obra de teatre

A continuació mostrem l’obra de teatre “La casa del Sol i la Lluna” que han realitzat les nenes i els nens de P3. S’ha de dir que no hem tingut gaire temps per assajar, però s’han esforçat moltíssim i ho han fet molt bé!!!

La Victòria ha sigut peça clau per la seva realització, ja que d’una llegenda que va trobar ha fet un guió on ha procurat que gairebé tots els que han volgut han tingut la seva frase per dir. A més de dissenyar el vestuari, complements i l’escenificació.

GRÀCIES VICTÒRIA!!!

ON SÓN EL SOL I LA LLUNA QUAN NO ELS VEIEM?

Anem a l’últim repte del projecte!!! Els llenço la pregunta: “On és el Sol quan no el veiem?”. Al següent video podem veure les idees que tenen els alumnes:

DESPRÉS MIREM UN VIDEO PER COMPROVAR SI TENÍEM RAÓ O NO.(VIDEO ” El dia y la noche para niños”, https://www.youtube.com/watch?v=A1nstGrhvC0)

ENS ADONEM QUE SI EN UNA PART DE LA TERRA ÉS DE DIA A L’ALTRA ÉS DE NIT…

A LA TARDA AMB LA VICTORIA….:IMG_20170302_152700946

Tenim una bola del món gegant i la presentem com … el planeta Terra, on vivim nosaltres (he de dir que molts nens i nenes ja la van identificar). Amb una llanterna el Yassin fa de Sol, i a partir d’aquí comencem una conversa:

VICTORIA (mestra de teatre): per què és de nit?

FABIO: perquè no hi ha llum

TUTORA: i com sabem que és de dia quan hi ha molts núvols?

DI DAVID: el Sol està tapat

Ho comprovem: ON ÉS EL SOL QUAN HI HA MOLTS NÚVOLS?

Terra—————-tela gran————-Izan (amb una llanterna fa de SOL)

Posem entre el nen i la Terra una tela. Hem pogut comprovar que el Sol està darrera dels núvols i es pot veure una mica de llum.

La Terra, com la Lluna, està en continu moviment al voltant del Sol. O sigui que el Sol i la Lluna no se’n van enlloc, estàn a l’espai, i nosaltres només els veiem quan és de dia o quan és de nit. JA TENIM LA NOSTRA RESPOSTA!!!

El Fabio ens ho ensenya molt bé amb unes monedes que ha portat de casa: la gran és el Sol i la petita la Terra:

DSC_1886

 

QUAN PODEM VEURE LA LLUNA? LA PODEM TOCAR?

Continuem buscant més respostes a les preguntes que ens vam proposar: Quan podem veure la Lluna?” Les nenes i els nens ja tenien molt clar que la veiem de nit, però…lluna de dia

La Begoña ha fet una foto del cel a la tarda: podem veure la Lluna! Teníem lluna creixent i la vam poder veure a la tarda quan encara era de dia. JA TENIM LA NOSTRA RESPOSTA.

Anem a veure si podem descobrir el nostre següent dubte: “Podem tocar la lluna?”

TROBEM ALS LLIBRES MOLTES IMATGES D’UNS SENYORS, ELS ASTRONAUTES, QUE FA MOLTS ANYS VAN ARRIBAR A LA LLUNA, PERÒ NO PODEM ANAR EN AVIÓ, NECESSITEM UN TRANSPORT DIFERENT: UNA NAU ESPACIAL, I LA ROBA QUE PORTEN ÉS MOLT ESTRANYA!  hombre en la luna

OBSERVANT BÉ LA IMATGE ENS ADONEM QUE SEMBLA QUE ESTÀ FETA COM DE SORRA, (“Com al parc”, diuen alguns).

És el moment d’experimentar amb un material diferent al que estem acostumats: la sorra lunar, només hem necessitat farina de blat i oli, barrejant-la molt es converteix en una massa molt moldejable, com la plastilina. Al següent enllaç podeu veure lo bé que ens ho vam passar, fins i tot, vam deixar la nostra petita petjada, com els astronautes (tot  i que en una lluneta més petita). Primer vam estar jugant i després, per grupets els vaig donar una cartolina negre per què simulessin l’espai tot ple d’estrelles i, per descomptat!, la Lluna

DSC_1807

DESCOBRIM LES FASES DE LA LLUNA

Mica a mica anem introduïnt, gairebé sense adonar-nos, els noms de les diferents fases de la Lluna: MINVANT, NOVA, CREIXENT I PLENA.

