Càpsules del temps

…”Sabem que els humans us cuideu els uns als altres. Necessitem saber  com ho feu. Quines feines, no remunerades, realitzeu per cuidar-vos? Qui les fa? Qui cuida a qui?

Us demanem que recolliu i organitzeu tota la informació que penseu que ens pot ajudar i ens la feu arribar en una càpsula del temps que nosaltres sabrem trobar“…

Extret del missatge de la Syba

Davant d’aquesta demanda, les respostes dels alumnes van ser molt diverses: imatges, textos amb instruccions, cartes, consells, objectes emotius, llapis de memòria amb vídeos, àudios, presentacions de diapositives… Cada grup d’Humans ho va recollir en la seva càpsula del temps.

IMG_20170626_161518544 IMG_20170626_161530888_HDR IMG_20170626_161914349

 

De tot una mica

MARC CURRICULAR

Dimensió Món actual

Competència 2. Interpretar el present a partir de l’anàlisi dels canvis i continuïtats al llarg del temps, per comprendre la societat en què vivim.

Competència 5. Valorar problemes socials rellevants interpretant-ne les causes i les conseqüències per plantejar propostes de futur.

Objectius

Reflexionar, des d’una realitat propera a l’alumnat, al voltant del repartiment desequilibrat de les feines de casa i de la cura de les persones, així com en les conseqüències que això té sobre la conciliació dels àmbits de la vida (familiar, personal i professional).

Fer visible la feina realitzada a la llar, com a necessària i valuosa.

Reflexionar sobre com canviar unes injustes condicions de repartiment de rols.

Criteris d’avaluació. Resultats esperats

Presa de consciència sobre la divisió sexual del treball en el mateix àmbit familiar i de com això repercuteix en la convivència i en la disponibilitat de temps per al lleure i/o la feina remunerada.

Canvi de la idea generalitzada que per treball només s’entén el treball remunerat. El treball pot ser remunerat o no, però existeixen feines no remunerades que també es consideren treball. Per exemple: les tasques domèstiques poden ser remunerades o no, però es consideren treball.

Modificació d’estereotips sobre què es considera típicament “masculí” i “femení”.

Canvi de valors, actituds i comportaments que comportin una implicació més gran en les tasques domèstiques.

Continguts claus

Problemes socials rellevants.

Rebuig dels estereotips i prejudicis, així com de les situacions d’injustícia i discriminació, per raons de gènere, desenvolupant sentiments d’empatia i respecte cap els altres.

Nocions bàsiques per a la cura d’un mateix i de les persones de l’entorn.

 

I LES MESTRES, QUÈ?

Les mestres del cicle vam planificar les línies generals del projecte. Després cada mestra, amb el seu grup, anava concretant les activitats necessàries per dur-lo a terme.

Al llarg del projecte les mestres comentàvem les propostes dels diferents grups i anàvem intercanviant l’experiència (dubtes i consideracions) per anar incorporant les bones idees que anaven sorgint.

El nostre paper ha estat d’acompanyants durant el desenvolupament del treball. Hem ajudat, quan ha calgut, a organitzar i/o interpretar la informació, a resoldre  dubtes o problemes tècnics en el moment de compartir-la (enregistraments d’àudios o vídeos, elaboració de gràfics…)

En cap cas el nostre rol ha estat jutjar les feines del projecte: les propostes dels alumnes eren vàlides si així ho considerava el grup. Les mestres hem intentat facilitar un entorn de treball amable, on els alumnes poguessin expressar les seves idees amb llibertat i respecte.

COM HO VALOREM?

La valoració final dels mestres del cicle va ser molt positiva:

  • Va ser un treball molt motivador tant pels alumnes com pels mestres.
  • Es va crear un espai/temps on poder parlar de les emocions relacionades amb el fet de cuidar-nos els uns als altres. Els alumnes ho van gaudir.
  • Es va trencar la dinàmica ordinària dels grups.
  • Es van modificar els rols dels alumnes entre ells i amb els mestres.

Però…

  • Cal millorar l’avaluació continua (l’hem feta a partir de les carpetes d’aprenentatge dels alumnes i dels registres personals de les mestres), ens cal elaborar i compartir instruments més definits.
  • No ens va donar temps de fer l’activitat d’aplicació que ens havíem plantejat: “Qui cuida qui a l’escola?” i l’hem feta al tercer trimestre. Hagués anat millor fer-la a continuació del QCQ, perquè els alumnes haguessin relacionat millor tot el que van aprendre.

