Bloc A

Experiències A1

  • Mostra de videojocs desenvolupats per alumnes. Susana García Chueca (Institut Mare de Déu de la Mercè. Barcelona)
    Experiències viscudes en el desenvolupament de videojocs dins del mòdul de projectes del cicle Animacions 3D, jocs i entorns interactius
  • Disseny d’Apps amb equips multidisciplinars. Josep Cartanyà i Sergi Carreras (Salesians Sarrià. Barcelona)
    L’activitat consisteix en dissenyar aplicacions per dispositius mòbils. Aquesta activitat es va desemvolupar amb equips de tres famílies professionals diferents simulant els equips que es trobaran a l’empresa: administració i finances, desenvolupament d’aplicacions multiplataforma i disseny i edició de publicacions impreses i multimèdia. Encara que tots participen de les decisions del seu grup, cadascú treballa diferents àmbits com la programació, disseny i comercialització de l’aplicació.
  • Stargate 17-18. Jordi Serra (Escola Pericot. Girona) i Enric Beltran (Institut Narcís Xifra. Girona)
    Quatre portals interestel·lars han estat activats a Girona durant el curs 17-18. Tot d’una, aquests quatre portals són un anar i venir d’éssers vinguts de l´altra punta de l´univers. Però, què volen aquesta gent que es presenten sobtadament en les nostres vides, no sabem si de matinada? Un d’ells ens ha fet uns encàrrecs: crear noves criatures i avatars, naus, portals, empreses, mapes…per viatjar per l´espai. A les nostres aules de plàstica, primària a l’Escola Pericot i secundària a l´Institut Xifra, tenim aquest repte creatiu i comú. Us farem un petit tastet de com treballem combinant tècniques tradicionals amb noves tecnologies i formats expositius.

Experiències A2 

  • L’art ens transforma. Mireia Roca i Inma Rodríguez (Escola Ferrer i Guàrdia. Granollers)
    Dins del marc de projecte educatiu de centre, l’escola té la proposta de treballar l’art com a tret d’identitat treballant l’expressió artística i creativa, relacionant-la estretament amb la comunicació. L’art, ens ajuda a interpretar i ens possibilita obrir finestres al món. Per això, cal potenciar un equilibri entre el coneixement del món extern i el coneixement del món interpersonal. A l’escola Ferrer i Guàrdia treballem a partir de projectes i tallers a través de les diferents disciplines artístiques. Participem amb artistes, centres artístics i culturals i fomentem l’ús de les noves tecnologies.
  • Viatge experiencial a l’univers de Joan Miró. Carme Hoyas Fernández i Júlia Ollé Llop (Escola Fluvià. Barcelona)
    De la interacció entre la Fundació Miró, l’escola i la Universitat (a través de la intervenció d’una mestra en pràctiques) sorgeix un projecte viu de treball lliure i experimental, on l’obra de Miró esdevé el punt de partida d’un viatge personal cap al món dels sentits i les emocions.
  • Express-ART. Óscar Ortego i Jordi Huarte (Escola Eixample 2. Barcelona)
    Treball d’expressió artística, plàstica i corporal, a través de la música i les emocions. Activitats realitzades amb infants de P3 amb el dispositiu Makey Makey i panells interactius tàctils.

Experiències A3 

  • Projecte Rockalins. Lluís Burillo i Pau Manté (Institut La Roca. La Roca del Vallès)
    El projecte Rockalins neix fa uns cinc anys de la col·laboració entre l’Institut de La Roca del Vallès, l’Escola Municipal de Música i l’Ajuntament. És una iniciativa integrada a l’assignatura de música a l’ESO i pretén que tots els alumnes aprenguin a tocar un instrument modern mitjançant sistemes d’autoaprenentatge basats en noves tecnologies. L’objectiu final és formar bandes de rock que, en acabar l’etapa obligatòria, siguin autònomes. Paraules clau: gamificació, treball cooperatiu, aprenentatge entre iguals, democratització de la música, rock and roll, sinèrgies municipals, projecte de ciutat.
  • “Ser o no Ser” ART i RA. María del Valle Tejedor Benito (Jesús-Maria Claudina Thévenet. Barcelona)
    Aprofitant el tema escollit pel Departament de Llengua, per tal d’inspirar els diferents concursos literaris dels Jocs Florals de l’escola, els meus alumnes realitzen un Punt de LLibre amb la mateixa temàtica, i així es treballen transversalment els continguts de llengua. D’aquesta manera, vaig pensar que seria oportú aprofitar la realitat augmentada, com a element innovador. Enguany la temàtica dels Jocs Florals de l’escola gira al voltant de l’expressió l’expressió “Ser o no Ser”, inici del famós monòleg de Hamlet de Shakespeare.
  • La tauleta digital en el treball per racons a l’aula de música: reptes i oportunitats. Eduard Masdeu (Escola Salvador Espriu. Vallfogona de Balaguer)
    Exposem els reptes que van sorgir arran de la seva incorporació a l’aula de música i es presenten algunes de les oportunitats que aquestes ofereixen en el treball per racons.

