Tinguem cura de l’entorn: el delta de la Tordera
TINGUEM CURA DE L’ENTORN
1- INTRODUCCIÓ
1.1- Contextualització del Centre
El col·legi Santa Maria és un centre privat concertat per la Generalitat de Catalunya que ofereix els estudis de P3 fins a 4t d’ESO en dues línies.
El grau de complexitat del centre és del tipus “B”.
Alguns dels trets característics del seu projecte educatiu són: Treball en grups cooperatius, Treball per projectes i altres metodologies actives, Escola Plurilingüe, Escola Verda, etc.
Com que el Centre es troba ben bé al mig de la vila, és molt fàcil desplaçar-se als punts d’interès vinculats amb el projecte sense necessitat de transport motoritzat.
1.2- Detecció de les necessitats de l’entorn
La desembocadura de la Tordera és un espai natural amb una gran freqüentació humana. Aquest projecte pretén compaginar les activitats de lleure amb la conservació del patrimoni natural, fent que els alumnes visualitzin la problemàtica, descobrint els valors de la zona, i elaborin mesures per conscienciar a la resta de la població. També actuïn proposant la ubicació de fites i plafons informatius per evitar que la gent entri dins les àrees més delicades durant l’època de nidificació.
L’Ajuntament de Blanes ens assessora sobre les actuacions que es poden portar a terme (i les que no) en un espai natural públic. També ens ofereix l’ajuda de la brigada municipal per a la instal·lació dels rètols i les caixes niu.
L’Institut Català d’Ornitologia ens informa a través de xerrades a l’escola sobre les espècies que es poden trobar i els seus costums. Així mateix, hi col·laboren les entitats Xatrac i Submon.
Aquest curs (2020-21), la nostra actuació es troba molt restringida en aquest espai perquè, a causa del temporal Glòria de l’hivern del 2020, la zona s’ha vist afectada de manera important. El perfil del delta ha variat; s’ha creat una llacuna que afavoreix el trànsit d’aus migratòries com mai s’havia vist. Això fa que l’accés a la zona i les possibles actuacions que s’hi puguin fer han de ser molt curoses.
Així que hem limitat el projecte a l’apartat de visites guiades i sensibilització i el combinarem amb l’estudi dels microplàstics (vegeu l’apartat “projectes Flash”).
Vídeo del curs 2020 (novembre):
1.3- Proposta de projecte
El títol del projecte és “A l’escola tenim cura del nostre entorn” i hi participen alumnes de diferents cursos de l’etapa de Secundària treballant conjuntament amb institucions locals i entitats mediambientals de Catalunya. Els alumnes implicats hauran d’estudiar, condicionar i senyalitzar les àrees de nidificació del delta de la Tordera. La tasca es complementa amb l’estudi de la contaminació superficial de la platja i la neteja per part dels propis alumnes.
Hi treballen en el projecte alumnes de 1r, 3r i 4t d’ESO (perquè es coordina l’activitat des de la matèria de Biologia i a 2n fan Física i Química); així que podem dir que es tracta d’un projecte transversal pel que fa també l’edat dels implicats.
A primer, per exemple, es tracta la qüestió del cicle de l’aigua. Ens venen a fer una xerrada a les aules des de la Potabilitzadora de Blanes; els alumnes s’introdueixen en la problemàtica ambiental del consum i de com afecta al cabal de la Tordera la seva sobreexplotació:
Xerrada de l’1-12-2020 a 1r A
2- ÀMBIT
Medi ambient
3- OBJECTIUS DEL PROJECTE
(Alineats amb els objectius generals del Document Marc de SC proposats pel Dep. d’Ensenyament –en cursiva-, així com d’altres relacionats amb les matèries on s’ubica -en lletra rodona-)
Sensibilitzar els alumnes respecte la cura de l’entorn natural.
Donar a conèixer als alumnes l’interès social i econòmic d’actuacions mediambientals.
