Aprenem a fer fraccions en un context real

Com veieu a la imatge, la majoria dels passos a seguir per fer una samarreta necessiten de les fraccions per ser resolts. Es per aquest motiu, que hem d’aturar-nos amb tot el grup classe i parlar sobre què vol dir una fracció (1/4, 1/2, 1/3…) i com es calcula.

Imatge4

A la pissarra els alumnes van explicant les diferents maneres com ho han resolt i així, ens serà més fàcil calcular-les quan ens les trobem dins del context (patrons). El procés que seguim quan fem aquestes intervencions matemàtiques acostuma a ser similar, doncs per nosaltres els processos són molt importants. Així doncs, en primer lloc els alumnes resolen el problema de manera individual o en parelles, i després  l’expliquen al grup D’aquesta manera, tothom aprèn dels altres, tan els que ho resolen utilitzant algoritmes, com els que ho fan amb dibuix o altres maneres. No obstant, i sent conscients que no tots aprenen al mateix ritme, és una manera de crear coneixement de forma conjunta, en aquest cas, saber com es resolen les fraccions.

Imatge5

Aquesta és la conversa  resumida que vam mantenir a l’aula:

– Un mig és la meitat. Per exemple, d’aquesta línia, la meitat seria això!

I com podem calcular la meitat de l’alçada d’algun nen/a de la classe… Per exemple, quina és la meitat de 1,20m?

Fent una divisió!

-I si no en sabem?

El Marçal ens explica que un metre (abans de la coma) el pot dividir en dos trossos. I sap que el 20 de darrera de la coma (centímetres) són dues vegades 10. Així ens diu que la meitat d’1,20 m són 60 centímetres.

Parlem d’aquest canvi d’unitat de metres a centímetres.