Experiències A4 

  • Manufactura ceràmica en impressió 3D. Cristina Prats Vilamalla i
    Núria Nofrarias Espadamala (EASD Pau Gragallo. Badalona)
    Experiència de Disseny de productes amb sistema d’impressió 3D fent un èmfasi especial a les aplicacions en Manufactura de Disseny Ceràmic, el nou món de la indústria tecnològica accedint de l’evolució del procés de disseny més tradicional a la mecanització. La incorporació de les TIC en el món de les Experiències Artístiques ha permès evolucionar el procés de disseny de productes podent obtenir prototips en diferents materials mitjançant el disseny virtual en 2D i 3D. Experiències reals dins de l’aula.
  • ARGO. Isabel Codina De Pedro, Anna Ruiz i Rubén Ventura (ESDAP Catalunya. L’Hospitalet de Llobregat)
    Segons la mitologia grega, Argo fou la nau en la qual es van embarcar Jàson i els argonautes. Alguns la consideren la primera nau construïda pels humans. “Argo” és un projecte de col·laboració entre l’ESDAP Catalunya, seu de L’Hospitalet de Llobregat, Josep Serra i Abella i el Centre d’Art Tecla Sala, també de L’Hospitalet de Llobregat, en el marc del programa Hibridacions i Contextos, que promou la col·laboració entre els centres d’art i les escoles d’art i disseny de Catalunya.
  • Forja tradicional i noves tecnologies. Lidia Sevilla Blanch i Francina Recasens Cuquerella. (EASD Llotja. Barcelona)
    Treball de forja tradicional integrat amb les noves tecnologies (tall làser, documents DWG i PSD) desenvolupat amb alumnes del 1r curs del CFGM en Forja Artística. La realització d’un projecte real, fa que l’aprenentage sigui més proper al que faran una vegada finalitzin el cicle. Aprenen a treballar en equip, reforçant el diàleg i els acords per tal d’arribar a un concens. L’aplicació de les noves tecnologies en aquest cicle tant artesanal ha estat un valor a sumar. L’organització per tal d’assolir el muntatge en el temps estipulat, també ha fet que sorgisin diferents rols dins el grup classe. El resultat és un semi-enreixat de ferro a l’entrada del taller de Forja. Dimensions: tres metres d’alçada per cinc metres d’amplada.

Experiències A5 

  • Leds wireless per instruments de tecla. Ferran Castanyer i Albert Burcet (Escola Municipal de Músida d’El Prat de Llobregat)
    Mitjançant arduino i també utilitzant el Midi, estem desenvolupant un gadget de LEDS que permet ensenyar a tocar instruments de tecles (acordions, teclats, instruments de làmines Orff) pensat per a contextos de música comunitària.
    S’ha activat l’assistència per al lector de pantalla.
  • Solo de bateria. Procés de creació d’una animació 3D. Sonja Civit Kopeinig i Jesús Arbués (Institut Vilatzara. Vilassar de Mar)
    Aquest treball de recerca pretén conèixer com s’organitza la creació d’una animació 3D professional i provar si aquests processos són assolibles per una estudiant de batxillerat de manera suficient per la realització d’una animació de qualitat.
  • Realitat Virtual molt més que un entreteniment. Gerard Cobo i Jesús Arbués (Institut Vilatzara. Vilassar de Mar)
    L’autor del projecte de recerca ha creat dues visites virtuals: al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), sobre “La màquina de pensar: Ramon Llull i el ars combinatòria” i el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), centrat en l’àrea del museu que alberga les pintures romàniques més antigues del món.

Experiències A6

  • Proposta educativa de la música a secundària amb NNTT. David Ferré Masqué (Escola Municipal de Música d’Alcover)
    Una proposta per a l’educació de la música a l’etapa secundària atenent a les necessitats i motivacions d’aquestes edats amb l’ús de les noves tecnologies com entorns virtuals d’aprenentatge (Àgora) i software musical lliure. La proposta combina l’enfoc competencial amb l’aprenentatge cooperatiu, l’aprenentatge significatiu i tendeix cap a la classe inversa (flipped classroom) i l’aprenentatge autònom (aprendre a aprendre). Els coneixements es consoliden i es posen a la pràctica a partir d’activitats culturals públiques lligades al territori.
  • Projecte transversal: Escape Room interactiu (CFGS). Núria Montmany i Meritxell Aragonès (Jesuïtes Sarrià. Barcelona)
    Presentarem el projecte transversal entre assignatures que vam fer amb els alumnes de primer del cicle de formació professional d’Animacions 3D, jocs i entorns interactius. Aquest projecte va tenir una durada de 30 dies durant els quals els alumnes, treballant en equips, havien de desenvolupar un videojoc tipus Escape Room fent servir el software Adobe Animate, Adobe Photoshop, Adobe Illustrator i programació en Javascript. Per la gestió i coordinació dels equips es va fer us de diverses eines de Google, Whatsapp i Facebook. Com a punt de partida, l’equip de professors vam preparar una experiència vivencial i col·laborativa de l’activitat a realitzar, on, a més, els alumnes van tenir l’oportunitat de conèixer-se.
  • Sons de Llum. Marc Sibila (EDN Navàs. Navàs)
    Instal·lació artística que combina la llum i el so utilitzant conceptes molt bàsics de la robòtica educativa. Consta de dues parts: una al terra que farà l’acompanyament i una altre (un instrument tipus arpa) que farà la melodia. Per la part del terra utilitzem un làser (potent, per això està al terra) que reflexa en els diferents miralls en ziga-zaga fins arribar al sensor de llum connectat a l’Arduino.

Taller A7

  • Composició musical amb Music Maker Jam. Mihai Soare (FEDAC Sant Andreu. Barcelona)
    Adreçat principalment als professor de música de secundària que volen potenciar la creativitat musical a les aules. El Music Maker Jam és un programari de composició i producció musical que utilitza els loops – trossos de cançons pre-gravats – dels principals estils musicals (rock, pop, hip-hop, dubstep, jazz, clàssica).

Taller A8

  • Big Band Bots: els robots a l’aula de música. Carles Ceacero, Àgata Medalla i Marta Noró (Escola Pereanton. Granollers)
    El projecte pretén introduir la programació i la robòtica en projectes STEAM sorgits de l’aula de música, proposant als alumnes que facin sonar i ballar robots. Per aconseguir-ho hauran de transmetre els seus coneixements musicals a llenguatge de programació dels robots.

Taller A9

  • Taller de stop motion mitjançant dispositius mòbils a l’aula. Cristina Calderón (IOC Institut Obert de Catalunya. Barcelona)
    Realització de petits curtmetratges en “stop motion” mitjançant aplicacions gratuïtes i telèfons mòbils. Partirem de l’elaboració dels guions literaris i tècnics, enregistrament i edició. Durant la sessió es donaran recursos per a poder enregistrar fàcilment amb materials de molt baix cost.

Taller A10

  • Toolbox. Apps musicals. Ramon Pavia (Departament d’Ensenyament. Barcelona)
    Amb milers d’aplicacions educatives disponibles, triar-ne una pot ser tot un repte. mSchools Toolbox et facilita l’accés a un contingut mòbil educatiu de qualitat. Taller per conèixer la plataforma, totes les seves possibilitats i provar algunes de les apps musicals més interessants.

Taller A11 

  • Visita guiada Fabra i Coats. Carles Sala i Lluís Vallvé.
    Descobreix la Fàbrica de Creació Fabra i Coats. De fàbrica de tèxtil a fàbrica de creació.