Tinguem cura de l’entorn: el delta de la Tordera

TINGUEM CURA DE L’ENTORN

1- INTRODUCCIÓ

1.1- Contextualització del Centre

El col·legi Santa Maria és un centre privat concertat per la Generalitat de Catalunya que ofereix els estudis de P3 fins a 4t d’ESO en dues línies.

El grau de complexitat del centre és del tipus “B”.

Alguns dels trets característics del seu projecte educatiu són: Treball en grups cooperatius, Treball per projectes i altres metodologies actives, Escola Plurilingüe, Escola Verda, etc.

Com que el Centre es troba ben bé al mig de la vila, és molt fàcil desplaçar-se als punts d’interès vinculats amb el projecte sense necessitat de transport motoritzat.

1.2- Detecció de les necessitats de l’entorn

La desembocadura de la Tordera és un espai natural amb una gran freqüentació humana. Aquest projecte pretén compaginar les activitats de lleure amb la conservació del patrimoni natural, fent que els alumnes visualitzin la problemàtica, descobrint els valors de la zona, i elaborin mesures per conscienciar a la resta de la població. També actuïn proposant la ubicació de fites i plafons informatius per evitar que la gent entri dins les àrees més delicades durant l’època de nidificació.

L’Ajuntament de Blanes ens assessora sobre les actuacions que es poden portar a terme (i les que no) en un espai natural públic. També ens ofereix l’ajuda de la brigada municipal per a la instal·lació dels rètols i les caixes niu.

L’Institut Català d’Ornitologia ens informa a través de xerrades a l’escola sobre les espècies que es poden trobar i els seus costums. Així mateix, hi col·laboren les entitats Xatrac i Submon.

Aquest curs (2020-21), la nostra actuació es troba molt restringida en aquest espai perquè, a causa del temporal Glòria de l’hivern del 2020, la zona s’ha vist afectada de manera important. El perfil del delta ha variat; s’ha creat una llacuna que afavoreix el trànsit d’aus migratòries com mai s’havia vist. Això fa que l’accés a la zona i les possibles actuacions que s’hi puguin fer han de ser molt curoses.

Així que hem limitat el projecte a l’apartat de visites guiades i sensibilització i el combinarem amb l’estudi dels microplàstics (vegeu l’apartat “projectes Flash”).

Vídeo del curs 2020 (novembre):

 

1

1.3- Proposta de projecte

El títol del projecte és “A l’escola tenim cura del nostre entorn” i hi participen alumnes de diferents cursos de l’etapa de Secundària treballant conjuntament amb institucions locals i entitats mediambientals de Catalunya. Els alumnes implicats hauran d’estudiar, condicionar i senyalitzar les àrees de nidificació del delta de la Tordera. La tasca es complementa amb l’estudi de la contaminació superficial de la platja i la neteja per part dels propis alumnes.

Hi treballen en el projecte alumnes de 1r, 3r i 4t d’ESO (perquè es coordina l’activitat des de la matèria de Biologia i a 2n fan Física i Química); així que podem dir que es tracta d’un projecte transversal pel que fa també l’edat dels implicats.

A primer, per exemple, es tracta la qüestió del cicle de l’aigua. Ens venen a fer una xerrada a les aules des de la Potabilitzadora de Blanes; els alumnes s’introdueixen en la problemàtica ambiental del consum i de com afecta al cabal de la Tordera la seva sobreexplotació:

 

Xerrada de l’1-12-2020 a 1r A

2- ÀMBIT

Medi ambient

3- OBJECTIUS DEL PROJECTE

 (Alineats amb els objectius generals del Document Marc de SC proposats pel Dep. d’Ensenyament –en cursiva-, així com d’altres relacionats amb les matèries on s’ubica -en lletra rodona-)

Sensibilitzar els alumnes respecte la cura de l’entorn natural.

Donar a conèixer als alumnes l’interès social i econòmic d’actuacions mediambientals.

Fomentar l’autonomia i creativitat de l’alumnat i desenvolupar habilitats relacionades amb ell disseny i realització de projectes i amb el treball d’equip.

Oferir activitats significatives que lliguin els coneixements adquirits a l’escola amb un servei real i efectiu a la societat del seu entorn i, per tant, donar una resposta educativa a les necessitats emergents de l’entorn escolar.

Treballar en xarxa amb agents educatius i socials del territori.

Integrar alumnes amb Necessitats Educatives Especials en tasques col·laboratives de grup.

