Una setmana de projectes al DOMUS

Els professors vinculats a la formació de la Xarxa de Competències bàsiques ens vam proposar fer una “SETMANA DE PROJECTES” per provar diverses organitzacions que ens poguessin servir de “laboratori” per prendre decisions de cara al proper curs.

Uns mesos abans es van organitzar equips docents per cada nivell  els quals van dissenyar i preparar un PROJECTE per a cada nivell i la setmana del 12 al 16 de març va arribar l’hora de la veritat…

Els 4 projectes que vam portar a terme van ser:

1r ESO – TEMPS AL TEMPS
2n ESO – ROOM SCAPE DOMUS
3r ESO – EL PARTIT
4t ESO – ENSABONA’T!

Ara que ja ha passat uns dies hem pogut fer l’avaluació i hem de dir que el resultat ha estat prou satisfactori tot i que hem detectat molts aspectes a millorar. En properes entrades us farem cinc cèntims del projecte de 2n d’ESO!

El projecte ha d’agradar als professors?

Un grup de professors del Domus d’Olivet  Marc, Laura, Miguel,  Andreu, Marta G ,  Marta P i Edu van posar-se a pensar a quin projecte seria atractiu pels alumnes de segon d’ESO. De la mateixa manera que quan vols fer un regal a algú, de forma inconscient, tries alguna cosa que a tu no et desagradi vam començar a pensar què ens agradava fer a nosaltres i després d’una bona pluja d’idees va sortir el tema: I SI FEM UN SCAPE ROOM?

A l’hora de fer projectes és imprescindible que el tema agradi i motivi als professors?

Podria seria un bon debat però vam pensar que si el tema ens motivava a nosaltres era un bon inici i seria molt més fàcil engrescar als alumnes i ens hi vam posar!

Equip interdisciplinar

Els dimecres durant els dies de formació vam decidir posar-nos mans a l’obra i es van crear diferents espais de treball compartit. Teníem clar que si volíem fer-ho entre tots de forma cooperativa havíem de dedicar-hi temps i esforços. No és fàcil posar-se d’acord i treballar en equip.

El grup el formem professors de diversos departaments, en Miguel  és del Departament de Biologia, del Departament de Llengües tenim un representant de cada: l’Andreu de llengua castellana, la Laura de llengua Anglesa i la Marta Gallardo de llengua catalana. En Marc és un dels professors d’Educació Física de l’institut i la Marta Pena l’Orientadora i psicopedagoga. L’equip el completava, jo, a temps parcial, que sóc especialista de música i la Marta, que tot i no fer la formació va estar amb nosaltres quan vam realitzar el projecte.

Un equip interdisciplinar genial!

Els profes es preparen…

El primer que varem fer va ser agrupar-nos en grups de 4-5 persones,  i escollir en quin curs volíem treballar.

Un cop teníem el curs, varem escollir el tema, ESCAPE ROOM, i ens varem posar a buscar informació.

Posteriorment varem concretar dia i hora en un centre per a poder experimentar com a participants en un escape room real.

Després de visitar i experimentar de primera mà com era un escape room varem començar a dissenyar el pla de treball. (timing, espais on fer-ho a quin grup anava destinat, quants grups-habitacions prepararíem, activitats d’aprenentatge, activitats d’avaluació, preparar un simulacre d’entrada…)

Organitzem-nos… com ho farem?

Vam decidir agrupar als alumnes en 3 grups heterogenis (A, B i C) de 18-19 alumnes en 3 aules diferents, tot i què les 3 aules comparteixen un vestíbul, de manera que cada grup farà un Escaperoom diferent. Aquesta agrupació és la que utilitzem normalment als desdoblaments, així que els alumnes ja estaven acostumats a treballar d’aquesta manera. El vestíbul serveix a més, de punt de trobada i sala de control durant la realització del joc als alumnes de 5è de primaria.

A cada grup vam fer subgrups de 3 o 5 alumnes atenent a les seves capacitats i característiques, intentant que els grups siguin mixtes i no quedin desequilibrats en capacitats acadèmiques. Dins de cada subgrup els alumnes han establert rols: coordinador de grup (ha de coordinar el treball amb els altres grups), encarregat de material (porta, guarda, i vigila el material utilitzat), encarregat de treball (controla que tothom fa la feina que li toca) i encarregat d’audiovisuals (es coordina amb els altres encarregats d’audiovisuals per fer el vídeo del making off.
Com a eina de coordinació de tot el procés vam decidir utilitzar el Google Classroom, que aquest any l’hem implementat molts docents al centre amb gran èxit, creant una classe per a cadascun dels 3 grups. Al Classroom els alumnes disposaven de la temporització establerta, del dossier-guió del projecte que anaven omplint entre tots, els documents d’avaluació i a més podien compartir documents propis, així com penjar els vídeos ja editats.

No podem parar… i a més cal documentar-ho tot!

Els alumnes han seguit un dossier-guió que els hi pautava les diferents fases del projecte. Aquesta temporització es va establir al llarg d’una setmana, amb una pausa el dijous per les proves Cangur i un partit de basquet d’un altre projecte del centre.

Com activitat d’introducció, vam programar un Escaperoom molt senzill que havia de servir per enganxar-los al projecte. La resta del dia, havia de servir per l’organització dels grups, establiment de rols i disseny de la historia de cada Escaperoom. Aquest disseny es va fer en 2 passos: primer una fase de propostes de temàtiques i arguments des de cada subgrup que havien de votar individualment, i una segona fase d’elaboració del transfons que havien de fer entre tots.

