CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA

Avui compartim amb vosaltres una idea per treballar la correspondència fonema-grafema amb els més petits. Però abans, què tal si fem un repàs sobre per què cal treballar la correspondència fonema-grafema? Som-hi doncs.

CORRESPONDENCIA FONEMA GRAFEMA O PRINCIPI ALFABÈTIC

Un altra tòpic rellevant per al desenvolupament i adquisició de la lectura i l’escriptura és la correspondència fonema-grafema. Aquest coneixement és important per poder desxifrar el codi escrit i per poder representar els sons. Aquest tipus d’habilitat és la que es duu a terme, segons la teoria de la doble ruta de la lectura de paraules i de l’escriptura. Segons aquesta, quan aprenem a llegir, s’activaria, principalment, la via fonològica. La via fonològica desxifra les paraules i arriba al significat des de l’anàlisi individual de les lletres que formen la paraula. Quan utilitzem aquesta via, implica que estem realitzant una tasca que no està automatitzada, ja sigui per no dominar l’idioma, per estar aprenent a llegir o bé per ser una paraula nova. Aquest procés necessita un control, no està automatitzat, per tant, és lent i, el més important, consumeix una gran quantitat de recursos cognitius, per la qual cosa, quan estem en aquest procés és difícil realitzar altres tasques, com per exemple, comprendre el que llegim.

És per això que aquest procés cal que s’automatitzi, ja que, quan un procés controlat passa a ser automatitzat deixem disponibles recursos cognitius que permetran dur a terme altres tasques. Per exemple, quan aconseguim dominar la correspondència entre fonema i grafema deixem espai a la memòria de treball per poder anar pensant en el significat d’allò que llegim. Per entendre millor la importància d’automatitzar el codi, Willingham (2011) ens proposa un exercici senzill, descodificar aquest missatge, de manera que cada número correspon a una lletra del abecedari, està per ordre. És dir 1=A, 2=B,3=C…i per cert! Mireu de desxifrar-ho sense escriure-ho en un paper, igual que hauria de fer un nen que aprèn a llegir)

12′ 15 2 10 5 3 20 9 21

13 5 19

1 14 20 9 3

4 5

12 1

8 21 13 1 14 9 20 1 20

5 19

5 14 20 5 4 18 5 ’19

1

21 14

13 1 20 5 9 24 (p.149)

Què us sembla? Ho heu aconseguit? Com us heu sentit? Cansats?

Segurament, a mesura que haguéssiu de desxifrar més d’un i practiquéssiu amb la correspondència milloraríeu, no us sentiríeu tant cansats i no necessitaríeu un full per escriure. Així doncs, aquest exemple mostra que un dels objectiu que cal perseguir en les primeres etapes de l’escolarització és l’automatització del codi, l’automatització de les regles de correspondència fonema-grafema. L’adquisició automatitzada de les regles de correspondència fonema grafema resulten d’especial importància en llengües d’ortografia transparent, com el castellà i el català, que tot i tenir grafemes als que s’associen diferents fonemes i fonemes als que podem associar diferents grafemes, la gran part dels grafemes solen tenir un so.

Però, hi ha més motius per ensenyar als alumnes aquestes regles? Doncs sí!, n’hi ha més. Diversos estudis han obtingut dades que demostren que un ensenyament explícit de les associacions fonema grafema milloren les habilitats d’escriptura i lectura així com la consciència fonològica ( per saber-ne més Man i Foy 2003, Martín, Delgado i Gonzàlez, 2012;)

Ara la pregunta és, com es pot facilitar l’adquisició d’aquest aprenentatge? Doncs, ara per ara, la única via per automatitzar processos és la pràctica. Per això en aquesta secció us volem oferir activitats, idees, recursos per practicar de forma divertida i significativa la correspondència fonema-grafema i evitar un dels efectes “negatius” de la pràctica, l’avorriment.

Per últim, des del bloc de recursos per educació especial volem deixar clar que practicar aquests aprenentatges de forma analítica no vol dir oblidar aprendre a llegir i a escriure de forma constructivista i global, des d’aquí animem a utilitzar ambdues orientacions.

REFERÈNCIES:

Mann, V., i Foy, J. (2003) Phonological awareness, speech development and letter knowledge in preeschool children. Annals of Dyslexia. 53 (1) 149-173.

Willingham, D. (2011) És recomanable “l’ensinistrament”? A Wellingham, D Per què als nens no els agrada anar a l’escola? (pp. 141-165) Barccelona: Graò.

