Com es relaciona la nova informació amb els coneixements previs?

Al llarg del curs i des de diferents assignatures, l’alumnat ha estat treballant suports i continguts que s’utilitzen en el projecte:

  • des d’anglès han treballat el tríptic i quines són les estructures en llengua anglesa que cal utilitzar per mostrar coneixements sobre un país, ciutat…
  • des de castellà, han elaborat diccionaris
  • des de matemàtiques i tecnologia han donat les pautes de com fer un vídeo i ensenyat a utilitzar un programa d’edició de vídeos.

Aquest aprenentatge previ ha anat molt bé en el desenvolpament del projecte.

triptic 1triptic 2triptic provença versio bona

 

A l’hora d’avaluar el producte, s’ha tingut en compte l’evolució de l’alumne.

Convidem a les famílies

Finalment hem decidit que els alumnes comparteixin el que han realitzat amb la seva família. L’últim dia, a darrera hora de l’exposició de les paradetes, les famílies que ho desitgin podran venir a l’institut per veure la mostra: unes 30 parades ocuparan el pati i la sala d’actes.

En aquesta s’aniran visionant els vídeos que cada grup haurà realitzat.

Obrirem un formulari per tal que tothom pugui escollir les dues paradetes preferides. Hem decidit dues, perquè com és obvi, hi haurà la tendència a votar la pròpia o la del fill, i l’altra si que serà la que ens permetrà definir la que més ha agradat.

Autoavaluació

Un dels objectius del projecte és que els alumnes aprenguin a treballar cooperativament. A part d’explicar-los què vol dir, els facilitem una rúbrica per tal que s’avaluin diàriament

Graella autoavaluació cooperativa

A part d’avaluar-se diàriament pel que fa al treball i planificar la feina

Planificació diària

també hauran d’autoavaluar-se de tots els productes que cal que elaborin. Tindran unes rúbriques d’avaluació de cadascuna d’aquestes activitats, tant pel que fa al contingut com a la forma.

autoavaluació activitats

Totes aquestes rúbriques les tindran penjades al moodle i disposaran del dossier d’autoavaluació amb les graelles pertinents.

dossier d'autoavaluació

El resultat de tota aquesta autoavaluació, tant pel que fa al treball colaboratiu com a la valoració dels productes finals, comptarà un 20% de la nota final del crèdit.

 

Materials de mostra per als alumnes

Tal com ja vam fer el curs passat, l’equip de professors presentem una mostra de producte final, en aquest cas sobre Catalunya.

El dia abans de començar el crèdit, hem muntat la paradeta de Catalunya. Tots els alumnes han passat a veure-la i els professors els fem adonar de tot el que conté.

IMG_1270

Aquest és el tríptic que hem preparat i que ells tindran al Moodle per poder consultar i prendre com a model, en el cas que ho necessitin.

Triptic mostra catalunya 01 Triptic mostra catalunya 02

 

XV Jornada anual de la xarxa – Presentació del projecte

MOSTREM EL MÓN – CRÈDIT DE SÍNTESI 2N ESO

IIes-Pau-VilaNSTITUT PAU VILA

Centre de Sabadell / Entre 700 i 800 alumnes

Projecte: crèdit de síntesi de 2n ESO (7-14/6/2017) – no implementat –

 

MOSTREM EL MÓN

Durant 6 dies els alumnes hauran de treballar cooperativament en grups de 4-5 per preparar una “paradeta” per presentar una zona turística del món a la mostra final.

OBJECTIUS PRINCIPALS D’APRENENTATGE

  • Treballar cooperativament
  • Prendre decisions i justificar-les (En aquest crèdit de 2n han de prendre més decisions que al de 1r, on tot està més pautat i guiat)
  • Desenvolupar la creativitat i les actituds emprenedores

Els alumnes tindran les pautes de treball en el Moodle del centre, on també hauran d’anar-hi penjant les preses de decisions i productes finals.

01 obj


02 ap1 03 ac12 04 poster 05 video 06 all3 07 paradeta autoaval

AVALUACIÓ

Objectiu treball cooperatiu. Rúbrica.

Rubrica treball cooperatiu

  • Presa i justificació de decisions, creativitat i actituds emprenedores: s’autoavaluen i avaluen amb les rúbriques de cada activitat.
  • Graella de seguiment diari de cada grup (amb apartats individuals) – al dossier del grup – i pel professor – al drive del professor –

Avaluacio diariaAutoavaluació final

  • Graella final pel professor en un drive

Captura graella seguiment

graella avaluació prof

A la mostra final, els alumnes poden veure el seu resultat global, així com també el dels companys.

 

PROTAGONISME DE L’ALUMNAT

Abans: podran triar quina zona volen treballar.

Durant: podran decidir quines 3 activitats lliures faran (a banda de les 2 comunes)

Després: presenten la paradeta com volen, però com a mínim amb les 5 coses que els demanem, davant dels seus companys i familiars. En aquest apartat és quan prendran molt protagonisme.