MINVANTNOVACREIXENT  PLENA

Ja sabem que és el Sol que dóna llum a la Lluna, ara ens falta experimentar-ho nosaltres per intentar comprendre els moviments de la Lluna i per què canvia cada nit, al següent enllaç es poden veure algunes imatges del procés realitzat:

DSC_1896

En aquest cas es tractava que veiessin els moviments de la lluna i com la veiem segons la llum que li arriba.

LA LLUNA: COM ÉS? PER QUÈ LA VEIEM DIFERENT?

Hem de tenir en compte que ja hem vist algun llibre sobre la lluna i el mural del Dídac també ens ha ajudat molt. Aprofitem els caps de setmana perquè les families col.laborin amb el projecte i mirin a la nit el cel per observar les diferents fases de la lluna. El dia abans repartim un paper recordatori i cada dilluns durant 4 setmanes hem parlat sobre si havien observat la lluna i quin aspecte tenia… Si era gran, petita,.. Ho comparen amb un plàtan, fins i tot amb les galetes o altres esmorzars que porten de casa.

COM ÉS LA LLUNA

Fem una conversa prèvia:

– Per què canvia la lluna?

– Com podem veure-la?

– Amb telescopi, diu el Fabio

– Què més podem veure amb telescopi?

– Estrelles, lluna, el sol,…- responen diversos nens

PERÒ, PER QUÈ VEIEM DIFERENT LA LLUNA CADA NIT?  la resposta la busquem als següents videos, bastant adaptats pels nens més petits:

fases de la luna de Lou  DOKI

 Pregunto: La lluna té llum propia?

Hi ha nens que diuen SÍ i altres NO.  Com que mostren molt d’interès mirem el següent video:

fases de la luna

La resposta la trobarem al video: LA LLUNA NO TÉ LLUM PRÒPIA! ÉS EL SOL QUI LA IL.LUMINA!!!

En aquest cas he decidit inserir aquests dos videos perquè a l’aula ens ha ajudat molt a descobrir els dubtes que teníem i m’ha semblat interessant.

La següent sessió la dedicarem a explorar i experimentar nosaltres les fases de la lluna.

 

 

 

 

ELEMENTS DEL DIA I LA NIT

Una mama de la classe ha preparat un material molt interessant i entretingut amb el que els nens i les nenes poden classificar elements del dia (quan veiem el Sol) i de la nit (quan veiem la Lluna).

DSC_1902 DSC_1904 DSC_1906DSC_1905DSC_1903

A través del joc veiem tots els coneixements que van assimilant… Entre uns quants nens i nenes han construït amb material de la classe un Sol: “és molt gran!”, diu el Marc P.

DSC_1885

 

 

QUÈ HA PASSAT AMB EL NOSTRE EXPERIMENT?

Hem deixat passar gairebé dos setmanes des que vam plantar les nostres llenties, a una li donava el sol, però l’altra l’hem tingut tancada…

DSC_1947

QUÈ HA PASSAT? La planta que ha estat tancada sense llum del sol està molt més gran i de color groc, mentre que l’altra està més petita, però de color verd.

Preguntem als nens i nenes: QUINA CREIEU QUE ÉS MÉS SANA I FORTA?

DSC_1945 

la majoria assenyala la més gran de color groc

Llavors els plantegem una segona pregunta: DE QUIN COLOR SÓN LES FULLES DE LES PLANTES? Aquí comencen el dubtes… Saben que les plantes normalment són verdes (menys a la Tardor, com diu un nen). CAL QUE SEGUIM INVESTIGANT:

A la següent sessió trobem un video: “Aprendemos sobre las plantas – Videos eduativos para niños con Barney el Camión” (https://www.youtube.com/watch?v=askyZseZ_lw, només primer minut i mig, ja que després es complica una mica). Aquí ens explica i ensenya de quin color són les plantes i la necessitat de la llum del sol per agafar energia i ser més fortes!!!

ELS PROPOSO “CURAR LA PLANTA” , a veure si posant-la al sol, la planta que tenim de color groc es torna verda…..

I resulta que al cap de dos dies ens adonem que S’HA TORNAT GAIREBÉ TOTA VERDA!!!. PLANTA NO SOL LI HA DONAT EL SOL 22 MARÇ