Martín, I., Delgado, M. I Gonzàlez, MJ (2012) Factores predictivos de las dificultades de aprendizaje. A Gonzàlez MJ(coord), Prevención de las dificultades de aprendizaje. Madrid: Pirámide.

Bibliografia:

Sans, A. (2010) Dislexia A Sans ¿Por qué me cuesta tanto aprender? (pp 10-55) Barcelona:Edebé.

Navas, L. I García,-Fernández (2011) Dificultades de aprendizaje i trastornos de la escritura. A Castejón I navas (eds), Dificultades y trastornos del aprendizaje y del desarrollo en infantil y primaria (pp.169-202). Alicante: ECU

Sampascual, G. (2011) Dificultades de aprendizaje y trastornos de la lectura. A Castejón I navas (eds), Dificultades y trastornos del aprendizaje y del desarrollo en infantil y primaria (pp.129-168). Alicante: ECU

EL MEU LLIBRE DE LES LLETRES

Objectiu: Treballar amb els alumnes la correspondència fonema-grafema des d’allò que els hi resulta significatiu, el seu propi nom i els dels seus companys.

En què consisteix? Crear un llibre amb la inicial de cada nen, el nom i la foto. La inicial està confeccionada amb goma eva, i la construcció del llibre permet una lletra en volum i l’altra en contorn, ideal per treballar resseguint el dit. Aquest llibre pot ser individual, un per cada nen, o bé, un llibre grupal. Allò importat és que aquest llibre sigui accessible per als alumnes.

A qui va dirigit? Està pensat per nens de P3. Però es pot utilitzar quan vulgueu i fins hi tot modificar-ho i en comptes de ser el nom, poden ser altres paraules. Això sí, millor si les paraules van acompanyades del referent visual que designa la paraula. Un altra opció és que aquest llibre acompanyi al nen en tota la seva escolaritat a educació infantil, i iniciar-lo amb el nom dels nens i continuar amb altres paraules fins tenir tot l’abecedari.

Com es pot utilitzar? La proposta consisteix a presentar una lletra cada setmana. Aquesta lletra coincidirà amb la inicial del nom dels nens de la classe. Quan la presentem, es parla sobre com sona, quin altre nen la té encara que no sigui la primera, paraules que els sembli que la tenen, i, repassem el contorn amb el dit mentre la fem sonar, de manera que afavorim un aprenentatge multisensorial. A mesura que avancen les lletres es poden fer més jocs, com jugar a dir el so de la lletra en mostra’ls-hi la pàgina del llibre amb la lletra, tapar-los els ulls i fer que ressegueixin la lletra de la pàgina i demanar que endevini la lletra, i així, tantes coses com se us acudeixin.

Com veureu insistim en el so, doncs és el so de la lletra el que ens dóna la informació que servirà al nen per poder escriure i llegir. El nom no serveix per identificar si la lletra està present en la paraula escoltada ni és el que necessitem pronunciar quan llegim. És per això que cal insistir en el so i de moment, podem oblidar el nom de la lletra.

Dit això, aquí teniu l’enllaç per veure com fer-ho.

Esperem que us agradi 🙂

ACCÉS DIRECTE clicant AQUÍ.

UN JOC FONOLÒGIC D’ELABORACIÓ PRÒPIA

MATERIAL DEL JOC FONOLÒGIC

Es tracta d’un joc d’elaboració pròpia per a treballar i desenvolupar les diferents habilitats que intervenen en la consciència fonològica en un entorn lúdic i divertit amb alumnes de diferents edats i nivells ja que permet múltiples possibilitats i adaptacions.

El joc està format per una guia del joc, un tauler, més de 100 cartells amb proves fonològiques. Cal que cadascú s’elabori la resta del material: un abecedari per confegir i cartells amb diferents dibuixos.

Des d’aquesta pàgina us podeu descarregar, imprimir i/o visualitzar els diferents continguts del joc: la guia, el tauler de joc i els cartells de les proves. És important llegir la guia ja que, en ella, hi figuren totes les instruccions per aplicar el material i el significat de les diferents icones que formen part de les proves del joc.

GUIA DEL JOC FONOLÒGIC

guia

TAULER DEL JOC FONOLOGIC

taulerCARTELLS AMB LES ACTIVITATS DEL JOC FONOLÒGIC

cartellsjfClicant sobre els títols podreu accedir als materials del GOOGLE DRIVE

Si us descarregueu aquests i altres materials, agraïria que dediqueu uns instants a afegir el vostre comentari. Moltes gràcies!

113 respostes a CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA

  1. Roser Escarpenter diu:

    Hola!
    Ho trobo un material super interessant i m’agradaria poder aplicar-ho però no trobo la manera de descarregar-ho. Com ho puc fer?

    Gràcies

  2. Hola Roser,
    fins fa un temps penjàvem i compartíem el material a través de la Plataforma Calaméo però resulta que les opcions d’impressió i descàrrega van passar a ser de pagament demanera que mica en mica estem actualitzant tots els articles, recursos, pàgines del bloc enllaçant-los al Google Drive del compte del bloc cosa que porta molta feina i requereix de molt temps.
    Poc a poc ho anirem fent de manera que esperem que ben aviat pugueu descarregar-vos sense problema els materials.
    Moltes gràcies pel comentari,
    Iolanda Roset
    http://blocs.xtec.cat/recursosee

  3. Hola Alba,
    Calaméo va desactivar els botons d’impressió i descàrrega de materials passant a ser opcions de pagament.
    Per aquest motiu estem passant tots els materials mica en mica al Google Drive i actualitzant els enllaços.
    A més a més també ens trobem que els antics enllaços de Calaméo contenen propaganda.
    Mica en mica ho anirem actualitzant però pel volum de material que compartim necessitem molt temps i paciència.
    A veure si poc a poc ens hi podem anar dedicant i us podem oferir tots els materials lliures de descàrrega.
    Una abraçada,
    Iolanda Roset

  4. Carme diu:

    Hola Iolanda i Roser.
    moltíssimes gràcies per tot: per la vostra idea de crear aquest bloc, per la feinada que suposa mantenir-lo i per tot el temps que invertiu. De veritat, gràcies!! Sou un referent imprescindible…jo no puc deixar massa temps sense conectar-me!!! Disfruto amb els materials i els articles que pengeu.
    Mil gràcies!!! Sou fantàstiques!!!

  5. Hola Carme,
    moltíssimes gràcies a tu per les teves paraules sobre el bloc! T’agraïm moltíssim el teu comentari doncs ens ajuda a seguir endavant compartint i actualitzant nous recursos per donar eines útils al professorat. De veritat que estem molt agraïdes pel teu comentari i ens alegrem saber que disfruteu dels articles que pengem.
    El que de debò és fantàstic és rebre comentaris com els teus! Gent que dedica uns minuts del seu temps a escriure pel simple fet d’agrair la nostra tasca o bé compartir impressions sobre els recursos que compartim.
    Una abraçada molt gran!!!!
    Iolanda i Cristina (només un incís, la Cristina és la noia amb qui, juntes, tirem endavant el bloc) 😉
    Fins aviat!!!!

  6. Laura garcia suros diu:

    Moltes gràcies per omplir de positivisme, idees i continguts fantàstics aquest bloc. Per mi és un gran referent i m’ajuda a millorar com a mestra cada dia. Gràcies per tot l’esforç que feu perquè tot això sigui possible!

  7. Moltes gràcies Laura pel teu comentari i per les teves paraules sobre el bloc i els materials que s’hi comparteixen. Gràcies també per dedicar un moment del teu temps a escriure aquest comentari que, per nosaltres, resulta molt important i una injecció de moral i ànims per continuar endavant.
    Mil gràcies, de veritat!
    Seguim compartint i construint junts aquesta gran xarxa de recursos!!!!
    Una abraçada!
    Iolanda Roset

  8. Hola… tens un bloc molt complet. Sóc mestra d’audició i llenguatge i este joc en concret em sembla molt complet i divertit perquè buscava sobre cosciència fonològica. Amb el teu permis me’l descarregue per jugar amb els meus alumnes. Segur que va genial i que s’ho passem super bé amb ell.

  9. Hola, sóc mestra d’audició i llenguatge i em sembla un joc genial. Me’l baixe per a poder jugar amb els alumnes. Moltes gràcies…

  10. Roser Mitjans diu:

    Moltes gràcies per compartir aquest material tant interessant, ens ajudeu molt en el dia a dia a l’aula.

  11. Moltes gràcies a tu Roser pel comentari i per fer-nos arribar la teva opinió sobre el material que compartim!

  12. ester diu:

    molt interessant tot el què heu fet, coma mestra novella agraeixo molt trobar un material així

  13. Hola Ester,
    nostaltres també t’agraïm el teu comentari.
    Gràcies per compartir les teves impressions sobre els materials que compartim.
    Una abraçada i molta sort.
    Iolanda Roset

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *