Organització del professorat

Les reunions de l’equip de projectes

L’equip docent de 1r d’ESO es reuneix setmanalment una hora per planificar els projectes. Enguany durant el primer trimestre vam dedicar gran part de les reunions a reflexionar sobre els projectes que havíem dut a terme fins ara i a redissenyar els futurs projectes en funció de les valoracions del curs passat. També ens vam formar utilitzant diversos materials que ens ha proporcionat la Xarxa de Competències Bàsiques ( conferències, graelles d’autoavaluació de projectes…

L’equip va recollir també les aportacions que el Grup Impulsor de Projectes anava elaborant el qual va aportar una proposta unificadora dels projectes a tot el centre, des de 1r a 3r d’ESO.

Fase de prèvia

El professorat va aportar un seguit d’activitats d’introducció de conceptes que es van dur a terme al llarg de dos dies i que eren guiades a través d’un dossier individual. Després de la realització d’aquestes activitats cada alumne feia una proposta de treball segons els seus interessos.

A partir d’aquesta proposta, es van introduir totes les propostes de l’alumnat en un full de càlcul i es van configurar els grups de treball, es van assignar tutors i es van distribuir a les aules. Estàvem a punt per començar.!

Fase de realització

Cada professor tutoritza un o dos grups de treball i totes les hores que el professor té classe al curs està a l’aula on té els grups que tutoritza. Això permet que hi hagi un seguiment més individualitzat de la tasca. El professor-tutor del grup els orienta en el funcionament del grup, en la planificació i en l’elaboració de la carpeta d’aprenentatge individual, també els assessora en la realització de les tasques.

horari profes

 

Fase de mostra. La visita de les escoles

I arribà el moment d’obrir el Museu de les Civilitzacions als visitants!

Vam organitzar dos passis per als alumnes de cicle superior de les escoles adscrites. Ens van visitar 56 alumnes de l’escola La Creu de Torrefarrera i 35 alumnes de l’escola de Benavent.

Els alumnes eren rebuts per un resposable de cada aula. Els agrupàvem en grups de 6 i cada grup accedia a un espai diferent. Dins de cada espai hi havia els diferents estands, i rebien una explicació detallada d’un dels estands i una explicació breu de tota la resta. A continuació canviaven d’espai.

planol

mostra

 

Fase de realització. L’horari

Enguany vam decidir compactar la realització del projecte en dues setmanes i implicar-hi totes les matèries i tot l’horari.

Després del projecte de 3r d’ESO ens vam adonar que la dedicació de tot l’horari a les activitats que havien de planificar els mateixos alumnes podia arribar a ser excessiva ja que vam observar que al final del matí els alumnes estaven molt cansats. Per aquesta raó vam decidir decicar-hi les quatre darreres hores.

Així l’horari de la fase de realització és el que segueix:

horari 1horari2 horari3

Relació amb les famílies

Considerem que és molt importat que les famílies coneguin com i què treballen els seus fills i filles quan expliquen que fan projectes. Amb aquesta intenció hem previst diverses formes de comunicació amb els pares i mares:

  • Visita al Museu de les Civilitzacions
  • Reunió informativa sobre els projectes: 29 de març a les 20:00
  • Informe individualSin título

IMG_20170313_132351

 

La carpeta d’aprenentatge.

És un document individual, que s’ha d’entregar el darrer dia del projecte, al professor/a que tingueu a l’aula.

Format de la carpeta: llibreta, fulls subjectats amb altres sistemes, etc. Es valorarà la cura i originalitat en la presentació.

 

Continguts obligatoris:

  • Índex
  • Introducció: presentació de la carpeta i explicació dels objectius personals en iniciar el treball.
  • Diari de treball personal: cada dia recull del que has fet al llarg de les sessions dedicades al projecte. Pots reforçar les explicacions amb les evidències.
  • Evidències de les aportacions personals al projecte: Has de guardar còpia de les aportacions que facis al grup i les has de recollir en la teva carpeta d’aprenentatge. Poden ser també fotografies, dibuixos, gràfics, etc.
  • Propostes de millora: es tracta de fer una reflexió final i de comentar quins aspectes podies haver millorat.

 

A l’hora de confeccionar-la consulta la rúbrica per tal que la puguis fer ben complerta.

 

RÚBRICA CARPETA D’APRENENTATGE

rubrica-carpeta-aprenentatge

 

 

Presentació del centre

projectes

L’Institut Joan Solà és un centre d’uns 460 alumnes d’ESO i Batxillerat que va néixer el curs 2010-2011. Ens trobem a Torrefarrera, comarca del Segrià (Lleida).

Enguany és el cinquè curs en què el nostre institut duu a terme el que nosaltres anomenem “Projectes Joan Solà”. Els diem així perquè, tot i que no segueixen al 100% els estàndards teòrics del treball per projectes, els hem fet molt nostres i els hem incorporat al nostre mètode pedagògic i al nostre ideari com a centre.

Vàrem començar a desenvolupar-los el segon curs de vida del centre. Érem un equip de poc més de deu professors, amb molts dubtes però també molt engrescats: volíem canviar les metodologies tradicionals per altres que permetessin als alumnes treballar cooperativament i assolir aprenentatges més significatius.

El punt de partida el va marcar una xerrada que ens van oferir unes companyes de l’Institut Manuel de Montsuar, en la qual ens van explicar com aplicaven el Treball per Tasques al seu centre. També ens van encoratjar a unir-nos a la Xarxa de Competències Bàsiques, i així ho vàrem fer.

Enguany hem decidit revisar i replantejar els projectes a l’institut a partir de l’avaluació dels cursos anteriors. La reflexió que hem dut a terme durant el primer trimestre del curs, ens ha fet adonar que hi ha una sèrie de millores necessàries per afavorir el treball en equip dels alumnes i la participació i la implicació de tot l’alumnat.

Calendari i organització horària dels alumnes

El projecte “Museu de les Civilitzacions” consta de diverses fases:

  • Fase prèvia: 7, 9 i 12 de desembre de 2016. 6 hores diàries. Inclou una visita al Museu de Lleida.
  • Fase d’elaboració: del 27 de febrer al 10 de març de 2017. 4 hores diàries.
  • Fase de mostra: 13 i 14 de març de 2017. 6 hores en total. Dues visites guiades per alumnes de cicle superior de dues escoles de primària adscrites i una, per a les famílies.
  • Fase d’avaluació i millora: 13 i 14 de març de 2017. 2 hores.