Punts forts, punts febles…

Punts forts:

La valoració final dels mestres del cicle va ser molt positiva:

  • Va ser un treball molt motivador tant pels alumnes com pels mestres.
  • Es va crear un espai/temps on poder parlar de les emocions relacionades amb el fet de cuidar-nos els uns als altres. Els alumnes ho van gaudir.
  • Es va trencar la dinàmica ordinària dels grups.
  • Es van modificar els rols dels alumnes entre ells i amb els mestres.

Punts febles:

  • Cal millorar l’avaluació continua (l’hem feta a partir de les carpetes d’aprenentatge dels alumnes i dels registres personals de les mestres), ens cal elaborar i compartir instruments més definits.
  • No ens va donar temps de fer l’activitat d’aplicació que ens havíem plantejat: “Qui cuida qui a l’escola?” i l’hem feta al tercer trimestre. Hagués anat millor fer-la a continuació del QCQ, perquè els alumnes haguessin relacionat millor tot el que van aprendre.

Expliquem la nostra feina

PROJECCIÓ DEL PROJECTE DINS LA COMUNITAT EDUCATIVA I LA CIUTAT.

  • Festa de La coeducació a l’escola, darrer dia del segon trimestre.
  • Exposició en el vestíbul del centre, per compartir els nostres treballs amb la resta d’alumnes i amb les famílies.
  • Mostra de treballs en la XXI Diada de l’Ensenyament Públic de la ciutat.

Planificació

La nostra feina parteix del material “LA REVOLUCIÓN DE LOS CUIDADOS” de l’autora Ivana Mollo. Vam adaptar la proposta didàctica al nostre objectiu: fer una anàlisi de com ens distribuïm les diferents tasques familiars i domèstiques i com podem millorar la manera en què ens cuidem els uns als altres…

http://www.mueveteporlaigualdad.org/publicaciones/La-revolucion-de-los-cuidados.pdf

MARC CURRICULAR

Dimensió Món actual

Competència 2. Interpretar el present a partir de l’anàlisi dels canvis i continuïtats al llarg del temps, per comprendre la societat en què vivim.

Competència 5. Valorar problemes socials rellevants interpretant-ne les causes i les conseqüències per plantejar propostes de futur.

Continguts claus

  • Problemes socials rellevants.
  • Rebuig dels estereotips i prejudicis, així com de les situacions d’injustícia i discriminació, per raons de gènere, desenvolupant sentiments d’empatia i respecte cap els altres.
  • Nocions bàsiques per a la cura d’un mateix i de les persones de l’entorn.

PROTAGONISME DE L’ALUMNAT ABANS I DURANT EL PROJECTE

Els nostres alumnes es van engrescar fàcilment tan bon punt van sentir la veu de la Syba.

Van donar molta importància al fet de pertànyer a un grup “d’Humans” i es van responsabilitzar d’investigar, i de preparar la resposta a la Syba.

Davant de la pregunta Com li respondrem? van proposar  maneres molt creatives. L’objectiu era molt clar, els era proper i s’hi van sentir implicats emocionalment.

Com hem treballat?

El treball  Qui cuida qui? s’ha fet com a projecte del cicle superior de l’escola.

Els alumnes dels dos nivells s’han barrejat en grups heterogenis. Les 4 tutories s’han convertit en 5 grups d’Humans.

A la vegada, cada nou grup ha estat organitzat en 5 subgrups de 4 alumnes cada un (aproximadament). Aquests triaven el seu nom i els càrrecs de responsabilitat de cada integrant. Han estat grups petits de treball cooperatiu.

L’experiència ha estat un treball “en xarxa”: cada un dels petits grups aportava idees, informació, exemples… al seu grup d’Humans. Les conclusions d’aquest, un cop feta la posada en comú, s’afegia a les dels altres col·lectius d’Humans i, junts, vam poder analitzar i aprendre Qui cuida qui?

Qui cuida qui a l’escola?

