RECURSOS

Aquesta pàgina recull materials i idees que poden ajudar als mestres a treballar el tema acústic a les aules

-Si voleu treballar amb els alumnes els mandales, a la pàgina “SO I RELAX” hi trobareu un Power Point que us pot ser útil. A la mateixa pàgina també trobareu un vídeo que pot ajudar a iniciar una rutina de meditació de temps curt a classe.

-Aquí teniu un enllaç amb una molt completa i interessant guia editada per l’ Ajuntament de Barcelona.  Si l’ obriu (us recomano el format diapositiva a pantalla completa), hi trobareu a les primeres 39 pàgines informació molt detallada sobre el so i la seva relació amb CULTURA, ENTORN, CIÈNCIA i SALUT.  A partir de la pàgina 40, inclou un seguit de propostes didàctiques classificades per edats i sobre cada un dels quatre apartats assenyalats amb colors diferents.

“L’objectiu d’aquest material és afavorir en els àmbits educatius l’adquisició de coneixements sobre la dualitat so/soroll i afavorir canvis en els valors, actituds i comportaments per millorar la qualitat acústica del centre educatiu i de l’entorn, i contribuir així, a reduir l’impacte global que l’activitat humana provoca sobre l’ambient. L’educació acústica, ha d’incloure la presa de consciència de la necessitat de reduir els fenòmens de percepció negativa (soroll) i també la valoració dels fenòmens positius a preservar (sons).”


-El Departament de Medi Ambient i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya disposa d’ una bona bateria de recursos per a treballar el tema de la contaminació acústica.  Podeu accedir-hi clicant en el següent enllaç: EDUCACIÓ I SOSTENIBILITAT

-El següent catàleg és una oferta conjunta de recursos de sensibilització ambiental de la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona, coordinats per la Xarxa. Estan destinats als ens locals per tal que aquests organitzin campanyes de sensibilització sobre la prevenció del soroll tant a escoles com a la ciutania en general.

La xarxa sona bé


Podeu accedir a informació ampliada sobre aquests darrers recursos consultant l’ article d’ aquest bloc: “Sabadell sona bé”  -Clicant sobre aquestes dues imatges trobareu enllaços amb  una web de l’ Ajuntament de Madrid que també aporta informació i idees per treballar a les aules


-La Sociedad Española de Acústica www.sea-acustica.es promou activitats de Concienciació sobre el Soroll en Centres Escolars i organitza el Dia Internacional de Concienciació sobre el Soroll el darrer dimecres del mes d’ abril.

A continuació podeu accedir a les unitats didàctiques d’ aquestes activitats clicant sobre els següents enllaços:
 http://www.sea-acustica.es/index.php?id=45 (inclou dos còmics “Silín y Ruidón” per a Primària i “En busca del confort acústic per a Secundària) 
http://www.sea-acustica.es/fileadmin/SilinRuido/SilinRuidon.html (Es tracta d’ un joc educatiu a partir dels personatges Silín y Ruidón
http://www.malaga.eu/recursos/ambiente/ruidos/estomesuena.pdf (Programa d’ educació ambiental “ESTO ME SUENA” de l’ ajuntament de Málaga)

– L’ informe “Ruido y salud” és molt complet.  Podeu accedir a l’ article que l’ inclou clicant damunt la imatge:
Informe RUIDO Y SALUD
-A continuació teniu un enllaç d’ un molt interessant bloc de música amb recursos per a totes les etapes:

-Aquí teniu un enllaç de  vídeos  per a treballar la discriminació auditiva.  Com a exemple podeu veure  un d’ ells sobre els sons de la casa: 



-ACTIVITATS CLIC (IMATGE-SO) ADEQUADA  A ETAPA INFANTIL

-A continuació, si cliqueu la imatge,  podeu accedir a un  enllaç que proposa activitats fent servir la MÍMICA



A continuació teniu un vídeo de POCOYÓ sobre els significat de l’ onomatopeia ” SHHH!”

-L’ enllaç següent conté un reportatge molt complet i interessant “LA BATALLA DEL RUIDO”  elaborat per la periodista Eva Millet i publicat en el Magazine de la Vanguardia (27 de juliol de 2012). L’ article parla del problema del soroll a les ciutats i de la lluita de les persones que el pateixen per aconseguir que es compleixin i apliquin les normatives municipals al respecte.  També parla dels greus perjudicis del soroll en els nens.

 


– Aquest material de sensibilització ambiental ha estat estat realitzat pel Servei de Prevenció de la Contaminació Acústica i Lluminosa de la Generalitat de Catalunya.  Es tracta d’ un llibre interactiu per a les escoles, un auca que fa incidència en temes de veïnatge i un vídeo referent a la problemàtica del soroll i l’ oci nocturn.  També inclou un pòster específic per a cada un dels àmbits.

-A continuació podeu accedir a unes activitats multimedia de Mèxic sobre sons d’ entorn:


 

-El següent article del bloc sobre l’ emoció que provoca a un nadó la cançó que li canta la seva mare, pot ser un bon punt de partida per treballar amb els alumnes a les tutories o a l’ àrea de música la percepció dels sons agradables:

L’ EMOCIÓ D’ UN NADÓ…


El Cicle Inicial de l’ escola ha elaborat el següent document en el que s’ explica com treballen el confort acústic a les seves aules a partir del reforç positiu… MOLT INTERESSANT!!!

word2007

 TREBALL ACÚSTIC A L’ESCOLA CANIGÓ DE VILANOVA I LA GELTRÚ

Durant el curs 2013-2014, els alumnes de tercer de l’escola Canigó de Vilanova i la Geltrú, inspirats pel nostre projecte, també s’han engrescat a realitzar activitats de sensibilització vers el soroll.

Van presentar els resultats d’aquest treball en una excel.lent ponència al 9è Congrés de Ciència del Garraf.

A continuació podeu accedir-hi a la documentació:

Presentació: CONGRÈS DE CIÈNCIA DEL GARRAF-ESCOLA CANIGÓ

Vídeo de la ponència:


 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *