Com són els núvols?

Avui un company de la classe ha vingut amb una pregunta molt interessant: Com és que hi ha vegades que és tot ben núvol i plou i d’altres que no? Cap de nosaltres sabia la resposta i fins i tot hem fet més preguntes: Són tots el núvols iguals? Hi ha núvols que provoquen pluges i d’altres que no?

Hem decidit investigar primer si tots els núvols són iguals i hem decidit portar fotos de núvols a la classe i fer un passi (un Power Point) de totes les fotos que tinguem. Potser si els veiem seguits podrem esbrinar si són iguals o no, i fer hipòtesis sobre quins creiem que poden provocar pluges i quins no. Apa doncs a fer bona feina dracs i mestres !!!

Mireu com fem el temps!

Per fi hem pogut grabar en vídeo com fem el temps a la classe. Com observem quin temps fa i enganxem l’etiqueta corresponent al mural, com el Joan ens ajuda a anar recordant quants dies ha fet vent, sol, pluja o núvols, com mirem el termòmetre i pintem a la gràfica la columna que toca segons el dia…

I recordeu que com ens diuen els mestres sempre hem de mirar la temperatura a la mateixa hora perquè com ja vem experimentar i aprendre (mireu l’article “mesurem la temperatura”) , si a un termòmetre li toca el sol no marca la mateixa temperatura que si li toca l’ombra. Esperem que en gaudiu!

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/lpXHA45EYeQ" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Els mapes del temps

Fa uns quants dies que els nostres mestres ens van dir que mirem el temps per la televisió, per veure què fan servir els meteoròlegs per explicar el temps que ha fet durant el dia i també hem estat mirant les pàgines webs que tenim col.locades com a enllaços al nostre bloc. Hem arribat a la conclusió que  els meteoròlegs utilitzen diferents mapes per explicar el temps que ha fet, les pluges i la temperatura a diferents llocs de Catalunya.

 Mapa pluges

Després de molt observar, buscar i compartir hem jugat una estona a fer el nostra mapa del temps. Hem estat jugant a col.locar els símbols (sol, nuvol, pluja…) a diferents comarques de Catalunya. Com que encara no sabem ben bé què son les comarques ens hem dedicat a imaginar el temps que podia estar fent a cada lloc. Si voleu passar-vos-ho tan bé com nosaltres cliqueu aquests imatge i gaudiu-ne una bona estona.

 

dibuixets temps

 

Mireu i escolteu com plou!!

Mireu i escolteu com cau la pluja i quin soroll que fa. Com diu al conte del “Pol i les tempestes” (un pàgina del nostre bloc) a part del soroll de la pluja hi podeu sentir el soroll dels trons. A nosaltres ens ha agradat molt i l’hem vist i sentit unes quantes vegades. Esperem que us agradi !!

I quines gràfiques!!

Després de tot un mes mesurant i prenent la temperatura hem après que varia gairebé cada dia.  Perquè pogueu fer-vos una idea del que hem fet, del que hem après i de com ens ho hem passat de bé us posem un vídeo amb 4 fotos dels termòmetres que hem fet servir  i de les gràfiques que ens han sortit. Ja veureu que en acabar el mes hem dibuixat una línea blava a la part de dalt de la gràfica i ens hem adonat que puja i baixa, per tant que la temperatura no és igual tots els dies, si no que varia i és més alta o més baixa segons faci més fred o més calor. Nosaltres hem après de nou moltes coses, esperem que us agradi!!

Bona feina feta Dracs!!
BubbleShare: Share photos – Easy Photo Sharing

Fem gràfiques!!

Abans de començar a decidir l’experiment que volem fer per investigar si la temperatura varia o no dia a dia, recordem que vam acordar que sí que canvia durant les diferents estacions de l’any (primavera, tardor, estiu i hivern), durant el mateix mes i fins i tot durant la mateixa setmana ja que no sempre ens vestim de la mateixa manera, ni ens abriguem igual. Per això decidim observar quina variació hi ha de la temperatura dia a dia.   Termòmetre de mercuri

Primerament acordem posar un termòmetre de mercuri a fora, en una de les nostres finestres de la classe.  Cada dia un encarregat mirarà la temperatura en aquest termòmetre i també en les estacions meteorològiques que tenim a dins. Cada estació també té un petit aparell que es posa a fora i que mesura la temperatura exterior encara que l’aparell estigui a la classe. Aquest aparell transmet la dada a l’estació i nosaltres apretant un botó podem veure la temperatura que fa fora sense necessitat de sortir!!

A la pissarra enganxarem un full gran amb una gràfica. A la part horitzontal hi ha el número del dia i a la vertical el número que indica la temperatura. L’encarregat haurà de pintar la columna dels graus de temperatura i el dia que es pren la mesura. Així cada dia sabrem la temperatura que fa. En principi si la temperatura varia les columnes que surtin seran més altres o més baixes. Si no seran sempre igual. Doncs apa a investigar!!!

Com funcionen els termòmetres?

Després de l’experiment al pati hem decidit acabar de descobrir com marquen la temperatura els termòmetres digitals i com la marquen els termòmetres de mercuri.

Tot observant-los veiem les següents diferències:

termometre de mercuri                                      termometre digital

. Els termòmetres digitals  només tenen números, que estan posats en horitzontal. Els números que marquen són la temperatura que fa.

. Els termòmetres de mercuri tenen els números posats verticalment. El zero està a baix de tot i la resta estan posats en ordre ascendent de manera que el més gran està a dalt de tot. A dins hi ha un tub amb mercuri. El mercuri és el que marca la temperatura: quan fa calor puja fins als números més alts i quan fa fred només arriba als més baixos. Això passa perquè el mercuri, com d’altres materials quan s’escalfa ocupa més espai (això és diu dilatació).

 

 

Mesurem la temperatura

Avui hem sortit al pati a mesurar la temperatura que feia a fora. Ens hem endut un termòmetre de mercuri, una estació meteorològica i un termòmetre digital. Entre tots hem decidit on els posavem perquè en una part del pati feia sol i a l’altre ombra. Hem fet la hipòtesi que al sol hi hauria més temperatura que a l’ombra però com a bons meteoròlegs una cosa és el que suposem i l’altre el que realment passarà.

solete al pati                                   nuvoso

Després d’una estona hem observat la temperatura que feia al sol i quina a l’ombra. Hem comprovat que a l’ombra feia més fred o sigui que la nostra hipòtesi era correcta. A la classe hem agafat un full cadascú i hem fet una línia vertical per dividir el full en dos. en un costat hem escrit sol i a l’altre ombra; hem dibuixat un termòmetre a cada costat i hem escrit la temperatura que marcava quan estava al sol i quan estava a la ombra.  Ja hem après una cosa nova!!

Coneixem el termòmetre !!!

Després de la col.laboració de tots nosaltres hem aconseguit portar a la classe molts termòmetres i tot observant-los ens hem adonat que n’hi ha de diferents: uns són els termòmetres de mercuri i els altres són els que es diuen digitals. Però el que més ens ha agradat descobrir és que hi ha uns aparells que poden mesurar la temperatura i moltes altres coses relacionades amb el temps i que es diuen estacions meteorològiques. Després de molt investigar ens hem adonat de com funcionen i cadascú ha dibuixat el que més li ha agradat.

termometre digital                   estació meteorològica                 termometre digital