LA BIOSFERA

Durant aquesta unitat estem estudiant els éssers vius i la relació amb el medi i per això estem recordant quins grups d’éssers vius viuen al nostre planeta, les seves característiques i els factors que condicionen que un organisme s’adapti i visqui en un lloc determinat i no pas en un altre.

A continuació, podeu veure un vídeo sobre la vida a la Terra, la biosfera i els diferents medis que hi ha al nostre planeta per contestar les preguntes que teniu a la fitxa.

ACTIVEM ELS NOSTRES CONEIXEMENTS PREVIS SOBRE ELS ÉSSERS VIUS

A la Terra hi ha una gran diversitat d’éssers vius. Cada ésser viu desenvolupa les seves funcions vitals en un medi, amb el qual es relaciona i al qual està adaptat.

Coneixeu els CINC GRANS REGNES DELS ÉSSERS VIUS?

Estem segurs que tots sabeu que els animals formen un grup, però recordeu la seva classificació?

Comenteu amb els companys/es del vostre grup com classificaríeu els següents animals:

àguila, peix pallaso, cocodril, granota, papallona, aranya, centpeus, escamarlà, cargol, balena i cuc de terra.

Després, recordareu a través d’aquests enllaços com s’agrupen els animals i les seves característiques.

CLASSIFICACIÓ 1

CLASSIFICACIÓ 2

Al llarg de la unitat 3 de Coneixement del Medi descobrirem com són els éssers vius, quines són les seves funcions vitals, com es relacionen amb el medi i com s’adapten i es defensen per a poder sobreviure.

 

EXPOSICIÓ ORAL SOBRE ELS VOLCANS

Hola nois i noies!

Demà heu de presentar, per grups cooperatius, l’exposició oral sobre la maqueta que heu fet del volcà. 

Tot i que a classe ja hem explicat quins apartats ha de tenir l’exposició, fem aquest article a mode de recordatori per aquelles persones que tenen dubtes.

En primer lloc, us haureu de presentar  i explicar com us heu organitzat (quan heu quedat, a on…).

En segon lloc, haureu d’explicar quins materials heu fet servir i quin és el procediment, quins passos heu fet per construir la maqueta.

Per últim, haureu de fer una conclusió, mostrar la vostra opinió i/o valoració sobre aquest treball d’experimentació explicant si us ha agradat, si us ha servit per aprendre, on heu tingut més dificultats…

No oblideu que haureu d’omplir la graella d’autoavaluació d’expressió oral on tenim en compte molts aspectes com ara el volum, l’entonació, la seguretat que mostreu, l’actitud (l’esforç, la cooperació, la preparació de l’exposició) i la coherència amb què us expliqueu.

Segur que ho fareu molt bé!!

Les tutores de cinquè

ELS VOLCANS

Com estem treballant a classe les erupcions volcàniques, us hem preparat aquest vídeo per aprofundir els vostres coneixements sobre el tema.

Després de visionar el vídeo, haureu de fer de manera indidual un text explicatiu en document Word explicant què és un volcà, quines són les seves parts i quina és la zona volcànica més important a Catalunya. També, haureu d’inserir una foto de Google relacionada amb el vídeo.

Recordeu que és molt important seguir les pautes de presentació de treballs a ordinador que us hem explicat a classe (les teniu enganxades a l’agenda).

Haureu d’imprimir el text a casa per poder entregar-lo el dia que toca.

Les vostres tutores.

Edu3.cat

EXPERIMENTEM AMB LA CONSTRUCCIÓ D’UN VOLCÀ

Hola nois i noies,

com estem treballant el tema dels volcans, hem pensat que us agradaria fer una maqueta reproduint una erupció volcànica per treballar els conceptes relacionats amb el tema.

Sabem que la majoria de vosaltres sou molt creatius i realitzeu manualitats excel·lents amb la col·laboració i/o supervisió de les vostres famílies.

A continuació, us deixem les instruccions per a realitzar el treball manual. Recordeu que l’haureu de fer en grup.

