DIE WELLE

Els alumnes de 4t d’ESO hem treballat aquesta darrera setmana el tema del feixisme.

La classe va començar amb una pregunta inicial de partida que ens va fer la nostra professora: què és el que sabem sobre el feixisme? Tots sabíem o havíem sentit a parlar alguna vegada de Hitler, Mussolini i Franco; coneixíem la salutació feixista amb el braç estirat, reconeixíem el símbol de l’esvàstica, coneixíem el terme “nazi”… I va començar una pluja de paraules: racisme, homofòbia, odi, violència…

La nostra professora ens va explicar què és el feixisme i, després de treballar-lo  durant unes quantes classes i com a punt final al tema, ens va preguntar: creieu que actualment pot haver o hi ha feixisme a Europa? Tots vam dir la nostra i no ens posàvem gaire d’acord. Llavors ens va proposar veure una pel·lícula alemanya , Die welle -L’onada- , de l’any 2008 dirigida per Dennis Gansel que ens va agradar molt a tots.

La pel·lícula va sobre un professor en un institut alemany que durant la setmana de projectes ha d ‘ ensenyar què és l’ autocràcia als seus alumnes de batxillerat. D’entrada els seus alumnes no estan gaire interessats en el tema i només volen que la setmana passi ràpid i no tinguin massa feina. El professor els hi pregunta: creieu que el feixisme pot tornar a l’Alemanya actual? Tots els seus alumnes li responen que no, que ja tenen ben apresa la lliçó. Aleshores, el professor els proposa fer un “experiment” i converteix els seus alumnes , sense que ells se n’adonin,  en un grup de feixistes.

Els seus comportaments i actituds van variant al llarg de la setmana: es tornen severs, intransigents, intolerants, violents… Quan el professor es conscient que el projecte se li escapa de les mans intenta aturar-lo i fer reflexionar els seus alumnes de com de manipulables han estat, però per alguns ja és massa tard.

la pel·lícula ens va agradar molt i vam obrir un debat a classe. La conclusió que en vam treure és que, en general, ens deixem manipular i persuadir molt fàcilment per aquells que convertim en els nostres líders. Cal que tinguem criteri propi, esperit crític, capacitat de raonament i capacitat d’empatia.

No us expliquem el final perquè us recomanem que la veieu!

SERGI i JOEL