Comentem ” l’ olivera” 2

Comentem  la canço de Joan Manuel Serrat

1.- Llegeix atentament el poema. Subratlla les paraules que no coneguis

R-Els alumnes no coneixen: pujol,afanys,esporgar,gosen. Les busquem al diccionari i les comentem.

2.-Explica breument cada estrofa.

R. Anem comentant cada estrofa.en resum es tracta d’ una olivera, ja vella, que es troba  a la vora del camí i que ofereix ombra al caminant i les seves branques als ocells per fer.hi el niu. Destaca  l’ orgull de l’ arbre que poc a poc es va morint ja que ningú l’ aten.

3.-Compta les sil·labes de cada estrofa i la seva rima.

R- Les estrofes tenen la majoria quatre versos exepte la primera i les dues últimes.Les de quatre versos tenen 4 sil.labes.Rimen els dos primers versos.

4.-Busca les repeticions i les personificacions.

R:Repeticions :Fora el pujol,surt el sol,cada matí de primavera,una olivera.Es repeteixen gairebé totes les paraules de la primera estrofa que enceta la poesia i de l’ última que tanca la poesia.La diferència és  que l’ última destaca que l’ olivera poc a poc es va morint.

R:Personificacions. gairebé tota la poesia  es tractada com una personificació. L’ autor hi parla com si fos una persona.

5.-Fes un dibuix del que et suggereixi la cançó.

R. Els alumnes han il·lustrat la poesia segons cadascú.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.- Fes una poesia tu d’ un arbre.

R: Cada alumne ha fet una poesia del seu arbre preferit

7.- Finalment escoltem la poesia en forma de cançó.

Festa de l’ arbre a Cubells

El dissabte dia 31 de març  es  va celebrar a Cubells  la festa de l’ arbre.A la zona nord el poble sota la muralla es van plantar arbres. Els alumnes més petits de l’ escola van plantar els primers ,després  altres nens i   finalment tota  la gent del poble  que va voler fer-ho.Va ser un matí  de festa que es celebrarà cada any fins que  el lloc torni a lluïr com  sempre.

L’ olivera de Joan Manuel Serrat

Amb els alumnes de C.M i C.S hem treballat la canço   “L’ olivera ” de Joan Manuel Serrat.  Els alumnes reben la canço-poema i passem a comentar-la.

L’ Olivera 

Fora el pujol

on surt el sol,

cada matí de primavera.

Desafiant prop i avall

hi trobarem una olivera.

 

Ja fa molts anys

als  seus afanys,

amb ella un home

la va fer  néixer.

 

Senyor manté

cap jornaler

s’ acosta a esporgar

el seu ramatge.

 

Sola va fent,

de vent a vent

feliç de ser

lliure i salvatge.

 

No li fa por

si a la tardor

una gelada

la despulla.

 

Sempre en té prou

amb el que plou

per netejar

les seves fulles.

 

Sempre és allí,

a la vora del camí

ofereint gust

la seva ombra..

Ho dóna tot 

a tothom

que més es pot

demanar d’ una vella soca,

 

Quan neix un fruit

és tant petit

que ni els ocells

gosen picar-lo.

 

Pensant pot ser,

que és el darrer,

el darrer fruit

i cal mimar-lo.

 

Ells cada estiu

fan el seu niu

al damunt

de qualsevol branca.

 

I l’ arbre vell,

sent així amb ell

neix a la vida

d`una branca.

 

I així va fent,

de vent a vent

esperant que qualsevol tarda

algú vindrà, la tallarà

i a bocins anirà

a cremar-la.

 

Fora el pujol

on surt el sol

cada matí de primavera.

Desafiant prop i avall

es va morint una olivera.

 

Joan Manuel Serrat

 

 

 

Il.lustració segons un alumne


Un desig per un nen/a malalt/a

Els alumnes de l’ escola Sol Naixent hem col.laborat amb els nens  i nenes amb  malalties greus de l’ Hospital Arnau de Vilanova de Lleida.

Tots els alumnes  han decorat les llunes i han escrit els seus desitjos perquè tots els nesns i nenes malalts puguin millorar i ser feliços.