CREACIÓ D’UN VOLCÀ

 Material:

Per al volcà: fullola, paper de diari, paper de cuina, cola, aigua, cinta adhesiva, tisores, ampolla de plàstic (recomanem una ampolleta de 250 cl, perquè el volcà no surti molt gran), pintura (verda, marró i vermella) vernís i pinzells.

 Per a la lava (reacció química): vinagre, bicarbonat i pebre vermell dolç.

Procediments:

  1. Fixeu l’ampolla amb cinta adhesiva a la fullola.
  2. Formeu boles de diari i enganxeu-les amb cola al voltant de l’ampolla fins a donar-li la forma del volcà.
  3. Deixeu assecar i després apliqueu dues o tres capes de paper de cuina, si pot ser totalment blanc (sense dibuixos) i el deixeu assecar. Així aconseguireu una superfície més o menys dura i llisa.
  4. Pinteu i decoreu al vostre gust i quan estigui sec li doneu una capa de vernís, amb la qual cosa evitareu que quan reaccioni el volcà s’humitegi el paper i la pintura es corri.
  5. Per a la reacció química, poseu primer el vinagre (o un gotet de vi), i un parell de cullerades de pebre vermell dolç (per donar-li color) i remeneu.
  6. Afegiu el bicarbonat, un parell de cullerades soperes i el bolqueu al volcà.

ELS TERRATRÈMOLS

Com ja sabeu, l’escorça, la part de la Terra que trepitgem, és formada per roques i minerals i presenta formes variades, que anomenem relleu.

El relleu de la Terra no sempre ha estat igual, sinó que s’ha anat formant i modificant al llarg de la història del planeta, i ho continua fent.

No obstant això, a vegades es produeixen terratrèmols degut a falles sota la superfície de l’escorça terrestre.

La vostra feina és veure el següent vídeo sobre els terratrèmols i contestar per escrit a les preguntes:

PREGUNTES:  

1.Què passa quan les plaques tectòniques es trenquen o xoquen?

2.Quina diferència hi ha entre un sismògraf, un sismòleg i un sismograma?

3.De quines dues maneres es pot mesurar un sisme?

4.Quines són les conseqüències d’un terratrèmol de grau 9,5 a l’escala de Richter?

Edu3.cat

CONCURS FOTOGRÀFIC: “Llum de tardor”

Hola nois i noies,

Amb motiu de la celebració de la  festa de la Castanyada, us convidem a participar al concurs de fotografia “Llum de tardor”, que es celebrarà el proper dimarts, 31 d’octubre a la nostra escola.

cartell-exposicio-fotografica
BASES DEL CONCURS:

PARTICIPANTS: L’alumnat de 5è de primària de l’escola.

OBRA: Una fotografia de l’entorn de l’escola significativa de la tardor. (La fotografia es presentarà amb una mida de 13x15cm en paper fotogràfic i s’entregarà a la tutora). És important que no aparegueu vosaltres a la fotografia que feu.

TERMINI D’ADMISSIÓ: La data límit serà el divendres 27 d’octubre.

JURAT: Estarà format per mestres de l’escola.

PREMIS: L’entrega de diplomes es lliurarà el dimarts 31, el dia que celebrem la festa de la Castanyada ( originalitat de la foto i creativitat en el títol)

EXPOSICIÓ: Totes les obres seran exposades a l’entrada de l’escola amb el seu títol corresponent.

Esperem que us agradi aquesta activitat!

Les mestres de 5è

 

 

INICIEM L’ACTIVITAT D’APADRINAMENT LECTOR

Com cada any, els alumnes de 5è conjuntament amb els alumnes de 1r, participem en un projecte de lectura de la nostra escola, L’APADRINAMENT LECTOR.

A la primera sessió es vam trobar tots els nens i nenes i ens vam comprometre, mitjançant un contracte, a ajudar als més petits a millorar en el seu procés lector.

És una activitat que ens agrada molt perquè ens relacionem amb els infants del cicle inicial i fomenta la nostra responsabilitat i compromís.

Estem desitjant tornar-nos a trobar!

llegir-ens-fa-més-lliures