Bloc B

Experiències B1

  • Argiles metropolitanes: de la bòbila a la impressió 3D. Xavier Aguado, Jordi Camprubí i Marc Vidal (EA La Industrial. Barcelona)
    El projecte es desenvolupa dins el laboratori de fabricació de l’Escola. Aquest té com a principals objectius la fabricació digital a partir de la creació artística, l’apoderament del professorat en relació a la fabricació digital, l’acompanyament en l’adquisició de competències de l’alumnat, i la vinculació cooperativa entre el professorat, l’alumnat i l’entorn. El projecte es vincula amb l’experimentació d’argiles de les terreres de les antigues bòbiles de l’àrea metropolitana de Barcelona per a imprimir en 3D. La proximitat de la matèria primera, la producció singular, el disseny digital d’accés obert, la generació de coneixement i la implementació a l’aula, a més d’una voluntat d’impregnar tot el procés en la sostenibilitat, són els elements claus d’aquest projecte.
  • Giravoltes: Apadrinem els balls i les danses del nostre territori. Vanesa Martín (Escola Lledoner. Granollers)
    Iniciativa que sorgeix a partir del grup de treball MusicTAC a través del CRP Vallès Oriental I. El seu objectiu principal és crear una base de dades de balls i danses referenciades mitjançant la plataforma MHM. El projecte permet a l’alumne investigar els orígens, costums i arrels dels balls i danses properes al seu territori i, paral·lelament, aprendre-la a ballar o dansar endinsant-se en l’ús de la tecnologia.
  • “Mare Mortum”. Núria Garolera, Elena Jiménez i Patricia Salmerón (Escola Miquel Martí i Pol. Lliçà d’Amunt)
    La nostra experiència va consistir en fer i enregistrar una manifestació artística: un Happening. L’objectiu era representar el caos del flux migratori dels refugiats sirians durant la travessa que fan per intentar arribar a Europa. En aquest happening participaven alumnes, famílies i mestres de l’escola, juntament amb dos artistes que van pintar retrats d’autèntics refugiats de Síria. Per dur a terme aquesta activitat vam relacionar l’art, la pedagogia i la tecnologia.

Experiències B2

  • VIDEO LIVE, VIDEO JOCKEY and BOOK JOCKEY. Marco Fragoso (Escola Camins. Les Franqueses del Vallès)
    Emmarcada dins de les arts visuals el video live és una performance visual en directe. Una creació audiovisual artística a temps real. Imatges, idees, conceptes i emocions es fusionen i s’encadenen per tal de crear una història i experiència narrativa. Interacció constant entre artista i espectador que va reelaborant el discurs a mida que avança la performance. A partir del video live entren en joc diferents disciplines artístiques: música, dansa, teatre, creacions plàstiques…fusionant-se i creant una acció artística única i conjunta.
  • Projecte Eye Harp. Zacharias Vamvakousis (EMMiD Santa Perpètua de la Moguda)
    Iniciativa de l’Escola Municipal de Música i Dansa de Santa Perpètua de la Mogoda, el Grup de Tecnologia Musical de la Universitat Pompeu Fabra i el Màster de Musicoteràpia de la Universitat de Barcelona. L’objectiu del projecte és possibilitar la pràctica artística a tothom, siguin quines siguin les seves capacitats. L’EyeHarp én instrument que permet fer música a persones amb una discapacitat física de totes les edats.
  • Dibuixem amb llum. Dimas Fàbregas (Escola La Immaculada. Vilassar de Dalt)
    Com es genera un procés creatiu? Conèixer la feina d’un fotògraf ens ajuda, a partir de la conversa exploratòria, a fer-nos preguntes, formular hipòtesis i cercar respostes per tal de desenvolupar una proposta artística a l’entorn de la llum.

