Estem acabant la tasca

Els grups ja han triat tot el que necessiten i arriba el moment de veure com fem arribar tot això a la parella que ens ha fet l’encàrrec. per tant decideixen  entre varies opcions, depenent del grup. Fer power-point, fer un document de Word… però també ens agradaria veure com queda tot montat i els hi proposem fer unes maquetes

El nostre objectiu era treballar la construcció de figures geomètrica que representin els mobles triats, també haurem de treballar la reducció a escala d’aquestes figures, els alumnes ho accepten molt motivats.

Hi ha un grup que ha tingut una molt Bona Idea: preparar la maqueta amb mobles de joguina: Mireu que bonic ha quedat.

Un altre dels grup també si ha afegit, i entre tots es distribueixen portar el proper dia aquestes joguines per tal de muntar la maqueta.

Que ha passat amb aquest grup? doncs que les mides de la llitera de joguina no responen a la mida i es veuen molt petites, mesuren i mireu quines idees:

Altres grups fan figures geomètriques per fer la maqueta i treballem per veure com fem l’Escala

La tasca quasi està acabada, ens queden poques sessions.

maqueta lliteres tapas 1 maqueta lliteres tapas maqueta lliteres

Com calculem la despesa

És curiós com cada equip troba les seves estratègies per controlar els diners: uns fan piles per a cada objecte que compren, i compten el que els hi queda, altres fan paquets per a cada despesa i un paquet per la resta dels diners.

Però que passa ? que cada vegada que comencem les sessions han de comptar  els diners,i és clar això no es massa pràctic.

Per tant fem una classe pràctica de com  fer-ho , a ma,  o bé amb un document Excel a la pissarra digital.

A la pràctica els funciona perquè van sabent que gasten i que els hi queda.

M’he quedat una mica parada de que miren molt pels diners, és a dir busquen els mobles més econòmics,  a un  grup no li acaben d’agradar, però com estan bé de preu!!. La meva reflexió és que clar que cal mirar pels diners, però que si els mobles no ens acaben d’agradar i hi ha,  uns altres  que sí,  i no ens sortim del pressupost, és a dir que no gastem més del que tenim,  doncs que cal triar un altre.

 

Avui reflexiono sobre els continguts que estem treballant en aquest projecte. Des de l’àmbit matemàtic, estem posant a la pràctica diferents continguts-:

  • numeració i càlcul, escala, % ——
  • mesures: els diners
  • geometria: mesures de longitud, perímetres i àrees
  • orientació en l’espai

des de la TIC:

  • diferents programes de text i càlcul per tal de presentar la tasca: power, Word, Excel
  • cerca a Internet
  • càmera fotogràfica, descàrrega, guardar i inserir imatges

 

treball diari II

Han anat entrant al web d’aquesta empresa per tal de triar allò que els hi ha semblat més adient per a cada estança de la casa. Això ha provocat dubtes, per exemple on es trobaven els endolls, per tal de no col·locar un moble al davant, on es trobaven els radiadors que no estaven marcats en els plànols del pis. Per tant han redactat correus per tal de preguntar a les propietàries. A partir d’ aquí s’han anat generant preguntes i el correu ha estat una eina de treball fluida. des de llengua catalana s’ha treballat aquest tipus de text.

Quan acabem la sessió, cada grup fa l’autovaloració  i també la valoració del treball que han fet i programen la feina pel proper dia i després  també es fa la valoració del mestre al grup.

Durant les sessions jo hem dedico ha anar passant per cada equip i veure en quin moment del treball són, si necessiten un guiatge o alguna idea per tal que ells valorin si va bé o no , d’aquesta manera vaig observant l’evolució del treball de cada  equip i també hem permet fet una valoració més objectiva.

habiatcio mares trebalaantestudi 1

habitacionenesmenjador 1

Muntem les maquetes

Finalment, un cop construits els cossos geomètrics, cada grup s’ha dedicat a anar muntant les maquetes de cada estança.

Per fer les maquetes i poder mostrar realment com seria aquella habitació amb els mobles que han triat, i que el matrimoni pugués fer-se una idea exacta de com podria ser, les nene i les nenes van decidir que folien decorar d’alguna manera les prismes. Vaig aprofitar per donar-lis la idea de fer servir la imatge del moble de la web per posar-lo a la cara davantera del prisma. D’aquesta manera els he pogut ensenyar a utilizar les eines d’imatge que ofereix el processador de textos.

Els alumens també s’han adonat que hi havia mobles com les cadires i les taules que amb un prisma no es podia percebre bé l’espai que ocupa ni quin tipus de moble era, així que un grup va decidir fer servir plastilina per fer les potes i cartulina per a la part superior. Altres grups van aprofitar la idea per a alguns dels seus mobles.

El toc final l’han donat les parets; aquest detall els ha encantat posar-lo ja que li donava més vida a la maqueta. Les parets les han folrat amb paper d’un color similar al que les propietàries els hi deien en els mails.