4- INDICADORS D’AVALUACIÓ

L’experiència amb els alumnes és avaluada des de les àrees de Biologia, Llengua i de Tecnologia que disposen d’indicadors particulars per a cadascuna d’aquestes matèries.

camsvqrwkaaojtk  b2j8kk4igaad45c b2j8jiyiiaahy4i camsu4ewaaaolff

caixes niu 2

caixes niu

 

5- ACTIVITATS D’APRENENTATGE VINCULADES AL SERVEI (durant les hores lectives)

Es constitueixen grups cooperatius de cinc alumnes i es distribueixen els càrrecs (vegeu annex full sobre els càrrecs en grups cooperatius a la nostra escola) Seguim les metodologies dels grups cooperatius de l’ 1-2-4, del llapis al mig, etc. Els alumnes han de crear un site de Google que serveix a manera de portafoli, per a recollir evidències i reflexionar sobre les tasques, a més de fer-ne publicitat.

Xerrada a l’aula sobre la fauna i la flora del delta de la Tordera a càrrec de membres de l’Institut Català d’Ornitologia. Els alumnes prenen apunts i fan preguntes.

Visita al Centre d’Estudis Avançats de Blanes on els expliquen què s’hi estudia i la importància dels sistemes hídrics per a la diversitat biològica.

Estudi a l’aula d’EVP de les característiques dels plafons informatius situats en entorns protegits. Disseny de la nostra proposta. Es voten les millors fotografies per a incloure tant als tríptics com al plafó.

Elaboració de les caixes niu a l’assignatura de Tecnologia. Revisió dels projectes de caixa niu que es confeccionen a primer d’ESO; propostes de millora, construcció i selecció de les caixes niu més reeixides.

Redacció del contingut dels tríptics que es dipositen als càmpings i hotels propers (tasques elaborades a l’hora de Llengua Catalana i Castellana i d’Anglès). Disseny del contingut. Impressió i repartiment dels tríptics.

Preparació de les exposicions orals que es faran primer a l’aula (assaig i avaluació) i, després, a les aules de Primària (vegeu a l’annex les rúbriques de valoració).

Autoavaluació del projecte.

6- ACTIVITATS REALITZADES A L’ENTITAT (fora de l’horari escolar)

Treballs de camp amb grups cooperatius: descripció de l’entorn, detecció i classificació de fauna i flora, recerca d’informació a la xarxa, en els propis llibres de text de l’alumnat, fotografia d’espècies… Són molt útils, en aquest sentit, els recursos de què disposem al Serveis Educatius de Blanes (CRP La Selva II):

https://sites.google.com/a/xtec.cat/riutordera/

Visitem altres espais de la Vila per a fer-ne la comparativa, com ara el Jardí Botànic Mar i Murtra. Treball de resum a l’aula sobre les anotacions del treball de camp.

Instal·lació del plafó i de les caixes niu in situ acompanyats per la brigada municipal de l’Ajuntament de Blanes.

El curs 2017-18 aquest projecte es va enriquir amb la nostra participació en el programa Clean up the med i aquest curs 2020-21 es combinarà amb el projecte de microplàstics i “Som Platja” (vegeu apartat “projectes Flash”)

 

A més, es va organitzar una exposició a la sala Oms de l’Ajuntament de Blanes, oberta a tothom i per la qual hem fet passar tots els cursos de l’ESO fent dels alumnes de 4t els “comissaris” de l’exposició. Ells mateixos en feien les explicacions:

 

Més fotos al post corresponent de l’Instagram:

https://www.instagram.com/p/BjwsAaMFYa5/?taken-by=manyanetblanes

7- PLANIFICACIÓ i TEMPORALITZACIÓ DE LES ACTIVITATS

Hi participen tots els alumnes de l’assignatura optativa de Biologia de 4t d’ESO, però hi involucrem també altres cursos, com els de primer en la construcció de les caixes niu i la visita als espais protegits. Així mateix, fem partícips els alumnes d’Educació Primària.

En aquests projecte els alumnes de l’escola aprendran a fer un estudi d’una zona natural. L’objectiu s’enfocarà cap al coneixement del patrimoni natural que tenen en el seu municipi amb al finalitat de visualitzar la necessitat d’elaborar una proposta de gestió de l’espai. Aprendran a identificar les diferents espècies d’aus que habiten la zona així com la seva biologia i costums. També aprendran tècniques de disseny, que els permetrà elaborar rètols informatius i fites, i tècniques de GIS per cartografiar l’espai. Tot aquest aprenentatge culminarà amb l’elaboració del projecte i la seva implementació que servirà per protegir l’important patrimoni natural de Blanes i ajudarà a conscienciar a la població de la necessitat de conservar-lo.

