge, i de l’exposició oral).
- Realitzar una activitat de coavaluació referent a l’exposició oral dels grups cooperatius.
Els mestres hem utilitzat diferents rúbriques com a eina d’avaluació. Totes han estat elaborades pels mestres, cap per l’alumne.
Totes les evidències del què han après els alumnes estan registrades a la carpeta d’aprenentatge, aquestes evidències són:
- Anotacions escrites i valoracions orals de les mestres de diferents activitats
- Conclusions i posades en comú amb tot el grup.
- Connexions establertes entre coneixements (mapes conceptuals).
- Reflexions personals sobre què han après o han de millorar.
- Activitats d’autoavaluació i coavaluació.
Les nostres reflexions sobre l’avaluació, són les següents:
- Ens costa registrar sistemàticament les dades observades de vegades per manca de temps i d’altres vegades per falta d’organització.
- Trobar una activitat on els alumnes hagin d’aplicar de manera pràctica el que han après/els coneixements adquirits.
El protagonisme de l’alumne en aquest projecte hi va ser en tot moment.
Aquest treball va sorgir quan s’estava desenvolupant un altre projecte: Com ha afectat el volcà de la Crosa a la població de Vilobí? Amb la visita d’un expert es va parlar de la Pesta Negra i els nens es van mostrar molt interessats pel tema. Es va decidir que seria el projecte del següent trimestre.
Al llarg de tot el projecte els alumnes han tingut un gran protagonisme: van decidir la pregunta concreta de la investigació a fer arran de la visualització d’un video i han dirigit sempre el projecte cap als seus interessos, sense oblidar els objectius marcats en un inici per les mestres.
Com ens hem coordinat els mestres?
Des de l’equip impulsor hem anat desenvolupant en part el projecte, però han calgut moltes més hores de recerca i preparació del material a utilitzar. El temps se’ns tirava molt a sobre i per aquesta raó s’ha necessitat trobar-se fora de l’horari escolar. Hauria estat necessari poder disposar de més hores de programació, però no sabem d’on treure-les.
Els altres cicles han desenvolupat projectes sobre una mateixa temàtica, tot i que després han formulat preguntes d’investigació diferents. Això els ha permès compartir diferents materials i activitats.
Degut a que fa poc temps que ens hem iniciat en el treball per projectes de manera més globalitzada i que els mestres ens trobem en diferents moments, considerem que en aquest moment aquesta darrera opció és la més adequada per donar seguretat als mestres i assegurar la metodologia a les aules.
Com s’han organitzat els alumnes?
Hem utilitzat diferents agrupacions per a desenvolupar el projecte.Treballem per grups cooperatius i ens hem organitzat en:
- Equips base.
- Grups d’experts.
- Tot el grup.
Quina projecció ha tingut el projecte?
A nivell intern els alumnes de cinquè van fer difusió del tríptic a totes les aules de l’escola.
A nivell extern, en el bloc de cicle superior els alumnes van explicar com vam començar el projecte i en quin moment es trobaven i van penjar el tríptic.
Es va donar un tríptic per a cada alumne de l’escola per portar a casa.