Enviem  una lluna per nen i aquí hi ha una mostra de les llunes.

 

 

Rovelló

Aquest segon trimestre els alumnes de Cicle Mitja i de Cicle Superior de l’ Escola hem treballat el llibre de Josep Vallverdú, Rovelló, el valent.Un llibre que explica les aventures del gosset Rovelló, des  que es perd quan el portaven en un  cotxe fins que troba casa al mas dels oncles d’ en LLisot, el noi que el troba a la vora del camí.

Primer els alumnes s’han llegit individualment el conte. Una vegada llegit passem a comentar-lo capítol per capítol En primer lloc farem una comprensió escrita responent  les preguntes formulades. Després treballarem la gramática, l’ ortografia i el lèxic.A l’ hora de plàstica farem un dibuix d’ una portada del llibre alternativa a la que té.

Plantem cebes

20 de març de 2012

Els alumnes de  CM I CS anem a l’ hort a plantar cebes.

Primer fem  una taula i arrenquem l¡ herba .Després  fem els forats .Seguidament  repartim una ceba a cada forat. Amb una mà posem la ceba dreta, ben vertical i amb l’altra la tapem. îtxem la terra del voltant .Finalment  allisem el terreny.

Després caldra regar-ho.

L’arlequí en l’ obra de Picasso 1

L’ arlequí és un dels  temes recurrents  en l’ obra de Pau Picasso. La definició que trobem és la següent:

 

Arlequí és un dels personatges clàssics de la Commedia dell’Arte (comèdia de l’art), apareguda a Itàlia al segle XVI, el vestit del qual estava fet de rombes multicolors que, en un principi, eren pedaços que representaven la pobresa del personatge, però que, amb el temps van anar estilitzant-se, fins a esdevenir un vestit bonic i elegant.

L’ arlequí és el personatge clau de l’ època rosa del pintor.Quan aquest va anar a París a principis de 1900 es va dedicar a  recórrer els circs que hi havia. Finalment l’ autor s’ hi acaba identificant. Picasso al llarg de la seva obra va pintar molts arlequins. Aquesta setmana amb els alumnes en treballarem algun.

Es donen als alumnes  les fotocòpies sense color de l’ Arlequi encolzat i aquests  ho pinten  segons la seva pròpia  imaginació.

 

Interpretació dels alumnes

Montse Pedró

Pawel Wiecek

Pau Bosch

Isidre

Oscar

 

Comentem una obra de Picasso-L’ arlequí

 

Títol de l’ obra: L’ arlequí

Autor: Pablo Picasso

Tècnica utilitzada: Pintura a l’ oli sobre tela.

Tema: El món del circ

Descripció :Es veu una noi  de mig cos amb  un jersei de rombes  de  color blau, verd i blanc.A la mà esquerra porta un barret marró. Està recolzat en una barana amb el braç dret.

Al fons hi ha una paret  de color marró fluix i a la dreta una cortina vermella

Figures que hi apareixen : Un  noi

Colors predominants : marró fluix, vermell,blau, verd i blanc

Centre d’ interès : L’ arlequí

Representació de l’ espai : Al mig hi ha  el noi de mig cos.

Classes de formes :Rectes i algunes corbes

Sensació que et produeixen :Tranqul.litat, pau…

Impressió personal: M’ agrada perquè els colors donen sensació de tranqui.litat.

Comentat per l’ Oscar Pietrasko, 3er

Comentem una obra d’ art de Pau Picasso-La noia de vermell

Títol de l’ obra: La dona de vermell

Autor: Pablo Picasso

Tècnica utilitzada: Pintura a l’ oli

Tema:Ambient de festa

Descripció :Es veu una noia  de mig cos vestida de color vermell.Té els braços creuats.Té la cara rodona, el cabells negre i curt, la cara pintada de blanc i els llavis de vermell.Porta una mena de barret vermell.

Al fons hi ha una paret de colors vius.

Figures que hi apareixen : Una noia

Colors predominants : negre a la taula, vermell, groc i verd.

Centre d’ interès : La noia .

Representació de l’ espai : Al mig hi ha la noia.

Classes de formes :corbes

Sensació que et produeixen :Alegria, festa…

Impressió personal: No m’ agrada gaire perquè només hi ha una sola figura amb massa color vermell. Només m’ agrada l’ alegria que produeix.

Comentat per l’ Isidre Pedró, 3er

Comentem una obra d’ art de Pau Picasso -El nen malalt

 

Títol de l’obra: El nen malalt.

Autor: Pablo Picasso.

Pintura.

Tècnica utilitzada: Pastel sobre fusta.

Tema: La malaltia.

Descripció: En primer terme hi ha una dona amb un bebé als braços.

La dona `porta un vestit fosc. Té la cara trista. El cabell és llarg i negre, els ulls negres i grans i la cara rodona i blanca. El bebé està tapat amb una manteta, el cabell el té curt, els ulls negres i una mica petits. . Al fons hi ha una paret blava.

Figures que hi apareixen: Un bebé i una dona.

Colors predominants: El negre, el blau i el carn.

Centre d’interès: el dolor d’ una mare  vers el seu fill malalt.

Representació de l’espai: A la dreta hi ha el bebé i al mig hi ha la dona.

Classe de formes:Formes corbes.

Sensació que et produeix: Tristesa i fredor.

Impresió personal:A mi em fa pena del nen perque sembla que estigui pass nt fred i la dona vol tenir-ne molta cura .

M ‘agrada aquesta obra, per el tipus de pintura que han utilitzat.

 

 

Comentat per Zaira Ordóñez Fernández 5è Curs

 

Comentem una obra d’ art

Títol de l’obra: Acròbat i equilibrista.

Autor: PabloPicasso.

Tècnica utilitzada: oli sobre tela.

Descripció: En primer terme hi ha un noi assegut en una pedra en forma de cub. Porta un banyador verd i una samarreta rosa de tirants.

En segon terme hi ha una noia damunt d’una bola, amb les cames juntes i els braços oberts. Porta unes malles verdes i uns pantalons curts negres.

Al fons hi ha una dona, un nen, un gos, un cavall blanc, les muntanyes i el cel.

Figures que hi aparèixen: Quatre persones, un gos i un cavall.

Colors dominants:El marró-càlid – i el verd-fred-.

Centre d’interès: L’ equilibrista.

Representació de l’espai: A la dreta hi ha l’observador i a l’esquerra l’equilibrista.

Classe de formes: Formes rectes i formes corbes.

Sensació que et produeix: Alegria, pau, tranquil·litat i calor.L’ observador dóna sensació de força i l’ equilibrista de fragilitat.

Impresió personal: M’agrada perquè té colors vius, per l’equilibri que està fent l’equilibrista i també perquè m’agrada fer equilibris.

Judici al Rei Carnestoltes

Vet aquí el judici que vam fer al Carnestoltes ahir a la tarda

22 de febrer de 20121
JUDICI AL REI CARNESTOLTES
Bona tarda nois i noies !
Aquesta setmana m’ho heu fet passar molt bé. He estat molt atent a les explicacions dels mestres. Ja em sembla que sé fer operacions amb decimals , conec alguns tipus de triangles i també començo a dominar els problemes. Vaig millorant també en càlcul .

FISCAL.- Què t’ empatolles noi, però què dius ? Avui estem per aquí per jutjar-te i no volem que ens expliquis la teva vida…….

JUTGE.- Senyor fiscal, faci el favor de seure i callar que a vostè ningú li ha donat la paraula, així que no interrompi al senyor i il·lustríssim Carnestoltes. Calli o sinó a veure si l’ acabarem jutjant i condemnant a vostè.
Bé ,senyor Carnestoltes, que vol afegir alguna cosa, tots estarem molt contents de poder-lo escoltar. Serà un autèntic plaer fins i tot pel senyor fiscal.

CARNESTOLTES.- Ja no sé on passava ja que sempre que em trobo amb aquest senyor, em poso nerviós. Què li he fet alguna cosa senyor fiscal?, o és que no es troba bé ? o que ha discutit amb la senyora ?…

FISCAL. – Però què diu aquest……

JUTGE.- Senyor fiscal, no torni a interrompre al senyor Carnestoltes. PROU,PROU I PROU ! QUE CALLI !. Continuï senyor Carnestoltes .

CARNESTOLTES.- Gràcies senyor jutge, jo només he vingut una setmana a portar alegria a l’ escola. Ja sé que d’ alegria a les escoles n’hi ha sempre, però aquesta setmana penso que els nens s’ ho han passat molt bé oi?. Ah!, i jo també. Doncs no sé de què se’m pot acusar? Expliqui ,expliqui ..senyor fiscal.
FISCAL.- Suposo que ara puc parlar jo, perquè sinó no sé que hi he vingut a fer aquí. Ara li diré perquè l’ acusem i el volem tirar a la foguera. Primer perquè va venir sense avisar i això no es fa. Després perquè ens feia portar una sabata de cada mena . S’ imagina que els alumnes els agafa per a aquesta moda .Quin problema que tindrien les fàbriques de sabates i les sabateries si algú hi anés i demanés una bota vermella pel peu dret i una sabata de dormir per l’ esquerre…home ???? Per fer-los portar una corbata encara li podríem deixar passar .I què me’n diu de les agulles al cap. Jo ja he rebut queixes d’ una tribu africana que m’ ha comentat que els hi han copiat el pentinat. A veure si tindrem problemes i dels grossos…. I avui dimarts …ja ha sigut la pera, a qui li passa pel cap fer pintar les galtes i els llavis ??. Pot passar pels nens o les nenes , però pels mestres….Ja veig jo als mossos d’ esquadra parant el pobre mestre o mestra …. no s’ haurien salvat de la presó per una temporada.

JUTGE. – Ja n’hi ha prou. Ara segui i no el vull tornar a sentir més ; em sembla que ja ha parlat pels propers 3 anys. Té alguna cosa a dir sobre l’ extensa exposició del fiscal, senyor Carnestoltes ?Pensi que m’ ha caigut bé i per mi el deixaria una temporada aquí amb nosaltres, però la tradició, és la tradició… i fins el moment present si les circumstàncies climàtiques o físiques- tsunamis ,terratrèmols, erupcions volcàniques ,huracans…- ho permeten sempre s’ ha cremat el Carnestoltes.

CARNESTOLTES.- Li agraeixo les seves paraules senyor jutge, vostè i tots els alumnes m’ han caigut molt bé. Accepto el meu destí però abans m’ agradaria dir unes paraules als alumnes i als mestres d’ acomiadament.
Començaré pels més petits de la classe dels grans : A la Montserrat li deixo un gat que es passegi pel terrat i que continuï treballant i fent bondat, la Montserrat i també el gat. Al petit Pau un gran palau per poder continuar treballant en Pau. Pel Pawel ,que és de Polònia ,una gran ampolla de colònia per posar a l’ habitació i que no s’ oblidi de llegir. Per l’ Isidre un petit tigre que el desperti quan ha de treballar i no parar.Per l’ Oscar ,que és de Polònia ,una altra ampolla de colònia que li recordi que la lletra que cal fer , cal fer-la bé . Per la Zaira que és molt boniqueta una oreneta que la desperti cada matí abans de venir. Ah me’n oblidava pels de primer i tercer el cul al lloc primer. És a dir a la cadira. I ara toca als més petits:
A la Fernanda que és molt espavilada que continui així d’animada, al Joel unes bones piles que el facin moure de valent, al Radziu que de vegades s’enfada una bona queixalada, al Guifré un llapis ben gran perquè escrigui molt ràpid i a la Thalia un ocellet perquè li faci vindre la gana. Per acabar a les nenes de P5 començarem per la Zuzanna que és una mica despistada, una fada que l’ajudi amb la feina, i per l’Ainhoa que és una nena molt treballadora una calculadora.

JUTGE.- Ja està bé senyor Carnestoltes .Que es compleixi la tradició. A la foguera !!!!!, però ………..sense córrer .Vol dir alguna cosa més senyor Carnestoltes?

CARNESTOLTES.- Fins l’ any que bé!!!! M’ ho he passat molt bé!!

Un bloc a XTECBlocs