Presentació Currículum Competencial per a l’educació Primària

El passat dimecres, dia 4 de febrer, es va presentar a la Sala d’Actes de l’Institut Antoni Cumella de Granollers l’avançament del Nou Decret pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària. Aquest nou decret presenta un canvi de paradigma en els currículums de primària i secundària, amb l’objectiu principal d’aprofundir en el model competencial, per tal de garantir l’adquisició de les competències bàsiques de l’alumnat en acabar l’etapa obligatòria.

decret_ponents

L’obertura de l’acte va anar a càrrec del Director dels Serveis Territorials al Maresme-Vallès Oriental del Departament d’Ensenyament, sr. Josep-Vicent Garcia i Caurín. La presentació del Nou decret va anar a càrrec de la Directora general d’Educació Infantil i Primària, sra. Carme Ortoll Grífols, acompanyada de la sra. Montserrat Payés Marín, cap del Servei d’Ordenació curricular de l’Educació Infantil i Primària i el tècnic del servei sr. Martí Palmada. Al llarg de la sessió es va explicar el procés de desenvolupament de les orientacions pels centres i van exemplificar com aplicar aquestes orientacions pel que fa a una de les competències bàsiques (competència lingüística: oral).

A aquesta presentació van assistir les direccions dels centres del Maresme i Vallès Oriental, la inspecció educativa, la Secció de Serveis Educatius i Formació Permanent i les direccions dels Serveis Educatius de Zona.

decret_salaLes competències bàsiques es converteixen en els objectius d’aprenentatge de final d’etapa obligatòria, fet que suposa apostar per un model pedagògic que prioritza la interrelació dels diferents coneixements que aprèn l’alumne i la seva posada en acció.

imatge decretEl currículum de primària incorpora com a novetats, entre d’altres, l’increment de 175 hores de matemàtiques al llarg de tota l’etapa i la presència de les competències digitals en totes les àrees. Altres aspectes destacats són la incorporació d’orientacions metodològiques i d’avaluació per poder guiar aquest treball competencial, i una acció tutorial, tant individual com col·lectiva. La proposta també fa una atenció especial al procés de lectura i escriptura, i a la consolidació del Suport Escolar Personalitzat (SEP).

A banda d’aprofundir en el model competencial, els currículums s’han elaborat d’acord amb les recomanacions de l’Europa 2020 i del programa Rethinking education 2012. També inclouen els objectius de l’eix 4 de l’Ofensiva de País a favor de l’èxit escolar, sobre innovació metodològica i didàctica a les aules, i els del Marc per al plurilingüisme, amb accions de dinamització lingüística i comunicativa per incrementar el domini de les llengües a Catalunya.

Aquest article ha estat publicat en Desenvolupament centres, Equips Directius, General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.