La Galeria El Claustre fa 25 anys

LA GALERIA EL CLAUSTRE FA 25 ANYS

No és habitual que una galeria d’art faci vint-i-cinc anys en una ciutat com Girona que ha vist en el decurs d’aquestes dues dècades i mitja la desaparició de trenta-dues galeries algunes d’elles amb segons intents per reeixir. És, sense cap mena de dubte, la Galeria de Girona sense desmerèixer les que actualment tenen obertes les portes i, m’atreviria a escriure, de les millors de l’Estat si no la millor. Les col·leccions així ho demostren i les més de quaranta-dues inauguracions a l’any són l’exponent del gran nivell que ha assolit el negoci regentat per en Miquel i la Nuri.

Això potser no seria així si no hagués estat per la tenacitat, la fe i unes arrels familiars en l’avi de la Nuri, en Joan Cruz, amic de pintors i un gran col·leccionista, que han donat peu a un projecte comercial, primer en el Claustre dels franciscans, després a la galeria gran a pocs metres de la primera en una ciutat com Girona sense ambient galerístic. Una aposta que no sols ha donat el seu fruit al llarg d’aquests anys sinó que té garantida la seva continuïtat amb el fill Marià amb l’obertura d’una galeria a Figueres i uns projectes de futur a l’àrea metropolitana de Barcelona.

Quin és el misteri o la clau de l’èxit del Claustre?. Podem trobar un parell de factors que l’expliquen de forma entenedora. D’una part l’amplitud de mires d’una activitat que no es redueix exclusivament al fet comercial de vendre. Podem afirmar amb rotunditat que la Galeria del Claustre està integrada en el teixit cultural de la ciutat. Només cal anar a una inauguració per veure persones de totes les edats i condicions socials. La realització de subhastes benèfiques, la programació de concerts, conferències, visites culturals i les pròpies exposicions depassen el concepte tradicional d’una galeria. És, en petit format, un centre de cultura que des de la iniciativa privada ha arribat a tots els gironins interessats en l’art en general. De l’altra, el caràcter popular que s’ha proposat des del primer moment. El club de socis del Claustre, amb possibilitat de fer petites aportacions periòdiques, trenca amb el tòpic de que per comprar art cal disposar de molts diners i al comptat. Els sortejos per als socis i assistents a les inauguracions són uns elements més que integren la Galeria, que comuniquen els pintors, l’entitat i el teixit social. És una molt bona estratègia que s’ha demostrat efectiva.

Per als neòfits en l’art passen desapercebuts els rerafons d’un món complex i difícil. Els pintors i artistes en general són personatges que poden semblar o són d’un altre món. Tenen molts d’ells una manera de fer molt especial que s’ha de saber conduir molt bé. Això ha generat en tots aquests anys algunes anècdotes, especials i divertides. Des d’aquell presentador d’una inauguració que es va equivocar de dia, cosa natural entre l’espècie humana, o la d’aquell pintor que, garantida la venda de les seves pintures, era gasiu en les despeses d’inauguració com són les begudes o les targetes d’invitació. En fi, és l’altra cara d’aquella inspiració divina que els fa ser massa terrenals.

Felicitats per tant a tota la família Mascort Iglesias per aquests vint-i-cinc anys i també a tot l’equip de professionals i col·laboradors, sovint els més anònims, que amb el seu treball fan possible que cada setmana a Girona o a Figueres es gaudeixi d’una inauguració de primer nivell.

Àngel Guirado i Serrat

Creative Commons License
The La Galeria El Claustre fa 25 anys by Guirado Serrat Angel, unless otherwise expressly stated, is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 2.5 Spain License.

Leave a Reply