Programa 2018 – 2019

08:30 – Acreditacions
09:00 – Inauguració de la Jornada
09:15 – Presentacions institucionals

  • Scientix, comunitat per a l’ensenyament de les ciències a Europa
  • Presentació del Pla STEMcat, del Departament d’Ensenyament
  • Programa Mart 21, Projecte adreçat a alumnes de segon cicle d’ESO sobre una possible colònia humana a Mart

10:00 – Fira d’experiències / Pausa cafè

  • Projecte EXOS. Jordi Domènech Casal. Institut Marta Estrada (Granollers)
  • Mission to StarsJordi Domènech Casal. Institut Marta Estrada (Granollers)
  • ISS CONTACT- Seguiment objectes a l’espaiJosé A. Sánchez Cuevas. INS Leonardo Da Vinci (Sant Cugat del Vallès)
  • L’Astronomia a l’Escola Andreu Cardo i David Mallol . Escola El Roure Gros (Santa Eulàlia de Riuprimer)
  • STEAM skills for XXI Century. Pere Juarez Vives. ICE-UB (Barcelona)
  • Viatge a la lluna Anicet Cosialls Manonelles. INS Guindàvols (Lleida)
  • Càlcul de la distància Terra – Júpiter. Xavier Benlliure. Institut Maria Rúbies     (Lleida)
  • The Messier Objects Project. Aleix Roig Mateu. Escola GEM (Mataró)
  • Confecció de planisferis dels planetes Mart i JúpiterJosep Oriol Font Cot. IES Damià Campeny (Mataró)
  • Eines per l’Astronomia. Àngels Gil Peris. Còsmik Astronomia SL (Barcelona)
  • Recorreguts del Sol i la Lluna. Rat Parellada Llobet. Planetari Fora d’Òrbita (Sant Esteve Sesrovires)
  • Fem volar la tecnologia. Natxo Varona. Educaires (Arenys de Mar)
  • Construint Nano-Satèl·lits amb estudiantsJoan Adrià Ruiz de Azúa. Nano-Satellite and Payload Laboratory. (Barcelona)
  • Estació radio connectada TV. Esther Pintó Pagès. INS Torre Vicens (Lleida)
  • Globus estratosfèrics per assajos tecnològics. Jordi Gutiérrez. EETAC (UPC) (Castelldefels)
  • Enlairament Globus Sonda STEM. Kike Herrero Casas. Institut Estudis Espacials de Catalunya (Barcelona)
  • Com presentem l’espai a educació Infantil. Neus Banqué. UAB.

11:30 – Tallers (cal inscripció prèvia)