Participació activa dels joves al llarg de tot projecte: en la detecció de necessitats, el disseny del projecte, la seva realització i l’avaluació final. Els alumnes participaran activament en el projecte des del primer moment, amb el treball de camp diagnòstic previ, amb la formació i assessorament que rebran per part de l’ Institut Català d’Ornitologia, El Centre d’Estudis Avançats de Blanes i el Jardí Botànic Mar i Murtra. Aquests també tindran un paper actiu en el disseny dels plafons i fites. A la vegada, està previst que col•laborin en la plantació i restauració de la vegetació de ribera, i la instal•lació de plafons i rètols informatius i de més fites delimitadores de l’espai amb l’ajut de l’empresa de jardineria i brigades de l’Ajuntament (aquesta darrera tasca la tindrem momentàniament aturada degut als canvis que el temporal Glòria ha ocasionat a la zona).

Octubre: Estudi de les concrecions del projecte per part dels Departaments de l’escola corresponents. Creació d‘una comissió de treball, redactat d’informe inicial i presentació al Claustre i al Consell Escolar. Contactes amb les entitats col·laboradores.

Novembre: Presentació del projecte als alumnes de 3r d’ESO a l’aula i, mitjançant circular, als pares. Recollida d’idees entre els alumnes. Constitució dels grups cooperatius de treball.

Desembre: Treball teòric a l’aula. Formació tant des de les diferents assignatures, com mitjançant xerrades d’experts.

Gener – Febrer: Detecció de les necessitats sobre el terreny; confecció de mapes de treball i concreció de les tècniques que aplicarem per a marcar les zones i treballar-hi.

Març – Abril: Actuació directa en l’espai. Confecció dels tríptics.

Maig – Juny: Difusió del servei. Creació d’un vídeo reportatge, penjar-lo al web de l’escola. Xerrades per les escoles, distribució dels tríptics i enviament de notes de premsa. Memòria i avaluació del projecte. Estudi dels futurs controls i manteniment de l’actuació.

 8- AVALUACIÓ DE L’ALUMNAT

Com s’ha comentat, es valora si s’han assolit els objectius i fins a quin punt, des de diverses matèries; Biologia, EVP, Tecnologia i Llengua.

La part teòrica s’avalua mitjançant proves ordinàries d’aula i amb qüestions que es plantegen en les presentacions de cada grup; la part pràctica s’avalua mitjançant rúbriques d’observació sistemàtica.

Tots els alumnes omplen, en acabar, una enquesta sobre el desenvolupament del treball així com una autoavaluació. Els resultats es tenen en compte per a les següents ocasions.

9- ESPAIS I CANALS DE COORDINACIÓ

Es fa una reunió a l’octubre amb els departaments corresponents de l’Ajuntament i les altres entitats implicades. Igualment, a principi de curs es coordinen tots els professors implicats en el projecte per a determinar el calendari d’actuacions i les responsabilitats de cadascú.

En una reunió de claustre es posa en comú tota la informació del projecte per a què tothom n’estigui al cas.

Finalment, al juny es fa una valoració conjunta del professorat responsable i de la resta de professors que han tingut contacte amb el projecte. També es té en compte una avaluació per part de professorat no directament implicat en ell, seguint la metodologia del Project Tunning.

 10- ACTIVITATS DE RECONEIXEMENT

Els alumnes veuen reconegut el seu treball mitjançant la col·locació del plafó que van dissenyar, el seu  manteniment i l’ús que en fan els seus companys d’Educació Primària, als qui acompanyen en una sortida naturalista:

cs-akdmwcaewtxv

 11- DIFUSIÓ DEL PROJECTE

En relació a aquest projecte, Ràdio Blanes va fer un programa especial en què van ser entrevistats els professors responsables del projecte (Enric Badosa i Xavi Oliva). Podeu escoltar l’entrevista a: https://enacast.com/radioblanes/historic/leducacioalaradio (escolliu la data següent: 3-4-2014)

Vam presentar aquest projecte a la Jornada d’Intercanvi d’Experiències en Aprenentatge Servei de la Universitat de Barcelona:

http://www.ub.edu/ubtv/video/projectes-dapa-al-jardi-marimurtra-i-al-delta-de-la-tordera

La beca

El Col·legi Santa Maria de Blanes va ser escollit per la Fundació Jaume Bofill per a desenvolupar aquest projecte d’Aprenentatge-Servei. En la setena convocatòria d’ajuts a la realització de projectes s’hi van presentar prop de tres-centes institucions educatives de Catalunya, essent seleccionades tan sols trenta-nou. Cal dir que entre els projectes seleccionats n’hi havia de la Universitat Politècnica de Catalunya i de la Universitat Autònoma de Barcelona, fet que situa els projectes en un molt alt nivell d’exigència.

2

Podeu obtenir més informació sobre el projecte (temporalització, avaluació objectius…) a:

http://prezi.com/8ttnquoypkld/?utm_campaign=share&utm_medium=copy