VALORACIONS

Fa anys que participo activament a la xarxa, però aquesta ha sigut la primera vegada que m’he plantejat fer un projecte des de l’àmbit d’Educació Física gairebé exclusivament i tant sols amb el suport ( evidentement) dels tutors de tercer, que des de l’àmbit de Coneixement del Medi majoritàriament han anat ajudant i treballant en tot el que se’ls hi ha demanat.
Portar a terme aquest projecte m’ha engrescat, il·lusionat i m’ha fet ser cada vegada més concient de les possibilitats de l’ambit de l’Educació Física en el treball de qualsevol contingut. Només falta pensar, ser mollltttt creatiu i tenir-ne moltes ganes perquè els alumnes puguin aprendre més i millor.
Alguns dels aprenentages que m’ha suposat portar-lo a terme han sigut:
-El caos dins l’aula no vol dir que els alumnes no estan treballant. Si som capaços d’engrescar-los, treballen sols…però amb moviment i mooollllt de xivarri.
-Si el contingut i les activitats plantejades a l’aula d’EF entusiasmen a l’alumne, no demanen jocs. Aquesta era una de les meves grans pors. Els nens/es estan acostumats a jugar a la classe d’EF.
-L’acompanyament adeqüat és molt difícil de portar a terme. Estem acostumats a dirigir-los i a donar-los solucions.
-La gestió de molts fronts oberts en el mateix moment dins la mateixa aula.
-La utilització d’eines útils per el bon desenvolupament del projecte: mural-resum, bases d’orientació, graelles de reflexió…
Algunes de les dificultats han estat:
-La falta de coordinació entre mestres. Ens ha costat trobar moments i això ha fet que alguns hagin estat més implicats i que d’altres hagin seguit el que se’ls demanava. Estar implicat suposa aprendre amb els alumnes que és el que hauriem d’aconseguir en un projecte.
-Tornar a centrar als alumnes una vegada a la setmana ( quan feiem classe d’EF) feia que aquests sovint perdéssin el fil i això ens feia perdre temps.

Pel que fa a les valoracions que van fer els alumnes es van repetir molt les expressions: ens ho hem passat molt bé, hem conegut gent molt interessant, hem pogut fer les nostres creacions, ens agrada treballar en grup encara que a vegades ens discutim…

Per acabar només dir, que tot i que ens falta reflexionar per millorar tot allò que puguem l’any vinent hi seguirem treballant.

PRESENTACIÓ DEL PRODUCTE FINAL

Una vegada editats els anuncis i preparades les presentacions orals del que explicaríem als nostres companys/es d’escola per animar-los a mantenir un estil de vida saludable, vam demanar a tots els tutors d’aula dia i hora per a fer les nostres presentacions. A cada grup se li van assignar alguns cursos on van poder fer la presentació i aquí es va acabar el nostre projecte.

PREPARACIÓ DEL PRODUCTE FINAL

Ens va semblar motivant i engrescador que els alumnes puguéssin plasmar tots els seus aprenentatges en la creació d’un anunci amb l’objectiu de promocionar els hàbits de vida saludables entre els companys/es de l’escola.
Quan els hi vam plantejar la idea es van emocionar moltíssim i de seguida van tenir moltes idees. Nosaltres els hi vam proposar analitzar alguns anuncis per saber quin format tenen i poder-lo realizar de la manera més correcta possible.
Vam buscar 2 o 3 anuncis de la Generalitat Respon que parlen sobre vida activa i saludable i els vam fer analitzar en grups cooperatius. Cada grup havia d’anar anotant en aquesta graella els aquells aspectes que es repatien en tots els anuncis. Després ho vam valorar entre tots.
Anàlisis_1560x2080

Aquesta graella es va convertir en una base d’orientació que tots els grups van haver de tenir en compte per a poder crear el seu anunci únic i irrepetible.
Per a facilitar la feina als alumnes vam fer una graella en la que havien d’anar omplint com portarien a terme cada criteri d’avaluació.
Van ser dos instruments molt útils per a la creació de l’anunci.

Valoro aquesta activitat molt positivament ja que va obligar als alumnes a reflexionar sobre tot el que havíen après , sintetitzar-ho i relacionar-ho. Tot i això, aquesta base d’orientació hauria estat útil per a poder fer una coavaluació entre grups i millorar les creacions però en el moment de la implementació no hi vaig caure.

Preparació_1560x2080

I COM ENS HEM D’ALIMENTAR PER A PODER-NOS MOURE?

A l’aula sorgueix la importància d’alimentar-nos bé per a tenir energía per moure’ns. Com que no ho tenim clar comencem a buscar informació i pensem amb alguna persona especialista que ens pugui ajudar.
La mare d’un nen de la classe és la infermera del poble i li demanem ajuda. Des de l’àrea de llengua treballem l’entrevista i en preparem una amb totes les preguntes que tenim per a fer-li a la infermera.

A la classe hi ha nens/es cel·líacs i que no poden menjar alguns aliments. Perquè?

Què necessiten menjar els esportistes d’èlit?

Quina dieta hauríem de seguir?

Per acabar en grups cooperatius planifiquem un dinar i un sopar equilibrat i saludable. Valorem els dels altres companys.
IMG_20170526_102954

IMG_20170526_103317

Una vegada a l’aula vam proposar als nens/es fer la reflexió sobre el que havien après i que també formarà part de la seva carpeta d’aprenentatge en la que s’hi estan recollint totes les evidències d’aprenentatge.
Reflexió_1560x2080

ENS COAVALUEM- SOM CONCIENTS DELS MÚSCULATURA QUE MOVEM?

Després d’alguns dies reflexionant sobre la importancia de fer activitat física adeqüada, som concients de que és molt important estirar abans i després de fer-ne perque els nostres músculs s’activin, s’elongin amb control i que després es puguin tornar a relaxar.
L’activitat d’avaluació que hem plantejat ha estat la següent, distribuïts en grups cooperatius se’ls ha repartit 3 músculs a cada grup i se’ls ha demanat que:
1-Identifiquin el múscul correctament.
2-Pensin 1 o 2 moviments qüotidians en els que es vegi clarament implicat aquest múscul.
3-Executin 1 o 2 estiraments per estirar aquest múscul de forma correcta.

A continuació, entre tots hem valorat la rúbrica a través de la qual s’hauran de coavaluar entre grups perquè tinguin clar què se’ls hi demana. Aquest instrument ha sigut molt clar, fàcil d’utilitzar pels nens/es i útil perque hem recollit molta informació.
Rúbrica_2080x1560

Això ens ha servit per a valorar:
-En primer lloc si els alumnes identifiquen els diferents músculs del cos i si són concients de quan estan en tensió i en repòs, i els moviments que els impliquen.
-En segon lloc si són capaços de realizar estiraments bàsics de forma correcta i autònoma identificant la part que estiren.

IMG_20170505_094014

IMG_20170505_094038

IMG_20170505_100831

PERQUÈ UTILITZEM ELS MÚSCULS?

Com ja hem anat valorant aquests dies els músculs són una altra part molt important del sistema locomotor, però: On són i perquè serveixen? Quins són els més importants?
Avui plantegem un altre repte per adonar-nos de tot això. Hem preparat 8 estacions al gimnàs en les que han de realizar diferents moviments: xutar un globus, llençar una pilota, enfilar-se a les espatlleres, arrossegar-se…
Amb parelles i amb l’ajuda d’una tablet per a poder buscar informació van haver d’identificar els principals músculs que movien i valorar-ne la importància.
IMG_20170310_104600

IMG_20170310_104606

En aquesta activitat van haver de pintar els músculs que utilitzaven en cada moviment en un cos mut. Aquest document va permetre als alumnes valorar quins són els músculs que més utilitzem i que per tant són més necessaris. A més va permetre poder-se coavaluar-se entre parelles.
MUSCULS MUT

COM HEM DE CUIDAR L’ESQUELET?

Després de valorar la funció dels òssos i l’esquelet dins l’aparell locomotor proposem un nou repte als alumnes que hauran de solucionar en grups d’experts.
Repartim una pregunta a cada grup d’experts ( 4-5 alumnes que es cuidaran d’estudiar sobre un mateix tema) i els plantegem que han d’investigar amb l’ajuda de les tablets com s’ha de fer correctament i el perquè s’ha de fer així si volem cuidar el nostre esquelet. Després per grups fent una petita representació hauran d’explicar a la resta de companys/es de classe com hem de fer cada acció.
Les preguntes a respondre eren:
Grup 1-COM HEM DE SEURE PER LLEGIR, ESCRIURE, MIRAR EL TELEVISOR, TREBALLAR A L’ORDINADOR? PERQUÈ?
Grup 2-QUINES CARACTERÍSTIQUES HA DE TENIR LA MALETA QUE PORTEM DARRERA DE L’ESQUENA? PERQUÈ?
Grup 3-COM ENS HEM D’AJUPIR PER A COLLIR UN PAPER DEL TERRA O PER AGAFAR UNA CAIXA QUE PESA MOLT? PERQUÈ?
Grup 4-QUINA ÉS LA POSICIÓ CORRECTA PER A DORMIR? PERQUÈ?
Grup 5-COM ENS HEM D’AIXECAR QUAN ESTEM ESTIRATS A TERRA, AL LLIT…? PERQUÈ?

IMG_20170512_102011

IMG_20170512_102002

Alguns exemples del resultat:


SORPRESA! QUÈ LI PASSA A EN ROGER?

Després d’entendre com funciona el sistema nerviós volia que els alumnes valoréssin la seva importància. Per aquest motiu vaig plantejar una sessió amb en Roger, pare de l’escola que per culpa d’un accident té una minusvalía.
Vam començar amb una pregunta: Tots coneixeu en Roger, porta les seves filles a l’escola…Us heu plantejat què li passa?
Hipótesis, preguntes, reflexions, exemples, comparacions, diferències… Aquesta sessió va ser una de les més enriquidores, vivencials i educatives del projecte.

Fins fa 2 anys en Roger era esportista professional i durant tota l’activitat va donar molta importància als beneficis que ens aporta a TOTS fer activitat física. L’ADFO ens va deixar 4 cadires de rodes per què els alumnes puguéssin experimentar les diferències i adaptacions entre moure’s amb cadira de rodes i sense.

Finalment, una vegada a l’aula els alumnes van fer una activitat de reflexió que formarà part de la seva carpeta d’aprenentatge i que per tant ens será útil per a poder-los avaluar.
IMG_20170626_134628

REPRESENTEM EL SISTEMA NERVIÓS CENTRAL

En el moment de plantejar aquest repte als alumnes ( Repte: representem què li passa al nostre cos per dins quan fem aquest joc) no hi vaig pensar, però després de portar-lo a terme crec que hauria estat una activitat perfecte per avaluar si els alumnes havien entès el funcionament del sistema nerviós. Ho tindré en compte per una altra ocasió.
Va ser molt interessant plantejar aquest repte sense cap més indicació que el que havien d’aconseguir i el gran dibuix del cos humà dibuixat a terra. Em va al·lucinar observar com s’organitzaven, creaven, transmetien coneixements apresos.