Experiències B3

  • El desenvolupament de la creativitat a través de l’art i les noves tecnologies. Eduard Álvarez (FEDAC Sant Andreu. Barcelona)
    Ponència on s’explicaran diferents projectes artístics portats a terme als diferents cursos de l’ESO. En aquests projectes es combinen tècniques artístiques amb l’ús de noves tecnologies, amb l’objectiu que cada alumne desenvolupi la seva creativitat. Entre les experiències que s’explicaran es pot destacar l’explicació de la percepció a partir de flipbooks, la combinació del collage i el pixel art, l’ús de Scratch, la creació de gifs o stopmotion.
  • Transformació digital al comerç de barri de Poblenou. Luis Román i Martí Franquesa Oliveres (Institut Poblenou. Barcelona) CANCEL·LAT Disculpeu les molèsties.
    Moltes botigues del barri de Poblenou no disposen de pàgina web i no coneixen oportunitats que els hi ofereix internet. Els alumnes de l’Institut Poblenou dels cicles Gestió de Vendes i Espais comercials i Màrqueting i Publicitat participen en apropar els seus coneixements de comerç electrònic en aquestes botigues, realitzant la web i ajudant a pensar el seu negoci a la xarxa. El benefici es doble: les botigues es beneficien de l’assessorament, i els alumnes treballen amb casos reals que els hi ajuda a desenvolupar les seves habilitats professionals.
  • Visualitzar la música a través del moviment: Els Gnoms. Núria Palau Franco i Marco Antonio Rodríguez (El Musical. Grau Professional de Música. Bellaterra)
    Treball sobre la peça “Els Gnoms” de Quadres d’una exposició del compositor Modest Mussorgski. Música, tecnología i moviment es posen al servei de l’expressió artística en el marc d’una experiencia nascuda del treball interdisciplinari sobre l’obra de Mussorgski que ens permet explorar i visualitzar a temps real les possibilitats que ens ofereix la combinació d’aquests tres elements.

Experiències B4

  • Posem músiques al cel. Óscar Altide (Institut Quatre Cantons. Barcelona)
    Participació de l’instiut en un projecte amb l’Orquestra Ciutat de Barcelona OCB, en què havien de crear un àudiovisual relacionat amb l’univers. Aquest projecte, inspirat en un de previ realitzat per la NASA i un institut de Houston, tenia com a objectiu donar noves perspectives a la ciència i apropar la música simfònica als joves i a les seves famílies. Amb fotografies cedides per l’observatori de Montsec els estudiants han fet un relat audiovisual del sistema solar on van escollir diferents músiques simfòniques del s.XIX i XX que van ser interpretades per l’OBC en el concert inaugural de la temporada 2017-2018 de l’Auditori.
  • Composició d’un paisatge sonor a partir d’un quadre expressionista. Joan Pedroche, Eulàlia Vela i Fran Martínez (IE Oriol Martorell. Barcelona)
    A partir de la tria d’una obra pictòrica del període expressionista, ens hem proposat composar un paisatge sonor que descrigui l’escena del quadre triat, ajudant-nos de l’edició digital de sons que haurem enregistrat prèviament. En paral·lel, hem composat una petita peça musical expressionista per combinar-la amb el paisatge sonor.
  • La presentació MP4 com a recurs d’experimentació i conclusió d’un projecte d’aprenentatge. Rafel Romero i Pineda (Col·legi Sant Ferran. Castelldefels)
    Experiència d’aplicació de tecnologies a la creativitat, desenvolupada per un grup d’alumnes de tercer ESO de l’escola, la qual va ser premiada al concurs de “Presentacions sobre la violència de Gènere”, per l’Ajuntament de Castelldefels.