Ara queda la part que esperen amb més entusiasme, que és la d’enviar el resultat i els documents i esperar la resposta.

MAQUETES I COSSOS GEOMÈTRICS

El treball de fabricació de les maquetes ha estat molt profitós. He observat que els alumnes estaven acostumats a fer un treball de construcció (retallar i enganxar) dels diferents cossos geomètrics, però no a construir-los per ells mateixos des de zero.

Penso que encara caldria seguir treballant en aquest aspecte ja que alguns encara no han vist la relació de les mides, és a dir, quina mesura correspon a cada línia. En aquest cas, el fet d’haver d’utilitzar les tres mesures dels mobles, alçada, amplada i profunditat, ha permés començar a fer un tastet de com el podem projectar en l’espai i de la relació de cada mida a l’hora de passar-ho al paper.

He vist que la motivació que els transmetia el projecte feia que no els donés mandra aquest treball de construcció dels diferents prismes, inclús en els moments en què els havien de repetir perquè no havien sortit bé o havien calculat malament determinades mesures.

https://goo.gl/photos/wmwzmu28puvdNCNT7

Treball sobre el pla

Els grups finalitzen el treball sobre el pla. Cada grup em mostra la distribució que farà dels diferents mobles que ha triat.

Fetes les comprovacions, ara es divideixen la feina: uns es dedicaran a anar construint els diferents prismes per a la maqueta en 3D i els altres aniran realitzant el document word o power point amb tota la informació dels mobles per a poder enviar a les noies.

Treballem les àrees, els polígons i l’escala

Un cop han decidit els mobles que volen col.locar s’inicia el treball més enfocat a la geometria: polígons, àrees i escala.

Aquí haig de fer un “kit-kat” per tal de poder-los explicar quin és el concepte d’escala, com el podem treballar i com el podran utilitzar en aquest projecte. Aprofito per recordar conceptes sobre els polígons i també per introduir el concepte de l’àrea.

Un cop he fet aquestes explicacions els grups continuen doncs amb les seves feines.

Ara és el moment de comprovar si els mobles que han decidit comprar caben a les habitacions, quin espai ocupen, si aquest és suficient o no… En aquest moment, alguns grups es troben que algun dels mobles els han de canviar ja sigui per gran o per petit, perquè on el volien posar molesta per obrir la porta (els he fet dibuixar l’angle d’obertura de la porta). Aprofito per anar controlant la feina que van fent, els faig preguntes sobre les característiques dels mobles, els faig reflexionar, si no s’han adonat, dels espais que queden entre els mobles, i de què aquests espais han de ser suficients per poder-se moure i passar, agafem els metros i fem comprovacions passant les mides a la realitat, col.locant taules separades per aquestes mides i veient si ells podrien passar.

Aquest ha estat un aspecte difícil ja que lògicament no estan acostumats a fer aquestes feines d’anar a comprar-se els mobles que necessiten per la seva habitació o per casa seva. Ells haurien comprat tot el que els agradava i cap a casa. D’aquesta manera han pogut aprendre que abans de comprar qualsevol moble s’han de comprovar les mides del lloc on el voldria posar ja que ocupa un espai, té un volum i potser no és adequat.

Iniciem el treball!

Després de fer la presentació del projecte a través de la lectura de la carta, els alumnes fan els grups. No dóna gaires complicacions, s’agrupen per si sols; ara bé, a l’aula només hi ha 4 alumnes de 5è que s’ajunten per fer un sol grup, aleshores els proposo que els semblaria si en lloc de montar els grups així, aquest en concret el desfem, i cada nen va a un grup amb els seus companys de 6è. Els sembla bé i ràpidament cadascu es posa en un grup.

A sorteig els reparteixo les estances que té el pis; un cop fet això els dono un plànol del mateix i un sobre amb els diners de què disposaran per a moblar i decorar. Repassem tots plegats les característiques i normes del treball cooperatiu. Es reparteixen els càrrecs que realitzaran i els dóno la direcció de correu electrònic a través de la qual es podran comunicar amb la Isabel i la Marta.

Amb moltes ganes i entusiasme s’agrupen i comencen a treballar: compten els diners (és molt divertit veure les cares quan els tenen comptats i se n’adonen de les quantitats), agafen els ordinadors i de seguida se’n van a la web d’Ikea. En aquests moments els faig parar. Els recordo que tot i les ganes amb que comencen, potser estaria bé primer fer una llista amb tot el que creuen que necessitarà aquella estança.

Treball diari

Els alumnes van treballant cadascú en l’espai que els hi ha tocat, habitació, menjador….

Cada setmana hem anat rotant els càrrecs que tenia cada membre del  grup, secretari, coordinador, material, controlador de veu i temps… l’objectiu és que tots practiquin la responsabilitat que comporta cadascun d’ells, també que valorin les dificultats i el que els hi aporta.

treballant 2treballant