  • T1 – Les estacions de l’any. Andreu Cardo i David Mallol (Escola El Roure Gros) (COMPLET)
    Amb l’ajuda dels alumnes i de models com la Terra Paral·lela experimentarem i observarem fenomens relacionats amb l’astronomia que ens mostraran com es produeixen les estacions, el dia i la nit, analitzarem les ombres i els rellotges de sol i entendrem per a què serveixen meridians i paral·lels
  • T2 – Deduïm el període de rotació del Sol amb les imatges de l’Observatori Espacial SOLARY DYNAMICS OBSERVATORY (SDO/NASA)Marta Peracaula. (UdiGitalEdu)
    Accedirem a la base de dades de les imatges del satèl·lit, seleccionarem i baixarem les que necessitem i  farem el muntatge d’una pel·lícula de la rotació Solar amb un programa de tractament d’imatge o amb Scratch.
  • T3 – Un bon telescopi per al centre Carles Schnabel i Rat Parellada. (Planetari Fora d’Òrbita)
    Muntatge d’un telescopi refractor a partir de dues lents i indicacions bàsiques per utilitzar amb el màxim profit un telescopi refractor de muntura equatorial, utilitzant lents convexes, tub de telescopi i telescopi refractor
  • T4 – Astro Pi. Jordi Escofet Miró                                                                         Aquest taller pretén presentar l’activitat Astro Pi, activitat promoguda per la ESA (Agència Espacial Europea), UK Space Agency i Raspberry Pi Foundation. L’activitat tracta de fer un codi en llenguatge python, que en cas de ser seleccionat, es podrà executar en l’Estació Espacial Internacional per espai de 3 hores. El hardware Astro Pi compta amb diversos sensors (pressió, temperatura, acceleròmetres, magnetòmetres…) així com pantalla LED utilitzant la plataforma Raspberry Pi.
  • T5 – Spacecraft materials. Domingo Escutia (ESERO)
    A través d’activitats basades en la indagació i el mètode científic realitzarem pràctiques per determinar propietats elèctriques i magnètiques dels diferents materials, i acabarem contrastant-los amb materials reals que es fan servir en la fabricació de la propera missió CHEOPS de cerca d’exoplanetes.
  • T6 – Sentinel2: Monitorització del decaïment dels pins al Maresme. Lydia Pineda i Jordi Corbera. ICGC.
    Una part considerable dels boscos de la comarca del Maresme es troba afectada per un greu decaïment dels arbres, especialment dels pins pinyers, a causa de diferents factors com la sequera, l’afectació per un insecte perforador i per diversos tipus de fongs. En aquest taller s’explicarà i practicarà la metodologia per a l’obtenció dels índexs que permeten aquest monitoratge, a partir d’imatges satèl·lit del programa espai europeu COPERNICUS.
  • T7 – Teledetecció bàsica. Pilar Gil-Pons i Jordi Gutiérrez
    Farem servir un software gratuït de l’ESA per tal d’introduir els conceptes fonamentals de teledetecció i les seves aplicacions.
  • T8 – Com es formen els cràters a la lluna. Tinkerers Fab Lab
    A través d’un mòdul interactiu que simularà la superfície lunar -con la regolita- els participants descobriran com es formen els cràters de la lluna, llançant un “asteroide” (rèpliques exactes d’asteroides impresos en 3D) i observar la formació d’un cràter.
  • T9 – Reentrada a l’atmosfera terrestre. EGG DROP.  Guillem Quintana Buil i Catalina Romero Guzman.
    S’explicaran els conceptes de reentrada a la terra i les principals dificultats d’aquesta maniobra, per seguidament realitzar un taller on es dissenyaran càpsules de reentrada per ous.
  • T10 – STEM amb Scratch i Snap. Marcos Quílez Figuerola (COMPLET)
    Els assistents programaran jocs/activitats senzills relacionats amb l’àmbit STEM utilitzant Scratch. A continuació, construiran comandaments basats en un Arduino que permetran interactuar amb els jocs programats anteriorment. Finalment experimentaran amb l’eina de programació Snap com a alternativa que amplia les possibilitats d’Scratch per a aquest tipus d’aplicacions.
  • T11 – Projecte ZENIT. Jaume Dellunde
    Presentació dels plafons i els materials didàctics: simuladors, construcció d’eines, propostes d’experimentació…  elaborats per facilitar la comprensió dels conceptes relacionats amb el tractament de les imatges aèries i satèl·lit que ajudin a entendre, més fàcilment, l’evolució d’aquestes eines i el que han aportat al coneixement de la superfície de la Terra.
  • T12 – Introducció a la recepció de senyals de radio amb SDR (Software Defined Radio). Radio Club La Salle                                                             Conceptes bàsics. Pràctica real de recepció de emissores en un molt ample espectre de ràdio, captació de imateges satèl·lit i de Cubesats, posició d’avions, etc.. Pràctiques amb un kit SDR molt assequible. Assolir els coneixements bàsics d’aquesta tecnologia de recepció de ràdio. Aprendre l’ús dels receptors SDR aficionats. Aplicacions per a la ciutat.

13:30 – Conferència (a concretar)

14:00 – Cloenda