Experiències B5

  • La tecnologia, eina de suport i inclusió, i camí per a la creació artística. Carme Marcè, Inés Cruces i David Hispano (Escola Ramon Fuster. Cerdanyola del Vallès)
    Quan la tecnologia esdevé eina de suport i d’inclusió: Veure colors amb els dits. Dins l’àrea d’Educació visual i plàstica vam estar treballant els colors amb els alumnes de Cicle Inicial. Quan hi ha una discapacitat visual podem tenir consciència dels colors a través dels altres sentits de manera vivencial. Per tal de poder establir un codi comunicador per saber de quin color són les coses que ens envolten, hem estat treballant amb el Sistema Constanz©. Aquest sistema serà el codi de comunicació entre l’alumne i els altres. Establim una actuació d’aprenentatge-servei amb els alumnes de 4t de secundària que estaven aprenent a dissenyar en 3D, perquè ens dissenyin el codi del Sistema Constanz©.
    Quan la tecnologia esdevé un recurs de creació artística: Joieria artística contemporània. La joieria és l’art i ofici de treballar materials per a crear joies. Al llarg del temps, les joies poden i han estat fetes de gairebé qualsevol tipus de material. El disseny de joieria ha patit una revolució amb les noves eines digitals i amb la popularització de les impressores 3D. Els nous sistemes de disseny i fabricació 3D permeten experimentar sense límit, visualitzar resultats abans de produir, simular materials i crear formes complexes, entre d’altres.
  • Cacera QR. Una activitat inclusiva a l’aula de música. Joan Escoda i Julio Salom (Institut Nicolau Copèrnic. Terrassa)
    Caçant QRs és un projecte inclusiu que es va dur a terme el passat curs escolar, en un entorn d’alta diversitat, amb 11 alumnes de 4t ESO en l’assignatura optativa de música. Partint dels interessos dels alumnes, es va desenvolupar aquest projecte en el qual diferents cançons, convertides en codis QR, ocupaven el barri. Un exemple de projecte on la improvisació, la docència compartida i el donar veu als alumnes ofereix un marc de llibertat de múltiples possibilitats.
  • Curtmetratge: Visualitza’t, violència. Jenny Estarlich (Institut Joan Coromines. Pineda de Mar)
    Participarem de forma activa fent visible la realitat de violència normalitzada, unint vídeo-activisme i integració social. Crearem espais d’aprenentatge,amb la voluntat de despertar l’esperit crític i donar-li visibilitat, posant l’altaveu en el nostre alumnat.

Taller B6 


Taller B7

  • Programant música amb Sonic Pi. Joan Abad (CRP Ciutat de Sant Adrià de Besòs)
    En aquest taller aprendrem els fonaments del Sonic Pi. Un entorn de programació lliure basat en el llenguatge Ruby que proporciona eines per a aprendre els fonaments de la programació informàtica mitjançant la creació musical.

Taller B8

  • Scratch amb A d’Art. Pau Nin (Escola Sagrat Cor Sarrià i dinamitzador del portal ScratchCatalà. Barcelona)
    Scratch és un recurs digital que permet desenvolupar tot tipus de creacions artístiques amb l’afegit que les podem programar i fer-les interactives.Més enllà de conegudes propostes com el piano amb plàtans (usant la placa Makey Makey), en aquest taller provarem diferents animacions i efectes visuals com il·lusions òptiques i GIFs, explorarem sons amb sintetitzadors, realitat augmentada, dansa amb robots i molt més.

Taller B9

  • Animals fantàstics. Montserrat Cortadellas (ADDEND. La Morera de Montsant)
    Treball metadisciplinari que parteix del projecte “Fauna secreta” 1985/89, de Joan Fontcuberta i Pere Formiguera. El projecte consta en la creació individual d’un animal imaginari del que s’han de configurar totes les seves característiques: morfològiques, socials, d’hàbitat… Es pacten els treballs a realitzar, tant visuals (fotomuntatge, dibuix…) com de textos, per a explicar aquestes característiques. En el taller confeccionarem fotomuntatges digitals a partir de cercadors i el programari lliure de tractament d’imatges Gimp.

Taller B10

  • Toolbox. Apps musicals. Ramon Pavia (Departament d’Ensenyament. Barcelona)
    Amb milers d’aplicacions educatives disponibles, triar-ne una pot ser tot un repte. mSchools Toolbox et facilita l’accés a un contingut mòbil educatiu de qualitat. Taller per conèixer la plataforma, totes les seves possibilitats i provar algunes de les apps musicals més interessants.

Taller B11

  • Visita guiada Fabra i Coats. Carles Sala i Lluís Vallvé.
    Descobreix la Fàbrica de Creació Fabra i Coats. De fàbrica de tèxtil a fàbrica de creació.