Fotos de 5è A i 5è B del curs 2014-2015

A continuació trobareu els enllaços a les carpetes on hi ha guardades les fotografies de les activitats i sortides que han realitzat els alumnes de 5è durant el curs 2014/15. També hi ha una carpeta amb les fotografies del Projecte Cultura Emprenedora a l’Escola (CUEME).

Tots dos tutors us desitgem que passeu un bon estiu!!

Fotografies Projecte Cueme: Imacrea i Petits Detalls

Fotografies Activitats i Sortides 1

Fotografies Activitats i Sortides 2

Fotografies Sortida Catalunya en Miniatura

VISITEM EL CASTELL MEDIEVAL DE MONTSONÍS

Els alumnes de 4t hem visitat un Castell Medieval situat al poble lleidatà de Montsonís. Ens han explicat que era un Castell de defensa i per això la seva ubicació dalt d’un turo, on es veu tota la plana per guaitar l’atac d’un enemic.  Hem pogut veure el seu interior, hem recorregut les seves estances i ens ha sorprès que és molt gran.  Hem vist la cuina, l’habitació del rei i la dels pelegrins, el menjador, una saleta d’estar, la bodega i fins i tot la presó i el forn.

Una de les coses que més ens ha agradat va ser pujar a la torre del Castell i observar el paisatge i sentir la pau d’aquell  indret.

Per últim dir que vam tenir la sort de conèixer i parlar una mica amb l’actual propietària del Castell, ja que els propietaris viuen en ell.

Mireu que guapos estem al Castell !!!

LABORATORI: EXPERIMENTEM AMB LA TENSIÓ SUPERFICIAL

Experiment: Llet, colorants i  líquid màgic

Els materials necessaris per fer aquest experiment són un plat fons, llet sencera, colorants alimentaris, bastonets de les orelles i sabó (líquid màgic).

Us proposem un vistós experiment amb llet i colorants. Aquests últims tenen un comportament diferent i misteriós en funció d’un líquid màgic… Vols saber quin és?

Procediment

1. Es deixen caure molt suaument diverses gotes de colorant, si pot ser de colors diferents sobre un recipient amb llet sencera. Les gotes queden concentrades i no es dissolen completament en la llet.

2. A continuació toquem el centre del recipient amb un costat del bastonet  (un en el què només hi hagi el cotó). No succeeix res.

3. Tot seguit, mullem l’altre costat del bastonet amb líquid màgic (sabó) i ho tornem a provar. Observem com els colors s’allunyen del bastonet ràpidament.

4. Anem tocant suaument amb el bastonet (costat màgic) a sobre dels colors a poc a poc. Observem com aquests es van movent i barrejant.

Imagen 007

•  Per què s’allunyen els colors ràpidament quan toquem la llet amb el sabó? Perquè per una banda, estem trencant la tensió superficial de l’aigua. La tensió superficial és una propietat de l’aigua que fa que la capa de la superfície es comporti com una “pell” ja que les molècules de l’aigua s’atrauen entre elles i exerceixen una tensió. Aquesta tensió superficial facilita que hi hagi insectes, com el sabater, que es puguin desplaçar per la superfície de l’aigua sense enfonsar-se.

Enllaç d’interès:

experiment2

L’ENRAJOLADA: APRENEM LA TÉNICA DE LA TREPA.

Els nens i les nenes de 4t. hem anat a l’Enrajolada  per aprendre una nova técnica de decoració de rajoles anomenada técnica de la Trepa. Ho hem fet tal i com es feia fa 600 anys.

Ens han deixat uns papers amb dibuixos i hem tingut que retallar l’interior, el resultat ha estat una plantilla anomenada trepa. Després ens han donat una rajola de fang cuita amb una capa de color blanc i hem posat  les trepes retallades damunt de la rajola i hem omplenat els forats amb un color anomenat blau cobalt. Per finalitzar cadascú segons el seu gust a dibuixat sanefes o ha posat el seu nom amb un escuradents. I ara ens toca esperar per a que al forn quedin cuites i brillants.

Ha estat de allò més divertit!!!

4tA

4tB

VISITEM EL PLANETARI

Els alumnes i les alumnes de 4t. visitem el Planetari.

Hem vist, amb una simulació del cel, les constel·lacions més conegudes: l’Ossa Major, l’Ossa Menor, Orió, Cassiopea… també en buscat  d’entre els estels “l’Estrella Polar” i ens han ensenyat a orientar-nos cap al nord observant on es troba aquesta. Hem pogut observar amb un simulacre com la Lluna gira al voltant de la Terra i com la Terra gira al voltant del Sol i hem pogut comptabilitzar les voltes corresponents, per últim hem ordenat els planetes segons el seu tamany.

Totes aquestes observacions i activitats ens han ajudat a tenir un millor coneixement del tema que hem estat treballant aquests dies a l’aula, l’Univers.

És un tema fascinant i hem après molt !

Planetari