La Mare de Déu dels Consellers. Lluís Dalmau

La Mare de Déu dels Consellers de Lluís Dalmau

Títol: La Mare de Déu dels Consellers

Autor: Lluís Dalmau

Cronologia: s. XIV

Estil: gòtic internacional

Tècnica: oli i tremp

Suport: fusta

Localització actual: Museu Nacional d’ Art de Catalunya. (MNAC). Barcelona.

Anàlisi formal:

Pel que fa a l’ estructura l’obra és harmònica i equilibrada. Predominen les línies verticals en l’arquitectura dels fons i els personatges, que es combinen amb les línies en diagonals que van a parar al centre on està la Verge i el nen que formen un gran triangle.

Quant al cromatisme predomina el dibuix precís i minuciós en l’arquitectura gòtica del fons i el color en els personatges. S’ utilitza la tècnica de l’ oli , mesclada amb la de tremp que permet pintar detalls del paisatge, filigranes del tro i cabells de la verge, la decoració arquitectònica o a les vestidures. Els colors són brillants, predominen els tons càlids – vermells, marrons, ocres – que contrasten amb el color verd d’ un dels personatges i els grisos de l’arquitectura. La pinzellada és suau, petita hi ha tonalitats i no hi ha difuminat. Destaca les veladures transparents del nen Jesús que permeten veure la seva anatomia. La llum és natural i abundant, incideix en els personatges i aporta corporeïtat . Només el rostre de la Verge i el nen tenen una llum simbòlica, sagrada.

S’ introdueix una perspectiva lineal central amb el punt de fuga al cap de la Verge, que aporta gran profunditat i crea diferents plànols. Es crea la sensació d’ espai gràcies a l’enrajolat del terra i el paisatge a través de les finestres. Però la perspectiva és encara imperfecta, ja que els personatges en primer pla són més petits que els dels fons.

La composició és tancada , simètrica i triangular, articulada al voltant de la figura central i els grups de personatges a cada banda són gairebé idèntics. Pel que fa a la

Distribució dels elements, destaca al centre la Mare de Déu, asseguda en un tro majestuós i amb el nen Jesús a la falda. A la seva dreta Sta. Eulàlia – patrona de Barcelona – amb la palma i la creu del seu martiri, que presenta a tres consellers agenollats. A l’ altra banda San Andreu – ja que les eleccions al Consell de Cent se celebraven durant la seva festa – amb la creu del seu martiri i donant a conèixer als altres dos consellers. Al fons una arquitectura gòtica i un grup d’ àngels cantors darrera les finestres que deixen veure un paisatge al fons.

Pel que fa a l’expressivitat les figures són rígides, solemnes. Els rostres dels consellers són autèntics retrats realistes. Amb les mans expressen devoció a la Verge que va vestida amb riques teles i té una cabellera rossa i ondulada amb una aureola daurada. Té un posat majestuós i acarona el nen despullat entre els seus braços. La figura del nen destaca per la seva blancor i centra l’ interès de l’ escena. El quadre és força estàtic, com paralitzat en el temps

Interpretació:

La iconografia representa el retaule de la Mare de Déu amb els cinc Consellers més importants del Consell de Cent de Barcelona, agenollats davant seu. El gènere és religiós i de retrat.

Pel que fa al significat, a mitjans del segle XV els cinc consellers de la ciutat de Barcelona van decidir construir un altar a la Capella de l’ Ajuntament i van encarregar un retaule al pintor Lluís Dalmau. Els consellers van establir en el contracte les figures que havien de sortir: la Verge i el nen, Sta. Eulàlia, Sant Andreu i els 5 consellers amb els seus rostres reals. L`obra havia de representar la devoció dels Consellers a la Verge i els Sants patrons perquè intercedissin en favor de la ciutat.

Pel que fa a l’ estil, aquesta obra pertany al gòtic internacional que s’ inspirà en la pintura flamenca. Lluís Dalmau, d’ origen valencià va ser un pintor de fama vinculat a la Monarquia catalano-aragonesa. Viatjà a Flandes i entrar en contacte ambla pintura de J. Van Eyck, al qual imità i per tant va ser l’ introductor de la pintura flamenca a la Corona d’ Aragó. Aquest nou estil es basà en:

El retrat rea dels personatges-

El gran detallisme en els objectes.

Nou tractament de la llum i el color per donar volum.

Introducció de la tècnica de l’ oli.

Ús de la perspectiva lineal.

Ús d’ elements simbòlics.

Els paisatges i l’arquitectura del fons substitueixen els fons daurats del gòtic.

El pintor valencià Lluís Dalmau va treballar a la cort del rei Alfons V d’Aragó. Va poder viatjar a Flandes, acompanyant al rei, i va poder admirar la pintura flamenca de Van Eyck. En tornar a la Península va introduir la tècnica de l’oli i l’estil anomenat gòtic internacional a la Corona d’ Aragó. Només se’n conserven dues obres d’ ell

(La Verge dels consellers i el retrat de San Baldiri de l’església de Sant Boi), però se sap que va pintar més obres que han desaparegut.

L’ obra va ser encarregada pels cinc consellers del òrgan executiu de la ciutat. La seva funció útil és decorativa i religiosa, ja que estava destinada a l’ altar de la Capella de la Casa de la Ciutat. I la funció simbòlica és commemorativa i propagandística, ja que vol immortalitzar els membres de la corporació i fer propaganda del seu poder.

Quant als models i influències Lluís Dalmau s’inspirà en l’obra de Jan van Eyck i de la pintura flamenca que va poder estudiar durant el seu viatge a Flandes. Lluís Dalmau també va influir en la pintura gòtica catalana (Jaume Huguet).

vergeconsellers3


12 thoughts on “La Mare de Déu dels Consellers. Lluís Dalmau

  1. gcolomer Post author

    Moltes gràcies. M’ alegro d’ haver-te estat útil. El teu comentari m’ajuda a continuar treballant.
    Glòria.

  2. gcolomer Post author

    M’ alegro molt d’ haver estat útil. Em sembla que l’ heu aprofitat més que els més alumnes.

  3. Judith

    Moltissimes gracies, havia de fer un treball per a la meva profesora, que es motl exigent, i m’has salvat la vida. Aixó es or!

  4. gcolomer Post author

    Gràcies Judith, m’alegro d’haver-te estat útil. Vagi bé el curs i la sele.

  5. dounya

    Gràcies per compartir l’informació ja que m’ha sigut de gran ajuda. M’ha agradat l’organització i la claritat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *