Introducció al pensament computacional

Que és el pensament computacional i com afavoreix el treball de les competències

El pensament computacional és un conjunt complex de competències que inclou el pensament algorítmic, la creativitat i destresa per solucionar problemes. Poder programar suposa aprendre a resoldre problemes complexos, planificar, seqüenciar, fer càlculs, executar ordres, avaluar el resultat i corregir quan els resultats no són els esperats. En la nostra vida quotidiana sovint programem, es a dir planifiquem un conjunt d’accions i les duem a terme per tal d’assolir un objectiu. Aprendre a programar màquines ajuda als alumnes a desenvolupar totes aquestes destreses i a més fomenta les altres competències bàsiques.

El treball de la programació en grup fomenta que els alumnes s’ajudin entre ells i es fomenta la tutoria entre iguals. Els alumnes que descobreixen trucs per assaig-error els poden mostrar als companys i també poden programar jocs i activitats per alumnes d’altres nivells, per exemple els nens de 5é poden programar jocs pels nens de 1r.

[youtube]https://youtu.be/SBgroPNI7Ew[/youtube]

Fent activitats relacionades amb el pensament computacional treballem les diverses competències bàsiques:

– La competència d’aprendre a aprendre ja que els alumnes avaluen el que han fet i en cas de no coincidir amb l’objectiu a assolir, han re modificar el codi, aprenent així a corregir-se i a a perseverar fent assaig-error.

– La competència matemàtica ja que per programar ens cal poder comptar el nombre de vegades que hem fer fer una acció o hem de dominar conceptes com els nombres enters, i tot de manera aplicada a la situació que volem programar.

– La competència digital ja que el fet de poder programar màquines és una part important d’aquesta.

– La competència social i ciutadana ja que es pot treballar la programació en grups de manera que els alumnes aprenguin a resoldre els reptes cooperant.

– La competència d’autonomia, iniciativa personal i emprenedoria ja que a través de la programació els alumnes poden desenvolupar els seus propis jocs, escenes animades, apps…

Eines per treballar el pensament computacional a infantil

Per visualitzar les notes explicatives de cada diapositiva, podeu clicar sobre Google Presentacions.

 

Activitats per realitzar amb l’ordinador

Proposeu als vostres alumnes de superar els següents reptes que estan plantejats per ordre creixent de dificultat:

  1. Atrapar les libel·lules tot seguint el camí http://www.iboard.co.uk/iwb/Lily-Hop-696
  2. Atrapar les mosques (compte que al final s’escapen) http://www.iboard.co.uk/iwb/Fly-Catcher-658
  3. Programar el ratolí per seguir el camí per atrapar el cuc http://www.iboard.co.uk/iwb/Mole-Maze-663

Apps per dispositiu mobil

 
logo foos
The Foos
Joc per aprendre els principis de la programació de manera lúdica i progressiva. Les diverses opcions que te el joc s’introdueixen una a una en cada pantalla de manera que el joc comença des de l’inici però la dificultat avança a cada pantalla. Això fa que sigui motivador però en poques pantalles pot ser massa complicat per alguns nens. Android
IOs
daisy logo

Daisy the dinosaur
App per iniciar als més petits a la programació, tot treballant la lògica i la resolució de problemes. Es tracta de donar instruccions al dinosaure per que faci les accions necessàries per complir l’objectiu. Es pot utilitzar a l’aula i també a casa però al ser en anglés cal que a l’inici l’adult estigui jugant amb el nen i l’ajudi a interpretar el que cal fer en cada moment. IOs

bee logo
Bee-Bot
Aquesta app és la rèplica virtual del robot Bee-bot. En l’app es plantegen diversos rèptes que cal superar programant al robot, tot indicant-li si ha d’anar a la dreta, esquerra, amunt o avall. Pot ser un bona eina per introduir el funcionament del robot abans d’utilitzar-lo físicament. Molt interessant per treballar la laterialitat, la memòria i les seqüències.

 IOs

Eines per treballar el pensament computacional a primària

Per visualitzar les notes explicatives de cada diapositiva, podeu clicar sobre Google Presentacions.

Activitats per realitzar amb l’ordinador

Si disposeu d’ordinadors poder acompanyar als vostres alumnes per a que s’iniciïn en la programació amb Lightbot. Aquest joc permet fer una primera aproximació molt senzilla al que suposa programar. Abans o després de jugar al joc podeu discutir què és programar i per a què serveix.

light bot

Si voleu continuar fent programació és molt recomanable que utilitzeu Scratch. Scratch és una web app que permet programar petits jocs o escenes de manera molt intuitiva però a la vegada permet desenvolupar projectes força complexos.

Per tal de facilitar els primes passos en Scratch podeu emprar les fitxes d’iniciació que podeu trobar aquí.

gat

Apps per dispositiu mobil

Tant Scratch (una versió junior) com Lightbot estan disponibles per dispositius mòbils.

 
scratch logo
Scratch Jr

Aquesta app pot ser molt útil per iniciar-se en la programació de manera molt intuïtiva a edats primerenques. La poden utilitzar nens que encara no han après a llegir ja que totes les opcions es representen en icones. La introducció de la programació a infantil i primer cicle de primàri permet treballar conceptes com dalt – baix, esquerra-dreta, numerció… de manera aplicada i molt creativa. L’app és molt complertaja que té una àmplia galeria de persontges i fons i a més a més permet editar i crear nous personatges o fons a través del dibuix, fer gravacions de so …Tutorial de funcionament de cada comandament

Vídeo de primers passos

Projectes d’exemple

Android
IOs

lightbot
Lightbot One Hour CodingEs una aplicació que permet entendre els principis de la programació en forma de joc. L’objectiu és conduir al robot a la rajola blava i que la il·lumini. El joc va incorporant elements en les diverses pantalles de manera que cada vegada es complica una mica més i això fa que sigui molt motivador. Explicació sobre la web i solució a algunes pantallesAndroid
IOs

Eines per treballar el pensament computacional a secundària

Per visualitzar les notes explicatives de cada diapositiva, podeu clicar sobre Google Presentacions.

Activitats per fer amb l’ordinador

Per iniciar als alumnes a la programació és molt recomanable que utilitzeu Scratch. Scratch és una web app que permet programar petits jocs o escenes de manera molt intuïtiva però a la vegada permet desenvolupar projectes força complexos.

Per tal de facilitar els primes passos en Scratch podeu emprar les fitxes d’iniciació que podeu trobar aquí.

gat

Una altra opció per iniciar-se és code.org que té cursos per iniciar-se en la programació en forma de joc. HI ha diversos nivells que es poden escollir en funció de l’edat i els coneixements previs de l’usuari (el nivell més alt, és el nivell 4). Hi ha vídeos que poden veure’s amb subtítols en castellà emprant la icona de la caixa amb les dues línies.

code

Seminari telemàtic d’inclusió digital

Maria Macià

Aquest article ha estat publicat en Pensament Computacional. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *