A3 -Animeu-vos! Aplicacions artístiques i creatives

Carles Mesa (Sant Pere Claver -Jesuïtes. Barcelona)

A través d’aquesta presentació volem mostrar algunes activitats realitzades per alumnes de cicle superior de primària. Totes elles tenen un nexe en comú: la creació i l’ús de gifs animats en context artístics.

Som plenament conscients que avui dia disposem d’aplicacions i eines avançades per crear petites animacions, però ens agrada mantenir una forma de fer propera (volem pensar) a l’esperit de l’artesà. Per aquesta raó unim a l’aula el dibuix a mà, pintat amb diferents tècniques, amb la digitalització i l’animació amb ordinador.

Partint d’una idea en comú (sovint d’un model) cada alumne desenvolupa la seva pròpia obra: dibuixa, pinta, escaneja i treballa amb capes digitalment(1) per dotar de moviment els seus treballs.

Les propostes són moltes i diverses. Aquestes són algunes de les que hem realitzat a l’escola:
– Sobre fulls de plàstic transparent els alumnes creen diferents màscares que encaixen amb la seva fotografia. Posteriorment s’escanegen i es munta una animació en la que el rostre de l’alumne es va modificant a mesura que canvien les màscares.
– A partir d’un relat creem una petita animació. Per fer-ho els alumnes dibuixen els personatges, els escanegen i els animen digitalment (fan que caminin, saludin…). Finalment munten la història aprofitant els efectes d’animació d’un programa de presentació de diapositives(2).
– Una vegada dominen el procés de creació d’un gif animat s’obren les possibilitats a les propostes lliures i creatives de cada alumne.

(1) Pel treball digital d’imatges fem servir el Photoshop CS3
(2) Utilitzem Microsoft Office Power Point 2007