                                       QUI CUIDA QUI A L’ESCOLA?
RELACIONS, EMOCIONS, JOCS… ESPAIS, ORDRE, NETEJA… REDUIR CONSUMS
Ens cuidem entre nosaltres.

Reduir els conflictes per estar millor a classe.

Treure les pilotes 1 dia a la setmana per jugar a altres coses.

No molestar a altres companys  amb sorolls de cadires i de taules.

Ajudar-nos quan ho necessitem.

No ofendre els altres.

Dedicar el temps que invertim en solucionar conflictes en treballar, xerrar, jugar…

Cuidar més les mestres.

Cuidar més les monitores del menjador.

Cuidar més les senyores de la neteja.

Posar més esforç en la feina per part nostra.

Valorar més la feina que fan els altres.

Escoltar més a classe i no distreure’ns tant.

No barallar-nos.

No insultar-nos ni que sigui de broma.

No posar mots als companys.

No riure dels altres quan algú cau o es fa mal.

Cuidar els companys que tenen dificultats en alguna àrea.

Ser educats i no tirar rots a la cara de ningú.

Cuidar a aquell company que li costa relacionar-se amb la resta.

Cuidar els grans perquè sempre estan pendents de nosaltres.

No fer plegar tard a les senyores de la neteja.

Portar-nos millor amb les mestres, companys, senyores de la neteja i monitores.

Cuidar la relació amb els altres.

Estar tots els cursos amb la mateixa mestra.

Compartir les coses que volem.

Tenir més relació amb alumnes d’altres cursos com en  l’apadrinament lector i el projecte de cicle.

“Conèixer-nos millor per respectar-nos més”.

 

Mantenir l’escola neta i llençar a terra menys coses.

Netejar el que embrutem quan fem maquetes, murals, tallers…

Recollir i endreçar millor les classes.

Respectar les cistelles de bàsquet.

Posar forrellats a les portes dels WC de cicle superior.

Millorar els tancaments de les xarxes metàl·liques dels patis perquè no es colin les pilotes.

No fer tant soroll als lavabos, passadissos ni amb les taules i cadires.

Fer un bon ús dels lavabos: tirar de la cadena, reposar el paper higiènic.

Fer rampes i posar un ascensor.

 

 

 

“La feina de les senyores de la neteja és netejar, no recollir el nostre desordre”.

 

No gastar tant paper higiènic.

Tractar millor el material de l’escola perquè arribi en millors condicions a altres alumnes.

Reciclar bé les deixalles.

Reduir el consum de paper d’alumini i altres embolcalls.

Reduir el consum de sucres i de pastisseria industrial.

 

“Si ens cuidem, cuidem l’escola i cuidem també el planeta”.

 

Temps i espais

QCQ PLANNING SESSIONS PROJECTE INTERDISCIPLINAR CICLE SUPERIOR

HORES DILLUNS, 27 – DIA 1 DIMARTS, 28 – DIA 2 DIMECRES, 29 – DIA 3 DIJOUS, 30 – DIA 4 DIVENDRES, 31 – DIA 5
9:00 A les tutories. Expliquem projecte: grups de treball,  espais de realització i mestres responsables. En l’espai corresponent.

Relacionar tot el del dia 1 amb la pròpia realitat “Qui ho fa a casa teva?”

TI Dissenyar i omplir un quadre de doble entrada a partir dels llistats.

PG Què passaria si ningú fes les activitats no productives?

GG posada en comú opinions dels grups

 

 

En l’espai corresponent.

QUI FA QUÈ?

PG Respondre el qüestionari

ASSAIG

 

9:30 En l’espai corresponent.

GG Escoltem missatge de la Syba.

GG Comprensió del mateix: què ens demana? De què ens avisa?

 

10:00 Com la respondrem?

Com podem millorar com a societat per no desaparèixer?

Cada PG fa les seves propostes.

ASSAIG

Proves de situació espacial

Desplaçaments lliures amb la música inicial (futurista).

Com enllacem les dues parts de l’actuació?

ASSAIG
11:00
11:30 GG Posada en comú de les propostes.

GG Explicar idea del ball i que facin propostes (músiques 2a part, complements droides i humans…)

Acabar activitats anteriors.

Trobada portaveus (12:00 al passadís de CS) amb propostes de músiques per consensuar-les.