 

ORGANITZACIÓ DOCENT

L’equip impulsor ha preparat el crèdit.

S’ha fet un claustre conjunt per explicar cada un dels crèdits que es portaran a terme al juny, què comporta per part de professor i alumne.

S’ha creat un grup de 16 professors voluntaris que durant aquesta setmana es dedicaran exclusivament a aquest crèdit, en franges de dues hores. Alhora, es realitzen els crèdits de tota la ESO, amb altres equips de professors.

L’equip impulsor s’ha reunit amb aquest grup de professors per tal d’explicar tot el funcionament.

IMG_20170510_161742CALENDARI – HORARI

De dimecres a dimecres per facilitar que si han de fer alguna feina fora del centre, la puguin fer en cap de setmana.

 

HORARI DIMECRES 7 DIJOUS 8 DIVENDRES 9 DILLUNS 12 DIMARTS 13 DIMECRES 14
9 – 11 Presentació crèdit SORTIDA BCN Preparar paradeta
11 – 11:30 Esbarjo Esbarjo Esbarjo Esbarjo Esbarjo
11:30 – 13:30 MOSTREM EL MÓN

ORGANITZACIÓ ALUMNES

Dins de cada grup-classe, s’organitzen en petits grups de 4-5 alumnes, proposats pel tutor.

Dubtem si fer-los del tot o bé deixar que prèviament facin parelles.

 

PROJECCIÓ DINS LA COMUNITAT EDUCATIVA

La mostra final estarà oberta als alumnes del centre i a les famílies

Es farà un concurs de “millor paradeta” que esperem que provoqui que els propis alumnes i també les famílies tinguin la motivació de moure’s en la fira per observar els resultats dels altres grups.

 

PREGUNTES – DEMANDES D’AJUDA – TEMES NO RESOLTS:

  • Com fer la votació de la millor parada?
  • Com fer les agrupacions dels alumnes?

 

Compartim el projecte amb els companys

Avui hem explicat el projecte a l’equip de professors que treballarà amb els alumnes durant aquella setmana. Encara hi ha alguns temes pendents de tancar, i també han sorgit noves propostes, com per exemple el Glogster per l’elaboració dels pòsters digitals o la creació d’un drive compartit per al seguiment diari per part del professorat.

IMG_20170510_161742

IMG_20170510_161854

Canvi de títol

A mesura que hem anat concretant el projecte, hem vist que el títol “Fira de les cultures del món” no era del tot adient. Cada grup mostrarà una zona turística, i no una cultura (tot i que sí que, evidentment, cada zona turística comptarà amb una – o més – cultures).

Hem valorat diverses opcions i finalment ha guanyat “MOSTREM EL MÓN“. Ens agrada que hi aparegui el verb “mostrar”, perquè el darrer dia farem una fira o mostra, amb les paradetes. I alhora la paraula “món”, que no és tant limitant com “cultura”.

El Moodle va prenent forma

El curs de Moodle del projecte va prenent forma, i això vol dir que mica en mica tot es va definint!

Per ara l'”esquelet” és aquest:

  • Títol: encara per definir. El títol inicial era “Fira de les cultures del món”, però ens va semblar més motivador per l’alumnat poder triar “zones turístiques”. Per això tenim altres idees de títols com “Mostrant el món”, o “No t’ho perdis, no et perdis!”
  • Objectius: diferenciant dos grans objectius: el treball cooperatiu i la paradeta (producte final)
  • Activitat prèvia 1: elecció de la zona
  • Activitat comuna 1: tríptic
  • Activitat comuna 2: mini-diccionario de supervivencia
  • Activitat lliure 1: pòster
  • Activitat lliure 2: vídeo
  • Activitat lliure 3: souvenirs/gastronomia/axhibició
  • La paradeta: muntatge i decoració
  • Autoavaluació

Aquí podeu veure l’aspecte de l’apartat del pòster, com a mostra.

Poster instruccions

Preparem els alumnes abans del projecte

En el projecte del curs passat, ens vam adonar que demanàvem als alumnes que utilitzessin algunes tècniques que no havien utilitzat abans (per exemple, treballar en un blog).

Enguany, ens hem proposat que totes aquelles qüestions, tècniques, …que podrien aparèixer per primera vegada al projecte, les treballin anteriorment en treballs concrets de les assignatures, per tal d’arribar al projecte amb una certa pràctica. Per això, per exemple, els alumnes de 2n d’ESO ja han treballat el format tríptic a les classes d’anglès.

Aquí en podeu veure alguns de mostra:


IMG_20170502_204256 ok IMG_20170502_204320 ok IMG_20170502_204330 ok IMG_20170502_204352 ok IMG_20170502_204402 ok IMG_20170502_204415 ok IMG_20170502_204423 ok