Fomentar l’autonomia i creativitat de l’alumnat i desenvolupar habilitats relacionades amb ell disseny i realització de projectes i amb el treball d’equip.
Oferir activitats significatives que lliguin els coneixements adquirits a l’escola amb un servei real i efectiu a la societat del seu entorn i, per tant, donar una resposta educativa a les necessitats emergents de l’entorn escolar.
Treballar en xarxa amb agents educatius i socials del territori.
Integrar alumnes amb Necessitats Educatives Especials en tasques col·laboratives de grup.
4- INDICADORS D’AVALUACIÓ
L’experiència amb els alumnes és avaluada des de les àrees de Biologia, Llengua i de Tecnologia que disposen d’indicadors particulars per a cadascuna d’aquestes matèries.
5- ACTIVITATS D’APRENENTATGE VINCULADES AL SERVEI (durant les hores lectives)
Es constitueixen grups cooperatius de cinc alumnes i es distribueixen els càrrecs (vegeu annex full sobre els càrrecs en grups cooperatius a la nostra escola) Seguim les metodologies dels grups cooperatius de l’ 1-2-4, del llapis al mig, etc. Els alumnes han de crear un site de Google que serveix a manera de portafoli, per a recollir evidències i reflexionar sobre les tasques, a més de fer-ne publicitat.
Xerrada a l’aula sobre la fauna i la flora del delta de la Tordera a càrrec de membres de l’Institut Català d’Ornitologia. Els alumnes prenen apunts i fan preguntes.
Visita al Centre d’Estudis Avançats de Blanes on els expliquen què s’hi estudia i la importància dels sistemes hídrics per a la diversitat biològica.
Estudi a l’aula d’EVP de les característiques dels plafons informatius situats en entorns protegits. Disseny de la nostra proposta. Es voten les millors fotografies per a incloure tant als tríptics com al plafó.
Elaboració de les caixes niu a l’assignatura de Tecnologia. Revisió dels projectes de caixa niu que es confeccionen a primer d’ESO; propostes de millora, construcció i selecció de les caixes niu més reeixides.
Redacció del contingut dels tríptics que es dipositen als càmpings i hotels propers (tasques elaborades a l’hora de Llengua Catalana i Castellana i d’Anglès). Disseny del contingut. Impressió i repartiment dels tríptics.
Preparació de les exposicions orals que es faran primer a l’aula (assaig i avaluació) i, després, a les aules de Primària (vegeu a l’annex les rúbriques de valoració).
Autoavaluació del projecte.
6- ACTIVITATS REALITZADES A L’ENTITAT (fora de l’horari escolar)
Treballs de camp amb grups cooperatius: descripció de l’entorn, detecció i classificació de fauna i flora, recerca d’informació a la xarxa, en els propis llibres de text de l’alumnat, fotografia d’espècies… Són molt útils, en aquest sentit, els recursos de què disposem al Serveis Educatius de Blanes (CRP La Selva II):
https://sites.google.com/a/xtec.cat/riutordera/
Visitem altres espais de la Vila per a fer-ne la comparativa, com ara el Jardí Botànic Mar i Murtra. Treball de resum a l’aula sobre les anotacions del treball de camp.
Instal·lació del plafó i de les caixes niu in situ acompanyats per la brigada municipal de l’Ajuntament de Blanes.
El curs 2017-18 aquest projecte es va enriquir amb la nostra participació en el programa Clean up the med i aquest curs 2020-21 es combinarà amb el projecte de microplàstics i “Som Platja” (vegeu apartat “projectes Flash”)
A més, es va organitzar una exposició a la sala Oms de l’Ajuntament de Blanes, oberta a tothom i per la qual hem fet passar tots els cursos de l’ESO fent dels alumnes de 4t els “comissaris” de l’exposició. Ells mateixos en feien les explicacions:
Més fotos al post corresponent de l’Instagram:
https://www.instagram.com/p/BjwsAaMFYa5/?taken-by=manyanetblanes