GG Veure i comentar la piràmide de les tasques que pot fer cadascú

Veure Decàleg (Lydia)

PG Activitats com Iceberg, Hª de vida…
12:30
15:00 PG Llistats exhaustius activitats productives i no productives.

PG Classificació de les feines (també les professionals)

PG Tenir en compte els cicles (menjar, roba, neteja/higiene, cura dels depenents)

QUI CUIDA A QUI?

TI Omplir la graella amb el que fem actualment. Afegir en un altre color el que podríem fer per col·laborar/cuidar més.

Totes les persones tenim dret a cuidar-nos, a cuidar i a ser cuidats.

PG Treball a partir de la piràmide i del decàleg. Comparació amb les dades que tenim recollides fins ara. Conclusions? Activitats pendents del matí.

Reservar un espai per “rematar” disseny de les coreografies (unes impulsores de cada grup)

  • GG activitats en gran grup (els 20) / GP activitats en grup petit (4 alumnes)
  • TI treball individual per aportar al PG
  • En negreta les idees que després es poden aprofitar per aprofundir més (debat), per il·lustrar l’actuació del dia 7
HORES DIA 6 DIA 7 DIA 8 DIA 9 DIA 10
9:00  

ASSAIG

 

 

ASSAIG GENERAL

 

FESTA D’ESCOLA
10:00 EsmorzarTeatre Segarra  

 

 

 

11:00
11:30  

ASSAIG

 

Esbarjo / esmorzar

Valoració de la festa a les tutories

Informes

12:30
15:00 Càpsules del temps.     Conclusions projecte.  

 

  • Tenir en compte que haurem de reservar temps per confegir complements dels androides.
  • Veure què fem amb les càpsules del temps (com les integrem en l’actuació).
  • Decidir si 4 alumnes fan de Syba, Ioel, SUS1X i Zion.
  • Fem una Porta del temps per treure al pati el dia del ball?
  • Fem la piràmide de les capses?
  • Hem de dissenyar entre tots l’actuació global per tenir en compte totes les propostes i decidir què fem al final …

I després del “QCQ” què?

El projecte “Qui cuida qui” ha satisfet molt tots els integrants del cicle superior de l’escola, tant alumnes com mestres.

Els alumnes van valorar molt positivament l’organització de les sessions de treball en grups heterogenis, la convivència i les noves relacions que el desenvolupament del projecte va afavorir i l’actitud participativa de tothom.

Els i les mestres estem d’acord que projectes d’aquest tipus s’han d’anar implementant perquè exigeixen, per part dels alumnes, un treball d’empatia, de saber-se posar en el lloc de l’altre i entendre que tots i totes tenim les nostres característiques, possibilitats, necessitats, desitjos… i és necessari respectar i ser respectat per poder gaudir del fet de viure i relacionar-se.

En propers cursos serà interessant partir d’aquesta proposta per tractar i aprofundir sobre altres temes i/o problemàtiques, que ens permetin avançar com a escola cap a una societat més justa i igualitària.

Activitat d’aplicació

QUI CUIDA QUI A L’ESCOLA? L’ESCOLA QUE VULL

El nostre treball QCQ es va centrar en les nostres famílies, com ens cuidem i què cal fer en la nostra societat per cuidar-nos millor a casa.

Però, i a l’escola? Qui cuida qui a l’escola?

  • Com ens podem cuidar millor a l’escola?
  • A qui podríem cuidar més i millor a l’escola?
  • Qui hauria de col·laborar més?
  • Com ho podríem fer?
  • Què canviaries ara per tal que a l’escola es repartissin millor les feines i ens cuidéssim entre tots?

Recorda els aspectes treballats en el teu grup d’Humans i el que vas aprendre

ACTIVITAT D’APLICACIÓ:

Pensa i escriu les propostes que creus que poden millorar la vida de l’escola. Explica bé les teves idees i defensa-les amb arguments.

Les propostes, consensuades a classe, es presentaran a l’assemblea de delegats.

com ens cuidem a l'escola Aitana com ens cuidem a l'escola Angi com ens cuidem a l'escola Zöe

com ens cuidem a l'escola Lucas com ens cuidem a l'escola Lucía com ens cuidem a l'escola Max

com ens cuidem a l'escola Xavi

com ens cuidem a l'escola Raül