SO i ESCOLA

 

Imagen1b

En aquesta pàgina apareixen algunes activitats realitzades  a l’ escola en els darrers cursos en relació al tema “SO i SOROLL”

CURS 2008-2009


29 d’ abril de 2009.-  

Comentem amb alumnes de quart de primària una notícia del dia: “Avui és el dia Mundial sense soroll” Aquesta notícia (la podeu llegir clicant la icona de word), explica que som el segon país més sorollós del món després del Japó i que un alt nivell de soroll ens pot produir problemes greus de salut.

-Després de la lectura de l’ apartat final de la notícia “Receta para un día tranquilo”,  els alumnes manifesten  la necessitat de comunicar a la resta de companys de l’ escola aquest problema i convidar-los a reflexionar i parlar-ne.  Per grups, es distribueixen per comentar a les altres aules el següent guió:

Avui és el Dia Internacional contra el soroll
-Espanya és el segon país més sorollós després del Japó.
-Hem de prendre mesures individuals i col.lectives per solucionar aquest problema.
-Què podem fer nosaltres?
-Us animem a parlar-ne i fer propostes.

Imagen1-CURS 2009-2010 


-A nivell de  programació curricular de Coneixement de Medi de quart, es veu la necessitat d’ ampliar el tema “Llum i So” incidint més en la necessitat de lluita contra la contaminació acústica.

-A nivell de Centre, es prenen mesures com incorporar a les entrades una música que els recorda que no han de córrer, cartells amb fotografies de nens en  passadissos demanant silenci i  s’ incideix a nivell d’ hàbits des de les tutories.

Entrada mati
Entrada tarda

 silenci passadís

  CURS 2010-2011


-S’ inicia amb l’ aprovació del claustre de mestres, el programa d’ Escoles Verdes. Dins d’ aquest programa, el tema de la contaminació acústica hi és present i cal tractar-lo a nivell d’ escola.

-Sorgeix la iniciativa  d’ adquirir per a l’ escola un aparell indicador de soroll.  Els alumnes de quart, molt il.lusionats perquè han començat a treballar el tema de la contaminació acústica, elaboren uns distintius amb motiu del “Dia Mundial sense soroll” per tal de recollir-ne diners.

-A continuació podeu veure algunes imatges i un vídeo d’ experiments que es van realitzar a les aules de quart sobre la propagació del so:

S’ escolta l’ alarma del rellotge dins l’ aigua? S’ escolta l’ alarma del rellotge si fem el buit? Com escoltem els sons a través de la fusta? UNA MULTICONFERÈNCIA TELEFÒNICA ? -Observeu ara el següent vídeo i penseu… què ha passat?



CURS 2011-2012


Finalment, va resultar  molt elevat el cost de l’ aparell indicador de soroll que l’ escola havia previst adquirir el curs passat i, com els diners recollits no eren suficients, va sorgir la possibilitat de que ens elaboressin un prototipus diferent,  amb una aplicació  més ajustada a l’ entorn escolar. El podeu veure a la pàgina d’ inici “TOC-TOC”.

-Al llarg del segon trimestre de curs hem treballat a les aules de quart el tema del SO-SOROLL.

-Com a novetat, hem comptat amb la col.laboració d’ en Jordi, el logopeda que realitza  atenció especialitzada a un alumne de quart amb dificultats auditives. En Jordi, ens ha explicat el funcionament de l’ oïda en una sessió informativa a cada grup-classe.

-Durant el temps que s’ ha treballat el tema, els alumnes s’ han anat posant els distintius “antisoroll” com a crida d’atenció.

-A més, s’ han organitzat en petits grups per explicar, amb suport d’ un Power Point,  a la resta de companys de l’ escola el problema  de la contaminació acústica i com poden fer servir l’ orella indicadora de soroll durant uns quants dies a cada aula. En acabar l’ exposició, obsequien als seus companys i companyes amb unes medalles per tal de gratificar les accions anti-soroll que realitzin. Aquesta activitat està temporalitzada fins a final de curs.


A continuació, podeu accedir a més imatges relacionades amb aquest  treball acústic a la nostra escola:


16 d’ abril de 2012.-

Un equip de periodistes de “L’ espai Terra” de TV3, ha vingut a realitzar un reportatge a la nostra escola  sobre el projecte de treball SO I SOROLL.  El reportatge s’ emetrà el proper dia 26 d’ abril amb motiu del DIA MUNDIAL SENSE SOROLL que se celebra la jornada anterior, 25 d’ abril. A continuació, clicant damunt la foto, podeu accedir a la resta d’ imatges de la gravació:



25 d’ abril de 2012.-

Podeu accedir a la informació d’ activitats de sensibilització del soroll realitzades a l’ escola en el següent article del bloc:

DIA MUNDIAL SENSE SOROLL


26 d’ abril de 2012.-

Finalment hem pogut veure el magnífic resultat del reportatge de Tv3 sobre el funcionament de l’ orella i el treball realitzat pels alumnes de quart en relació a  LA CONTAMINACIÓ ACÚSTICA.


– La Margot ha incorporat al blog aquesta excel.lent activitat de relaxació realitzada a la RÀDIO… (cliqueu damunt la imatge)


CURS 2012-2013


Desembre de 2012.-

Ens han publicat un article al Butlletí núm. 55 d’ Escoles Verdes, podeu accedir-hi clicant damunt la imatge:


 


Abril de 2013.-

Al llarg del curs a la major part de les aules de l’ escola s’ ha anat introduint l’ indicador de soroll. A EI disposen d’ un aparell per tot el cicle, a CI i CM disposen d’ un aparell per a cada aula i a CS hi ha quatre aparells per a sis aules. Com a orientació d’ ús didàctic i metodologia, els mestres disposen del següent document (cliqueu damunt la imatge):



24 d’ abril de 2013.-

Podeu accedir a la informació d’ activitats de sensibilització del soroll realitzades a l’ escola en el següent article del blog:

DIA MUNDIAL SENSE SOROLL


CURS 2013-2014


emoticono2 re

Setembre de 2013.-

Finalment calçarem amb “sabates” les taules i cadires de l’ escola! Un dels sorolls més molestos i que detecta molt fàcilment el sonòmetre a les aules el produeixen les cadires i taules quan són arrossegades.

El curs passat es va veure la necessitat de posar-hi remei amb taps “sabates” que redueixin el volum d’ aquest soroll. Es va demanar la compra d’ aquests taps, mitjançant una instància que va presentar un grup d’ alumnes, a l’ Ajuntament però finalment ha estat l’AMPA de la nostra  escola qui s’ ha fet càrrec d’ aquesta despesa.

Aviat començarà una activitat d’ apadrinament, els alumnes grans col.laboren amb els petits, que consistirà en col.locar els taps a les taules i les cadires. L’ agenda d’ aquest curs reflecteix la importància que aquesta activitat té per a l’escola amb el següent dibuix fet per alumnes:

Agenda curs 12013re


emoticono1reOctubre de 2013.-

Ha sortit un article al suplement de la Vanguàrdia del dissabte 14  de setembre que parla del treball acústic que realitza la nostra escola. A continuació hi ha l’ enllaç de l’ article sobre aquest tema: http://blocs.xtec.cat/sosoroll/2013/09/18/1049/ Ja tenim “sabates” a les cadires! Article complet: Cadira sabates   Març de 2014.-

emoticono2 re Per primera vegada, amb motiu de la  desfilada de comparses de carnestoltes i amb la col.laboració dels alumnes tècnics de so de 6è, s’ ha fet ús del sonòmetre per controlar que el volum de l’ aparell de música no passés de 85 decibels.

mesura amb sonòmetremesura amb sonometre2re

Imagen3La comissió d’ escola verda ha preparat dues maletes, una per a l’ etapa infantil i una altra per a la primària, amb jocs i llibres relacionats amb temes mediambientals. Per a la maleta de l’ etapa infantil s’ han elaborat uns jocs molt didàctics, alguns treballen el tema acústic.  A continuació podeu accedir-hi al document explicatiu d’ aquests jocs de treball acústic:

word2007

IMG_0687 IMG_0699


També podeu accedir a la resta d’ activitats de la maleta clicant el següent enllaç: MALETA VERDA EI


  emoticon menjar  22 d’ abril de 2014.-

Hem tornat de vacances de Setmana Santa amb l’ agradable sorpresa de veure finalment portada a terme la demanda “històrica” d’ aïllament acústic del nostre menjador escolar. Els nens que han fet ús avui d’ aquest espai explicàven com havia estat de positiva l’ experiència de dinar amb millors condicions de so.  Queda pendent realitzar alguna mesura amb el sonòmetre i saber quina valoració fan també les monitores d’ aquest canvi. Aviat afegirem algunes imatges