El segon i tercer dia havien d’elaborar, coordinar i fabricar les diferents proves. El cinquè serviria per assajar que tot funcionava bé, i el sisè dia havien de fer l’Escaperoom als alumnes de 5è de l’escola d’educació primària que tenim al costat.

Al final de cada dia, s’havia de fer una posada en comú amb una coavaluació de cada subgrup de la feina feta.

Donat que es tractava d’un projecte molt obert, vam decidir donar-los molta llibertat de decisió en quant a quin transfons i proves volien fer, excepte que les proves havien de ser de diferents àmbits acadèmics i que havien de seguir la temporització establerta.

El treball en grup… és difícil!

Després de la presentació del projecte  ha arribat l’hora del muntatge de l’escaperoom. Les aules estan formades per 19 alumnes. Dins del grup gran s’han fet petits subgrups on els nens i les nenes han adquirit rolls de treballs individuals: encarregats d’audiovisuals, de material, de direcció, entre d’altres. Seguint l’ordre cronològic establert pel professorat a càrrec del projecte, els dilluns i el dimarts estan destinats a la creació del fil conductor en què girarà l’escaperoom. Dimecres, és un dia destinat al atrezzo i la posada en escena. Tot ha d’estar a punt per dijous fer un simulacre d’escaperoom entre els alumnes. Divendres és el gran dia en què  vindran els nens i nenes de cinquè de primària del col·legi Jacint Verdaguer.

Els alumnes fan servir les tauletes per la realització i tria de la història que fan cadascun dels tres grups (els resultats finals són una història de por, altra de resoldre el misteri d’un robatori i l’última d’assassinat). A més, per la preparació de les proves són necessaris les eines de l’aula de visual i plàstica: cartolines, pintures i brotxes, tisores i cola. Al decorat, els alumnes han portat de casa tot allò que els hi és d’ajuda per ambientar l’escena. Posem d’exemple l’escaperoom del manicomi, on els alumnes venien vestits  de bojos, per sembrar malalts del centre, i d’altres d’infermeres.

Tot sota control!

Un dels avantatges de les noves tecnologies és  la utilització d’ una plataforma digital com és el classroom per permetre la comunicació entre alumnes i professorat. A l’aplicació, els alumnes a més de poder seguir l’ordre del que s’ha de fer, a l’última franja horària de cada dia, per grups, hi ha una coavaluació col·lectiva per escrit a la plataforma. Això ajuda al professorat a avaluar millor. Per altra banda, la destresa d’algun alumnat ha permès que en el moment de posar en pràctica el projecte, les aules tinguin un sistema amb les tauletes per poder observar des de fora tot allò que està passant dins I poder gravar-ho.  

Escape Room “Assassinat a la Classe”

Els alumnes ja ho tenen tot preparat per rebre els seus clients, els alumnes de primària que hauran de resoldre un assassinat. És un altre escape room diferent. Hem decidit dividir el projecte en tres grups classe i que cada grup creï un producte diferent segons els seus interessos. D’aquesta forma no tots els alumnes treballen en el mateix producte i els grups són més reduïts. Un cop finalitzat el escape room els alumnes de primària fan una valoració molt positiva del projecte. El producte final ha assolit el seu objectiu.

Escape room “La Fada Cinta”

El gran dia ha arribat!! Després de preparar el escape room durant tota la setmana i haver fet simulacres amb companys i professors, arriben els alumnes de cinquè de primària per fer-lo. Els alumnes de primària estan acusats de robar la Fada Cinta i han de demostrar que són innocents. Aquest projecte representa un repte pels alumnes organitzadors perquè ells han creat tot l’escape room des de zero: temàtica, fil conductor, proves, han treballat en grups i individualment. El seu projecte va dirigit a alumnes de cinquè de primària per així col·laborar amb un altre centre i perquè els nostres alumnes dissenyin l’escape room pensant en un públic objectiu diferent a companys de la seva edat o del seu centre.

La veu dels alumnes de 2n d’ESO

Els alumnes de 2n ESO que han realitzat els projectes també van quedar força satisfets. És veritat que durant la setmana hi va haver alguns problemes de coordinació i alguns moments de picabaralles pel repartiment de la feina o la seva organització. Però, arribat el dia de la posada en marxa, tothom va quedar satisfet i content amb el treball fet.

Els vam demanar que fessin una autoavaluació a partir de l’esquema de diana que mostra el document adjunt. El primer que cal destacar és la sinceritat amb què van respondre, ja que cadascú va ser conscient dels seus punts febles i forts i dels dels altres.

És veritat que la realització del projecte va aportar poques coses als alumnes pel que fa als continguts curriculars considerats més acadèmics, però, en canvi, va ser beneficiós pel que fa a la creativitat, la coordinació i creiem que va contribuir força a la cohesió del grup.

La veu dels petits de 5è

I per acabar parlarem de la valoració que han fet els alumnes de 5è de Primària de l’Escola Jacint Vergaguer que van participar a l’Escape Room. Cal dir que els nens han quedat força contents dels tres Escapes i que fins i tot ens demanaven si repetiríem més activitats com aquesta. A més, es van saber organitzar prou bé i van resoldre els enigmes en els temps establerts. Son uns craks!