Treballs de recerca d’astronomia a l’Institut Els Tres Turons d’Arenys de Mar

Presentació dels treballs de recerca de batxillerat d’astronomia realitzats per la Marina García Romero, en Josep Medialdea Rosales i en Pol Pera Regàs. Observatori astronòmic de l’Institut Els Tres Turons, d’Arenys de Mar. 11 de febrer de 2017, a les 19 hores. Auditori Josep Maria Arnau del Centre Cultural Calisay d’Arenys de Mar.

La presentació a la vila d’Arenys de Mar dels treballs de batxillerat realitzats des de l’observatori astronòmic de l’Institut Els Tres Turons palesa l’alt nivell de la recerca astronòmica duta a terme per alumnes del centre arenyenc. Ambdós treballs segueixen l’estela deixada per diversos treballs de recerca d’astronomia anteriors, com el dedicat a l’observació de l’atmosfera solar en H-alpha, guardonat al seu moment. Enguany, ateses les fites assolides, els resultats han excel·lit amb una especial rellevància.

A vegades succeeix que, en escoltar una conferència, ni el títol acaba de respondre al seu contingut ni s’assoleixen les expectatives que hom diposita en els conferenciants. Per fortuna, aquest no va ser el cas d’aquesta magnífica vetllada, iniciada amb la presentació del treball realitzat per la Marina García titulat “Mart i Júpiter: de la captura i processament d’imatges a la confecció de planisferis”, i prosseguida amb el treball “Descobrint variables eclipsants”, a càrrec d’en Josep Medialdea i en Pol Pera. Tant la Marina com en Josep i en Pol van narrar amb detall el dificultós -i a vegades tortuós- procés de recerca, iniciat amb l’aprenentatge de l’ús del material astronòmic, continuat amb el doblement complex món de la captura i processament d’imatges i a la fi culminat amb la seva anàlisi. Totes dues xerrades van ser magnífiques; si n’haguéssim de destacar quelcom, podríem dir que, pel que fa a l’exposició de la Marina, va incidir de manera molt certera en l’anàlisi de la informació que va obtenir. En aquest sentit, i sempre en base a les imatges que va capturar i processar, donà informació molt rellevant tant de la morfologia de la superfície de Mart (geologia, núvols, boirines) com de la dinàmica atmosfèrica de Júpiter (zones, bandes i òvals). En relació a l’exposició d’en Pol i en Josep, al nostre parer destacaríem com van desgranar, amb bona dosi de mestria detectivesca i pinzellades de fina ironia, el llarg i excitant procés que els va portar de amb prou feines saber posar en estació el telescopi a la descoberta d’un nou estel variable.

El centenar llarg de persones que omplien la sala van quedar gratament sorpreses en descobrir tant l’oratòria com la capacitat divulgativa de tots tres alumnes. La Marina, en Josep i en Pol van saber encisar el públic amb una desimboltura impròpia de la seva edat, reforçada per l’absoluta naturalitat amb què van respondre les preguntes posteriors a les seves presentacions. En definitiva, gran feina i presentació a l’altura, corresposta amb l’efusiva ovació que els va dedicar el públic.

En no tenir dreceres, el camí de la ciència demana una absoluta dedicació, molta passió i, sobretot, centenars de pacients hores de treball. De tots aquests ingredients en són farcits els treballs que han realitzat la Marina, en Josep i en Pol. Des d’aquestes línies tan sols ens resta felicitar-los i animar-los a prosseguir, sense defallir, en aquesta direcció.

Josep Oriol Font Cot

Aquest article s'ha publicat dins de Esdeveniments centres, Innovació Educativa i etiquetat amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.