VOCABULARI HISTÒRIA – I (2n. Batx.)

Kraussisme.- Filosofia o pensament ètic creat pel filòsof alemany Krauss. Es considera com un aprofundiment del pensament de la Il.lustració.

Giner de los Ríos.- Va introduir el Krausisme a Espanya i va estendre’s a través de la Institución Libre de Enseñanza , associació educativa que Giner va crear i que fomentava el laïcisme, l’art, la coeducació i els esports, entre d’altres, en l’ensenyament.

Nacionalisme.- Moviment polític que aspira a la conversió de la “nació” en estat. A Espanya, el nacionalisme ha estat un problema resolt malament o parcialment. A partir del 98 els nacionalismes perifèrics proposen una nova manera d’organitzar política i territorialment l’Estat i ho fa com una alternativa al centralisme liberal de la Restauració i dins del context regeneracionista del moment. Tant en la dictadura de Primo de Rivera com en la de Franco, els nacionalismes van ser durament reprimits.

Regionalisme.- Moviment que reivindica el reconeixement de la identitat diferencial d’una regió (en política, en economia, en l’administració, et. Quan el regionalisme accentua la dimensió política basant-se en el principi de les nacionalitats (a cada nació, un estat) passa a ser definit com a nacionalisme.

Secularització.- Procés mitjançant el qual s’aconsegueix la total separació entre Església i Estat. A Espanya, el poder tradicional de l’Església ha estat molt fort i els partits republicans i obrers han considerat que la pressió exercida per l’Església explicava les condicions desfavorables de l’economia i de la societat espanyoles.

Renaixença.- Moviment essencialment cultural i literari, que sorgeix cap a 1830 a Catalunya. La idea bàsica del moviment és la del redescobriment de la cultura i la societat catalanes com un fet diferencial que cal potenciar.
Anticlericalisme.- Moviment ideològic que considera l’Església Catòlica la seva gran enemiga. Anticlericals van ser a Espanya, alguns liberals, els republicans i el moviment obrer. Veien l’Església Catòlica com suport de les classes altes. Durant la Segona República va tenir el seu moment més àlgid.

Nota: Aquest vocabulari juntament amb el del tema 7 entrarà en el control del dia 4 de febrer de 2010

No hi ha comentaris encara. Sigueu el primer.

Deixeu una resposta

*
Per demostrar que ets una persona (no un robot de creació de continguts brossa), escriu la paraula de seguretat que es mostra a la imatge. Cliqueu a la imatge per sentir el fitxer d'audio de la paraula.
Cliqueu per sentir un fitxer d'audio d'aquesta paraula de seguretat