POSIT DIA MUNDIAL SENSE SOROLLabril2014a Dia Internacional de Sensibilització vers el Soroll 2014 

Clicant damunt del títol podeu accedir a l’ article complet del bloc

IMG_5508bre

A l’ escola, s’ han realitzat activitats relacionades amb les deficiència auditives i quines mesures de prevenció i detecció hem de tenir en compte.

També hem participat a Terrassa en una jornada sobre la contaminació acústica, organitzada per la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona, el Col·legi Oficial d’Enginyers Tècnics de Telecomunicació i el Laboratori d’Enginyeria Acústica i Mecànica de la UPC. Hem presentat la següent ponència:

“Shhh… so i soroll: una experiència de sensibilització a l’Escola Rosella”

DSC04891 IMG_5927a1re

CURS 2014-2015


emoticono1re Novembre de 2014.- El dia 12 de novembre es va celebrar a Sabadell una jornada sobre contaminació acústica. Una de les ponències feia referència al nostre projecte. Podeu accedir a l’article d’aquest bloc que en parla d’aquesta celebració clicant damunt de la imatge:


Jornada sobre contaminació acústica Sabadell   Desembre de 2014.-

En el blog de BONES PRÀCTIQUES del Centre de Recursos Pedagògics (Servei Educatiu Vallès Occidental 2), han inclós un article que parla del nostre projecte. Es pot accedir clicant damunt la imatge:

Nueva imagen (5)

Aquest article inclou el següent vídeo editat pel Departament de Medi Ambient

“Escoles Verdes. Gestionem el centre: l’energia i el soroll” 

 

 

Gener de 2015.-

L’ associació Ulertuz (www.ulertuz.org) ha organitzat la jornada “Control del ruido en las aulas” amb la finalitat de sensibilitzar als centres educatius de Biscaia sobre el greu problema del soroll.

La nostra escola ha estat  convidada a participar-hi. Podeu accedir al tríptic de la jornada clicant damunt la imatge: Nueva imagen (6)
Una vegada finalitzada la Jornada organitzada per Ulertuz a Bilbao, cal dir que ha estat un èxit tant per l’assistència com pel contingut de les diferents ponències. Per més informacióm podeu accedir a l’article d’aquest blog clicant damunt la imatge:

Foto ponència Bilbao2


emoticon menjar Hem realitzat al menjador una mesura de so amb sonòmetre per comprovar si l’aïllament acústic i el treball que portem a terme en relació al soroll, està donant resultats positius en aquest espai especialment de risc.  Si comparem amb els nivells que es van detectar quan els alumnes de quart van realitzar  les medicions inicials (veure el final del reportatge de TV3 d’ aquesta mateixa pàgina), la millora obtinguda és prou significativa. Tanmateix, cal continuar avançar i treballant-hi amb persistència. La tasca que realitza en aquest sentit el personal del Servei de Menjador és molt important.

 


Els grups de TERCER (Cotxes i Bicicletes), estan realitzant un mapa sonor de Viladecavalls.

Durant les vacances de Nadal, amb la col.laboració de les famílies, cada alumne va fotografiar un lloc assignat del nostre municipi i, amb una gravadora d’un telèfon mòbil,  va enregistrar el so. Durant aquest segon trimestre del curs s’han començat a editar i introduir aquests arxius en un google maps.

A continuació podeu accedir al nostre mapa de sons. Esperem que us agradin els resultats, Aviat haurem introduït tots els arxius sonors (de moment són 65)

MAPA SONOR DE VILADECAVALLS

mapa sonor Viladecavalls

 

emoticono1re Dia Internacional de Sensibilització vers el Soroll 2015 

Si cliqueu damunt del títol accedireu a l’article explicatiu de les activitats que realitzarem el dimecres 29 d’abril a l’escola.

Una vegada realitzades les activitats, hi afegirem imatges i més informació-

CURS 2016-2017

Octubre-novembre de 2016.-

Els alumnes de 5è han realitzat un treball per recordar-nos que hem de continuar millorant el nivell de confort acústic a l’escola.

Aquest treball l’han presentat a la trobada d’intercanvi d’experiències de la XEST

Podeu trobar l’article d’aquesta informació clicant en el següent enllaç:

CONFORT ACÚSTIC 5è

emoticono1re 26 d’abril de 2017- Dia Internacional de Sensibilització vers el Soroll 

A l’ escola estem celebrant la jornada de sensibilització vers el soroll amb activitats de ioga i relaxació.

Pel matí, alumnes de segon s’han organitzat en petits grups per anar a les diferents aules de l’escola a explicar el seu projecte de treball sobre LA MEDITACIÓ.                                       Ens han parlat dels seus beneficis i ens han portat un bonic detall embolicat format per una vareta d’encens, un porta-encens fet amb plastilina i una espelma amb l’objectiu de que a cada classe avui es dediqui una estoneta a practicar meditació.

DSC00237a1reDSC00239a1aDSC00246-3are

També es realitza a nivell d’escola una sessió de ioga amb cada grup-classe guiada per la Montse, una persona especialista en aquesta disciplina.  Durant dos dies, dimecres i dijous, els diferents grups van passant en franges horàries de mitja hora per l’aula de psicomotricitat a on la Montse els explica alguns conceptes bàsiscs i realitzen diferents exercicis de respiració, estiraments i relaxació amb els que poden comprovar els efectes beneficiosos del ioga.

DSC00261areDSC00264areDSC00299areDSC00303are

 

Avui dimecres al migdia, els mestres també hem pogut gaudir d’una sessió de ioga i relaxació molt ben aprofitada.


Activitat dels grups de TERCER: Conta contes a l’autocar

 

CURS 2017-2018

Setembre 2017.- 

L’escola participa en la convocatòria al Premi Escoles Verdes de la Generalitat de Catalunya 2017.  Podeu veure el desenvolupament de la notícia clicant damunt la imatge:

Convocatoria 2017

 

Novembre 2017.-

Escola Rosella de Viladecavalls

L’ escola Rosella ha rebut el premi d’Escoles Verdes 2017 dins la categoria de reconeixement a una actuació singular.

Enllaç amb l’article del bloc: PREMI ESCOLES VERDES ’17

7 respostes a SO i ESCOLA

  1. Maria i Berta diu:

    Aquest bloc és molt, molt interessant… està molt bé !

    Maria i Berta

  2. Carmen Aguilar diu:

    Felicitats per la feina feta. És fantàstic!.

    Una abraçada.
    Carmen

  3. Laura Piqué diu:

    Aquest bloc és molt “xulu” i molt interessant.
    Té moltes fotos, videos i molta informació sobre el soroll aquí a l’escola.

  4. Antoni Alsina diu:

    A l’escola Rosella feu molt bona feina en la sensibilització vers el soroll. Us animo a continuar perquè, sense necessitat de fer soroll, el treball que feu té ressò més enllà de les parets de l’escola.

    Antoni Alsina
    Tècnic de Medi Ambient de l’Ajuntament de Terrassa

    • Cesca diu:

      Moltes gràcies, Antoni
      Hi ha molta feina indispensable i necessària a fer en la lluita contra el soroll.
      A les escoles, entorns generadors i patidors d’ aquest problema, la implicació de tots els col.lectius és molt necessària per avançar en la millora del confort acústic en els nostres espais.

  5. Idalmis Menéndez diu:

    Hoy a los alumnos de 6to le han hecho una sesión de yoga, mi hijo ha salido MARAVILLADO, RELAJADO Y NO QUERÍA SENTIR SONIDOS ESTRIDENTES.
    Él ya había practicado algo de relajación muscular progresiva de Jacobson, y se ha sentido muy bien con el ioga.
    Gracias en nombre de nuestra familia.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *