Badminton cooperatiu

JOCS COOPERATIUS

Dins d’aquesta activitat s’engloben altres, ja siguin jocs o activitats que ens ajuden a desenvolupar aquest aspecte tant necessari a les escoles: la Cooperació.

BADMINTON

1. Descripció de l’activitat

Li hem donat un biaix cooperatiu a la pràctica del bàdminton. En aquesta feina, 2 jugadors que colpegen alternativament el volant de bàdminton amb la seva raqueta no pretenen aconseguir punts o fer fallar l’adversari. El que volen aconseguir és el major nombre de cops abans que el volant no els caigui a terra.

2. Desenvolupament de l’activitat

2.1 Rotacions

Aquest humil cooperació (humil perquè només sumem dos individus) pot integrar-se en una xarxa de cooperacions canviants. Per aconseguir-ho podem dibuixar un sistema de rotacions, en què tots els jugadors canvien de la posició actual a la contígua com si fos una roda que gira.

J         J         J         J         J         J         J         J

(Cada parella vertical de J representa una parella cooperativa de jugadors)

Si tenim més jugadors que posicions de joc perquè el gimnàs és un pèl petit haurem d’inventar posicions de descans.

Imaginem, per exemple un gimnàs de 20 metres de longitud i un grup classe de 22 alumnes. El dibuix següent representa 8 parelles cooperatives i 6 posicions de descans.

J         D         J         J                    J         J         D         J                   J         J

D                                                                                                                                D

J                      J        J         D         J         J                     J           D      J         J

Una rotació cada dos minuts en els sentit de les agulles del rellotge o en el sentit contrari farà que els alumnes vagin canviant de company cooperatiu, barrejant diferents nivells i diferents nivells de relació dins del grup.

2.2 Material

Una forma magnífica de rebaixar el nivell de dificultat del bàdminton és substituir les raquetes de bàdminton per unes senzilles i barates pales de platja. Són lleugeres, fàcils de manejar per tant, i el mànec curt simplifica la tasca.

Dins del ventall de volants optarem preferentment pels volants sintètics i de vol lent.

3. A qui s’adreça

El bàdminton cooperatiu es pot practicar amb solvència i agilitat en els cursos de 4t, 5è i 6è de primària. Fins i tot en un 3r trimestre de 3r.

4. Els objectius

– Millorar la coordinació en el maneig d’objectes i objectes mòbils
– Cooperar amb els companys en la consecució d’un senzill objectiu esportiu
– Respectar els companys, el materials, els torns de jocs i la resta d’instruccions donades

5. Reflexió última

Quan teniu a classe algun d’aquells alumnes obstinadament competitius són capaços, en la seva mentalitat, de convertir la cooperació intraparella en una competició vers altres parelles. Tanmateix, la mel de la victòria serà molt efímera, perquè ordenarem la rotació al cap de dos minuts.